بازار سهام

جهش شاخص بورس

1501

نماگر اصلی بورس اوراق و بهادار تهران در اولین روز معاملاتی هفته، پس از پشت سر گذاشتن یک هفته مثبت، جهش صعودی چشمگیری داشت. به طوری که شاخص کل پس از 9 روز نوسان در ابر کانال 2/ 1‌میلیون واحد و حمایت قوی از بازار، توانست بیشترین مقدار رشد روزانه خود را از 25 بهمن سال 99 معادل 49/ 3‌درصد رقم بزند. علاوه بر این پس از گذشت 24 روز خروج پول سهامداران خرد، روز شنبه بازار سهام شاهد 288‌میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌‌‌ها بود. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در روز یاد شده به بیش از 2‌هزار و 500‌میلیارد تومان صعود کرد. این افزایش‌‌‌های ناگهانی بازار طی روزها و هفته‌‌‌های گذشته بی‌‌‌سابقه بوده است. بنابراین کارشناسان معتقدند که احتمالی قوی وجود دارد که بازار برای روزهای آینده مملو از هیجانات مثبت حمایتی باشد.

بازار سکه

هیجان سکه برای صعود

1503

با توجه به افزایش‌‌‌های متداول نرخ دلار آزاد و بی‌‌‌تابی سکه امامی برای رشد، در نهایت این مسکوک روز شنبه از سقف قیمتی تاریخی خود عبور کرد. به طوری که سکه امامی روز یاد شده در قیمت 16‌میلیون و 680‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه مجددا افزایش پیدا کرد. به این ترتیب حباب آن بار دیگر به محدوده بیش از 2‌میلیون و 300‌هزار تومان رسید. عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند که با توجه به فضای هیجانی صعودی قوی‌ای که در بازار ارز ایجاد شده، انتظار می‌رود این تمایلات کماکان در صورت باقی ماندن شرایط فعلی برای روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و شاهد رکوردزنی‌‌‌های بیشتری در این‌خصوص باشیم. در مقابل نیز گفته می‌شود که با توجه به وضعیت موجود دیر یا زود بازارساز دست به کار خواهد شد و شرایط را کنترل می‌کند.

بازار طلای جهانی

آینده مبهم یا درخشان طلا

1504

قیمت طلا در بازار جهانی به‌‌‌ دنبال کاهش شاخص دلار در روزهای معاملاتی هفته اخیر با تمایلات صعودی همراه بود. خبر افزایش نرخ بیکاری در آمریکا در ماه اکتبر احتمال آرام‌‌‌تر شدن روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را بیشتر کرد و باعث کاهش شاخص دلار و در نهایت رشد قیمت طلا شد. به طوری که این فلز گرانبها با رسیدن به سطح 1681 دلار در هر اونس توانست عملکرد مثبت 25/ 2درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. به این ترتیب عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند در صورتی که گزارش تورم آمریکا که در هفته آینده منتشر می‌شود نشان از کاهش نرخ تورم داشته باشد، بهای طلا می‌تواند به سطوح 1700 دلار برسد. با توجه به اینکه کاهش قابل توجه دلار در هفته گذشته به رشد طلا کمک کرد؛ باید دید در هفته‌‌‌ جاری چه رویدادهایی برای فلز  زرد رقم خواهد خورد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در تحریم عرضه

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز شنبه را متعادل پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان نیز تسه 9912 با تغییرات محدودتری معادل 87/ 0‌درصد کاهش روز را به پایان رساند. به این ترتیب هر برگ از این اوراق روز گذشته با افت بیش از 800 تومان کار خود را در قیمت پایانی 98‌هزار و 367 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که فشار رکود به بازار مسکن به حدی تشدید شده است که این روزها سازندگان برای گرفتن پروژه‌‌‌های جدید دست نگه داشته‌‌‌اند. بر این اساس با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن کشور گفته می‌شود که در شرایط ثبات اقتصادی امکان ورود سازندگان به بخش تولید مسکن فراهم می‌شود و ایجاد ثبات در بازار مصالح ساختمانی زمینه افزایش عرضه مسکن را فراهم خواهد کرد.

بازار نفت

مسیر صعودی هموار نفت

1506

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 98 دلار و 57 سنت توانست برای سومین هفته متوالی عملکرد هفتگی افزایشی را معادل 92/ 2درصد ثبت کند. همچنین نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز با قرارگیری در سطوح بالای 90 دلار در هر بشکه سومین عملکرد مثبت هفتگی خود را با 36/ 5درصد پشت سر گذاشت. بهای نفت عمدتا به دلیل نگرانی از کمبود عرضه رشد کرده است. از جمله علل رشد قیمت نفت نیز احتمال کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و افزایش تقاضای این کشور است. همچنین با توجه به اینکه تحریم‌های ایالات‌متحده و متحدانش در G7 علیه نفت روسیه از ۵ دسامبر اجرایی می‌شود، انتظار می‌رود تا حد زیادی صادرات نفت روسیه کاهش یابد. تحریم‌های نفت خام روسیه، پایان عرضه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، کاهش ارزش دلار و کاهش تولید اوپک‌پلاس، شرایط عالی برای قیمت‌های بالای نفت ایجاد می‌کند.