بازار سهام

تلاش شاخص برای تثبیت

1

نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای پس از افت شدید 44/ 1 درصدی در نخستین روز معاملاتی هفته، روز یکشنبه اندکی از کاهش اخیر را معادل 82/ 0 درصد جبران کرد. به این ترتیب شاخص کل روز گذشته با افزایش بیش از 11 هزار واحد مجددا به ابر‌کانال 4/ 1 میلیون واحد قدم گذاشت و کار خود را در سطح یک میلیون و 404 هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن رشد بیشتری نسبت به دیگر نماگرهای بازار داشت. همچنین بورس تهران پس از 9 روز متوالی خروج پول حقیقی‌‌های بازار، روز گذشته شاهد ورود پول 180 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاران خرد بود. حال با توجه به شرایط فعلی بازار انتظار می‌‌رود که این روند نسبتا متعادل برای روزهای آتی نیز ادامه‌دار باشد. به‌طوری که می‌توان گفت شاخص در تلاش برای تثبیت در کانال 4/ 1 میلیون واحد است.

بازار سکه

تعلل‌‌های منطقی سکه

2

سکه طلا نزدیک به دو هفته است که در سطوح بالای 16 میلیون تومان در نوسان است. به‌طوری که سکه امامی روز یکشنبه با اندکی افزایش قیمت همراه شد. بر این اساس هر قطعه از مسکوک یادشده روز اخیر در قیمت 16 میلیون و 395 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به افت و خیزهای چشمگیر بهای طلا در بازار جهانی و تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد، فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور مجددا به محدوده 2میلیون تومان نزدیک شد و ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار بیشتر کرد. با توجه به شرایط مبهم و احتیاطی که ناشی از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی است، کارشناسان این بازار پیش‌بینی می‌کنند که شتاب رشد قیمت سکه توسط طلای جهانی گرفته می‌شود. با این حال دارایی مذکور همچنان به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌‌گذاری بلندمدت به حساب می‌‌آید.

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت‌‌های طلای جهانی

3

پس از آنکه شاخص قیمت تولیدکننده که معیار اصلی تورم در سطح عمده‌فروشی است، در ماه اکتبر 8 درصد در مقایسه با رشد ماه سپتامبر افزایش یافت، بهای طلا نیز در بازار جهانی افزایش بیشتری داشت. به‌طوری که قیمت طلا در برخی روزهای هفته گذشته سطوح بالای 1780 دلار را نیز تجربه کرد. اما به دلیل پابرجا ماندن ترس و احتیاط در بازار نسبت به تصمیمات و اقدامات فدرال رزرو قیمت این فلز گرانبها نتوانست رشد بیشتری داشته باشد و جایگاه خود را در این سطوح تثبیت کند. بنابراین هر اونس طلای جهانی کار خود را در سطح 1750 دلار به پایان رساند و عملکرد منفی 19/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که سیاست پولی فدرال رزرو و تاثیر آن بر دلار و بازده اوراق قرضه همچنان بزرگ‌ترین باد مخالف برای طلا و نقره در سال جدید خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

ابهام درساخت‌و‌ساز مسکن

4

اوراق تسهیلات اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد روز یکشنبه با افت 73/ 1 درصدی همراه بود. به این ترتیب هر برگ تسه 9912 با نزدیک به 2هزار تومان کاهش دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 102 هزار و 158 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه در وضعیت فعلی اقتصادی کشور، همزمان شاهد سه رویداد منفی شامل تورم بالا در بازار خرید مسکن، تورم بالا در بخش ساخت‌‌و‌‌ساز مسکن و همچنین نبود قدرت خرید در بین متقاضیان هستیم و پیش‌‌بینی اکثر فعالان ساختمانی حاکی از تداوم این وضعیت در سال آینده است. علاوه بر این گفته می‌شود در حالی  که دولت به دنبال ساخت مسکن جدید است، اما آمارها از خالی ماندن دست‌‌کم 5/ 2 میلیون واحد مسکونی خبر می‌دهد که این میزان از واحد مسکونی خالی می‌تواند به معنای انباشت سرمایه‌‌ای عظیم با بهره‌‌وری صفر در این بخش بازار به حساب آید.

بازار نفت

تضعیف شدید عملکرد نفت

5

بهای نفت هفته اخیر با قوی‌تر شدن شاخص دلار که باعث گران‌‌تر شدن نفت برای خریداران غیردلاری می‌شود، با کاهش قابل توجهی همراه بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه و صدور اجازه خرید نفت این کشور برای هند از جمله دلایل دیگر تقویت روند نزولی نفت برشمرده می‌شود. در این میان نیز نگرانی‌‌ها از کاهش تقاضای سوخت و نفت در چین که یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده محسوب می‌شود، کاهش قیمت نفت را به همراه داشت. بر این اساس هر بشکه نفت برنت با عقب‌نشینی تا سطح 87 دلار و 62 سنت دومین هفته متوالی با عملکرد منفی 72/ 8 درصدی را به ثبت رساند. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز همانند برنت با ایستادن در سطح 80 دلار بازدهی هفتگی منفی 98/ 9درصدی را از آن خود کرد.