بازار سهام

هفته اصلاحی در نماگر بازار سرمایه

1

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که نماگر اصلی بازار روز گذشته با رشد 18/ 0درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک میلیون و 410 هزار واحد به پایان رساند. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 1917 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که با وجود ورود پول حقیقی 16 میلیارد تومانی در روز معاملاتی سه‌شنبه در جریان معاملات روز گذشته به میزان 30 میلیارد تومان خروج پول سرمایه‌گذاران خرد از بازار صورت گرفت. بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که نماگر اصلی بازار سرمایه در مجموع هفته گذشته بازدهی منفی23/ 0 درصدی را به ثبت رساند. بر این اساس به عقیده کارشناسان معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است. در این میان نسبت سود به ازای هر سهم بازار در کف تاریخی 10 ساله خود قرار گرفته و این موضوع گواه ارزندگی این بازار است.

بازار سکه

سکه در انتظار

2

سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را به حالت کم‌نوسان پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز معاملاتی گذشته در قیمت 16 میلیون و 400 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه می‌توان به قیمت طلای جهانی و نرخ ارز اشاره کرد. بر همین اساس روز گذشته قیمت فلز گرانبها به دلیل افت شاخص دلار بر مدار مثبت مورد معامله قرار گرفت. از طرفی نرخ دلار با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. در این میان دولت قصد داشت با سیاست‌هایی همچون انتشار اوراق سکه در هفته‌های اخیر روند این بازار را معکوس کند اما این سیاست‌ها تاکنون نتواسته اثر آنچنانی روی بازار بگذارد. در مجموع تمامی موارد ذکر شده باعث شده تا روند آتی سکه طلا خنثی باشد و انتظار افت یا رشد زیاد در آن پیش‌بینی نمی‌شود.

بازار طلای جهانی

صعود طلا با افت شاخص دلار

3

طلای جهانی روز چهارشنبه را پرنوسان سپری کرد. به‌طوری که این فلز گرانبها در قیمت 1739 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان افت شاخص دلار طی رو‌‌‌های اخیر این شانس را برای طلا فراهم کرده تا کمی جای پای خود را در میانه کانال 1700 دلار محکم کند. همچنین بالا گرفتن تعداد مبتلایان به کرونا در چین تا حدودی جریان معاملات را نسبتا افزایش داده است. بر این اساس سرمایه‌گذاران فعلا در انتظار صورت‌جلسه نشست ماه نوامبر فدرال رزرو در روز چهارشنبه هستند تا وضعیت سیاست پولی فدرال رزرو مشخص‌تر شود. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص دلار به دلیل انتظارات برای کاهش شدت رشد نرخ بهره، در مسیر افت قرار دارد. به همین خاطر انتظار می‌رود با رسیدن به اوج تورم و کاهش نرخ بهره افق پیش روی طلای جهانی روشن‌تر باشد.

بازار اوراق مسکن

تداوم صعود در تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشتند. در این میان تسه 9912 رشدی معادل 59/ 1 درصدی داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه تسهیلات یاد شده در سطح 104 هزار و 237 تومان به معاملات خود خاتمه داد. بررسی آمارها نشان می‌دهد اوراق یادشده در هفته معاملاتی گذشته بازدهی منفی یک درصد را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان این بخش از اقتصاد در حوزه مسکن و ساختمان به جای تصدی‌گری و مداخله و اینکه دولت نقش پیمانکاران را ایفا کند، باید بخش خصوصی کشور را به عنوان بازوی مشورتی مهم کنار خود قرار دهد، این امر به سبب آن است که هم در حوزه مشورت و هم اجرا این بخش تقویت شود. بر همین اساس بخش خصوصی فعال در حوزه ساخت‌و‌ساز مسکن باید به عنوان یک نهاد مدنی و صنفی تقویت شود.

بازار نفت

آرامش نسبی نفت

5

قیمت نفت روز چهارشنبه را کم‌نوسان پشت سر گذاشت. بر این اساس قیمت نفت خام برنت (تا ساعت 16) در 85 دلار و 69 سنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در 78 دلار و 83 سنت مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان علت ثبات نسبی فعلی قیمت را می‌توان کاهش تقاضای سوخت از سوی چین در بحبوحه محدودیت‌های کووید -19 دانست. با وجود این، این نگرانی‌ها با داده‌هایی که نشان‌دهنده افزایش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته بود، خنثی شد. اما به عقیده برخی از تحلیلگران سایه افزایش موارد کووید -19 به صورتی که تعداد موارد جدید کووید در چین نزدیک به اوج ماه آوریل باقی مانده است همچنان روی نفت تاثیر جدی داشته و نمی‌توان در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی برای آن در نظر گرفت.