بازار سهام

تداوم عقب‌‌‌نشینی بازار سهام

1

بورس تهران روز چهارشنبه را نیز در ادامه روند نزولی روزهای قبل خود، ادامه داد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی معاملات روز یاد شده با بیش از 13‌هزار واحد کاهش همراه شد. به این ترتیب شاخص روز گذشته با 86/ 0‌درصد افت تا سطح یک میلیون و 524‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد و فاصله خود را از نیمه کانال 5/ 1 بیشتر کرد. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار با 96/ 0درصد کاهش سرخ پوش شد. به عقیده برخی از کارشناسان این روزها بازار سهام در شرایط رکودی به سر می‌‌‌برد. به طوری که این بازار حتی رشد نرخ دلار را هم نتوانست به عنوان محرکی برای صعود پذیرا باشد. به عبارتی بورس تهران به دنبال اخبار قوی‌‌‌تر و محرک‌‌‌های جدیدی است که بتواند حال و هوای این بازار را تغییر دهد. اما همچنان جای سیاست‌‌‌های پولی و مالی که می‌تواند بر بهبود روند بازار موثر باشد، خالی است.

بازار سکه

کانال شکنی مجدد قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه طی معاملات روز گذشته نیز بر مدار صعودی باقی ماند. به طوری که سکه امامی همگام با افزایش نرخ دلار با جهش قیمت همراه بود.

به این ترتیب مسکوک یاد شده روز سه‌‌‌شنبه با عبور از مرز 26 میلیون تومان، در قیمت 26 میلیون و 200‌هزار تومان داد و ستد شد. با توجه به شرایط تورمی حاکم بر بازارها فاصله ارزش ذاتی و بازار این سکه روز به روز بیشتر می‌شود. تا جایی که روز اخیر با تغییرات مثبت قیمت دلار و افت بهای طلا در بازار جهانی، حباب سکه به بیش از 6 میلیون تومان افزایش یافت و ریسک سرمایه‌گذاری منطقی را یک پله بیشتر کرد. به گفته برخی کارشناسان در صورتی که عرضه سکه در تمامی قطعات در بورس ادامه داشته باشد و کنترل نرخ ارز هم توسط بانک مرکزی صورت بگیرد شاهد کاهش و ثبات قیمت‌ها در روزهای آینده خواهیم بود.

بازار طلای جهانی

فشار تورم بر سر طلا

3

قیمت طلا در روز چهارشنبه با تغییرات زیادی همراه بود. زیرا داده‌‌‌های تورمی منتشر شده در ماه ژانویه باعث ایجاد برخی ابهامات در مورد اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا و مسیر سیاست‌‌‌های پولی شد که در این میان نیز شاخص دلار واکنش‌‌‌های مثبتی داشت. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی با حدود 20 دلار کاهش در قیمت 1835 دلار معامله شد. پس از اینکه داده‌‌‌ها نشان داد تورم مصرف‌کننده سالانه این کشور در ژانویه کمتر از حد انتظار افت داشته است، قیمت این فلز زرد گرانبها در پایین‌‌‌ترین سطح یک‌ماهه خود قرار گرفت. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه چشم‌انداز رکود اقتصادی همچنین باعث شده است که فدرال رزرو در نهایت افزایش نرخ بهره خود را در سال جاری متوقف کند. اما فلز زرد می‌تواند از افزایش تقاضای پناهگاه امن در سال جاری سود ببرد، زیرا افزایش نرخ‌های بهره و تورم نسبتا بالا، پتانسیل کاهش رشد اقتصادی را در سال جاری افزایش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

اهمیت سیاستگذاری در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته عموما با کاهش قیمت همراه بودند. در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با افت 04/ 3 درصد، معادل بیش از 3‌هزار و 900 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 124‌هزار و 720 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه اهمیت نوع سیاستگذاری در حوزه مسکن بسیار مهم است. به طوری که به دلایل مختلفی که عمده آن در نوع نگاه سیاستگذاران به بازار و شیوه تولید مسکن است، ابهامات و مسائل زیادی وجود دارد. علاوه بر این اذعان دارند که با استفاده از توان داخلی و صنعتی‌‌‌سازی می‌توان روش، مدل و سرعت ساخت مسکن را ارتقا و هزینه تولید را کاهش داد. به عبارتی این تغییر باید در مصالح مصرفی، روش ساخت، بازنگری ضوابط فنی و مقررات ملی ساختمان و روابط سرمایه‌گذار، سازنده و سیستم نظارت بر ساخت انجام پذیرد.

بازار نفت

رشد قیمت نفت با محرک آمریکایی

5

قیمت نفت در روز چهارشنبه برای دومین روز کاهش یافت. زیرا گزارش صنعت به عرضه فراوان در ایالات متحده اشاره کرد و انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره نگرانی‌ها را در مورد تقاضای سوخت و چشم‌‌‌انداز اقتصادی برانگیخت. داده‌‌‌های تورم ایالات متحده و اظهارات مقامات بانک مرکزی که نشانه‌‌‌هایی از افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌‌‌تری تلقی می‌‌‌شدند نیز بر بازار تاثیر گذاشت. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت در این روز در قیمت 85 دلار و14سنت و  نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 78 دلار و 57 سنت مورد معامله قرار گرفت. در این میان نیز منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا پیش از انتشار آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی  (EIA) اعلام کردند که ذخایر نفت خام آمریکا بیش از 5/ 10 میلیون بشکه افزایش یافت. به عبارت ساده، ایالات متحده در نفت شنا می‌کند و این موضوع می‌تواند برای عرضه نفت مثبت باشد.