بازار سهام

تداوم جهشی بازار سهام؟

1

بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات روز یکشنبه توانست در ادامه صعودهای اخیر خود، مجددا با رشد همراه شود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در این روز با 77/ 3‌درصد افزایش توانست ظرف یک روز معاملاتی ابر‌کانال جدیدی را تجربه کند. به این ترتیب شاخص کل روز اخیر با رسیدن به سطح یک میلیون و 804‌هزار واحد، در بیشترین سطح از 28 مرداد سال 99 قرار گرفته است. برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به جابه‌جایی پول سهامداران خرد در بین صنایع کوچک و بزرگ، می‌توان چنین نتیجه‌‌‌ای را برداشت کرد که خالص تغییر مالکیت در موقعیت فعلی بازار اندکی از سوی صنایع بزرگ تضعیف شده است. از این رو انتظار می‌رود سرعت رشد و تغییرات شاخص طی روزهای آتی اندکی ملایم‌‌‌تر شود. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود در صورت حفظ اعتماد فعلی سرمایه‌گذاری در بورس، شاخص تا پایان سال‌جاری در نزدیکی سطوح تاریخی خود قرار بگیرد.

بازار سکه

تلاطم قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه دومین روز معاملاتی هفته را با نوسانات زیادی پشت سر گذاشت. به طوری که بهای هر قطعه سکه امامی روز یکشنبه با توجه به افت و خیزهای زیادی که تجربه کرد، در نهایت با اندکی عقب‌نشینی توانست همچنان تمایلات صعودی خود را حفظ کند و در قیمت 34 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار بگیرد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار با توجه به تغییرات نرخ دلار و بهای طلا در بازار جهانی می‌توان انتظار حباب بیشتری را برای مسکوک یاد‌شده داشت. اما در مقابل انتظارات تورمی سر به فلک کشیده و انتشار برخی اخبار مبنی بر مذاکرات و تصمیماتی برای کنترل بازار، تا حدود زیادی ترس و احتیاط را در معاملات روزانه افزایش داده است. علاوه بر این عمده خریدها را می‌توان به سرمایه‌گذاران بلندمدت که برای حفظ ارزش پول خود به پناهگاه امن طلا روی آورده‌‌‌اند اختصاص داد.

بازار طلای جهانی

ریسک‌‌‌های بازار طلا

3

قیمت طلای جهانی هفته گذشته را به دلیل افزایش تورم که همچنان یک تهدید دائمی برای اقتصاد و بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است، بر مدار نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که هر اونس طلا با ایستادن در قیمت 1811 دلار عملکرد هفتگی منفی 68/ 1 درصدی را ثبت کرد. برخی تحلیلگران بر این باور هستند که بازار در واکنش اولیه به داده‌‌‌های تورم، باعث شده است تا شاخص دلار در بالاترین سطح معامله شود. بنابراین دلار در برابر سبدی از ارزهای جهانی به بالاترین حد سه ماه اخیر رسیده است که همین امر فشار مضاعفی را بر قیمت طلا وارد می‌کند. از این رو بسیاری از معامله‌‌‌گران داد و ستدهای خود را دست به عصا پیش می‌‌‌برند. برخی از اقتصاددانان عنوان کردند که داده‌‌‌های تورمی داغ‌‌‌تر از حد انتظار می‌تواند فدرال رزرو را مجبور کند تا بار دیگر به شدت نرخ‌‌‌بهره را افزایش دهد که ترس را در بازار بیشتر کرد.

بازار اوراق مسکن

تسه بر مدار نزول

4

اوراق تسهیلات مسکن روز یکشنبه را عموما با افت قیمت همراه بودند. در این میان تسه9912 با افت 07/ 4 درصدی معادل بیش از 4‌هزار و 500 تومان کاهش، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 107‌هزار و 149 تومان به پایان برد. به‌‌‌ عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن مدت زمان زیادی است که در شرایط نامناسبی به سر می‌‌‌برد و حالا با افزایش بی‌‌‌سابقه قیمت دلار به نظر می‌‌‌آید به سوی مسیر بحرانی‌‌‌تری نیز پیش می‌رود. به طوری که با توجه به افزایش نرخ دلار به نظر می‌‌‌آید افزایش قیمت مسکن همچنان ادامه داشته باشد و تب بازار دارایی‌‌‌ها از جمله زمین و مسکن نیز افزایش پیدا ‌‌‌کند. چنانچه وضعیت تورم و بازار‌‌‌های مالی به همین نحو ادامه پیدا کند در سال آینده سودای خرید کالا‌‌‌های اساسی در خانوار‌‌‌ها نسبت به تمام نیاز‌‌‌های دیگر غلبه پیدا می‌کند و رویای خرید مسکن بیش از حالا به عقب رانده می‌شود.

بازار نفت

احتمال کاهش تقاضای نفت

5

 روند قیمت نفت با افزایش ذخایر نفتی آمریکا و کاهش عرضه روسیه هفته کم‌نوسانی را به پایان رساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با ایستادن در قیمت 83 دلار و 16 سنت و نفت WTI با رسیدن به سطح 76 دلار و 32 سنت به ترتیب بازدهی هفتگی 19/ 0درصد و عملکرد منفی 03/ 0 درصدی را ثبت کردند. بر اساس داده‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، به نظر می‌رسد که بازار به خوبی با موجودی انبارهای ایالات متحده در بالاترین حد خود از ماه مه سال ۲۰۲۱ عرضه شده است. آخرین نشست فدرال رزرو ایالات متحده نشان داد که اکثریت مقامات نسبت به تورم و شرایط سخت بازار کار سخت‌‌‌گیر هستند و این نشان از انقباض بیشتر پولی است. چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره از شاخص دلار حمایت کرد که برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت. این موضوع می‌تواند نفت را برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر کند و تقاضا نیز به نسبت کاهش یابد.