بازار سهام

استراحت پس از صعود

بازار سهام روز معاملاتی دوشنبه را همچون روز‌‌‌ یکشنبه در مدار منفی پشت سر گذاشت. نماگر اصلی بازار دیروز با کاهش ۷۷/ ۰درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار واحد به پایان رساند. همچنین ارزش معاملات خرد به‌‌‌میزان ۲۲۲۰‌میلیارد تومان رقم خورد و در این میان برای پنجمین روز متوالی خروج نقدینگی حقیقی به ‌‌‌ارزش ۵۹۳‌میلیارد تومان از بازار اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۷ آبان تا ۲۳ آبان فقط ۲ روز ورود نقدینگی حقیقی به ‌‌‌بازار داشته‌ایم، با این حال در روز گذشته شدت خروج نقدینگی افزایش یافت. این مهم در حالی است که با توجه به‌‌‌رشد متوالی بورس در هفته گذشته این افت به منزله ریزش در بازار تلقی نمی‌شود بلکه برای کسب انرژی و هموار شدن مسیر صعود الزامی است.

15-01

 

بازار سکه

سکه تحت‌تاثیر بازار ارز

سکه طلا روز دوشنبه در قیمت 16‌میلیون و 200‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت، این در حالی است که روند قیمتی سکه امامی پس از چند روز که در حالت خنثی به سر می‌برد امروز توانست یک پله افزایش یابد. لازم به ذکر است که کاهش گمانه‌زنی‌ها در‌‌‌مورد بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو باعث شد که طلای جهانی با افت مواجه شود. این در حالی است که نرخ دلار در روز یاد شده به‌‌‌دلیل نگرانی از تصویب قطعنامه علیه ایران با رشد نسبی همراه بود که همین موضوع باعث خنثی شدن اثر کاهش نرخ طلای جهانی شد و در‌‌‌نهایت می‌توان عامل اصلی در پایداری و افزایش قیمت سکه در روز دوشنبه را اثر رشد نرخ ارز دانست؛ که این امر باعث رشد حباب سکه امامی شده و آن را به‌‌‌1‌میلیون و 460‌هزار تومان رساند.

15-03

 

بازار طلای جهانی

تب طلا فروکش کرد

طلای جهانی در روز دوشنبه نسبت به اوج د‌وماهه‌ای که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به‌‌‌ آن رسیده بود کاهش پیدا کرد. بر همین اساس این فلز گرانبها با کاهش بیش از 15 دلار ‌‌‌به 1757دلار رسید، این موضوع در حالی اتفاق افتاد که روز جمعه طلای جهانی به 1771 دلار یعنی بالاترین رقم از ماه اوت رسیده بود. در این میان باید  در نظر گرفت که طلا به‌‌‌شدت نسبت به‌‌‌بالا رفتن نرخ بهره حساس است، علت این امر افزایش هزینه نگهداری آن است. این در حالی است که شاخص دلار و سود اوراق خزانه‌داری آمریکا پس از هشدار یکی از مقامات بانک مرکزی این کشور در مورد ادامه سیاست‌های سخت گیرانه پولی جهت مقابله با تورم افزایش یافت و این موضوع باعث بالا رفتن افزایش انتظار نرخ بهره شد که در‌‌‌نهایت افت طلا را به‌‌‌دنبال داشت.

15-04

 

بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن همچنان در کانون توجه

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس روز دوشنبه را همچون روز معاملاتی گذشته عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 رشدی معادل 65/ 4‌درصد داشت. بر این اساس تسهیلات یاد شده توانست در دو روز گذشته خود را بالای محدوده 100‌هزار تومان تثبیت کند. به طوری که در پایان روز دوشنبه در قیمت 111‌هزار و 248 تومان به معاملات خود خاتمه داد. بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که در چند روز گذشته بر تعداد متقاضیان فروش مسکن افزوده شده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان در این حوزه علت این امر حضور پررنگ‌تر از قبل متقاضیان تبدیل به احسن در این بازار است. می‌توان علت این رفتار را ساده‌تر بودن خرید ملک در بازار نسبتا آرام حتی اگر راکد باشد نسبت به خرید در بازار ملتهب دانست.

15-05

 

بازار نفت

نفت در تکاپوی رفتار چین

چشم‌انداز کاهش محدودیت‌ها در چین که یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان است اخیرا قیمت نفت را افزایش داده است؛ این تسهیل شامل کوتاه شدن مدت قرنطینه برای تماس نزدیک با موارد ابتلا و کاهش مدت قرنطینه برای مسافران داخلی به دو روز و همچنین حذف جریمه ایرلاین‌ها برای انتقال مسافران مبتلاست. با این تفاسیر قیمت نفت برنت در محدوده 95 دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 87 دلار و 86 سنت قرار گرفت. این در حالی است که داده‌های تورم ایالات متحده در هفته گذشته ‌‌‌‌‌‌به نفت خام رونق بخشید چون نوید افزایش کمتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را به معامله‌گران داد. باید توجه داشت که هنوز راه درازی در پیش است، اما هر نشانه‌ای که از اوج تورم آمریکا در داده‌ها بروز کند می‌تواند کاتالیزوری برای شکست مجدد محدوده 100 دلار باشد.

15-06