بازار سهام

نوسان کم شاخص در محدوده حمایتی

1

بازار سهام در اولین روز هفته جاری معاملات خود را کاهشی سپری کرد. با توجه به اینکه طی معاملات روزهای اخیر این نماگر به محدوده مهم روانی و فنی یک میلیون و 300 هزار واحدی نزدیک شد و روند معاملاتی از محدوده حمایتی ذکر شده معکوس شد، شاخص کل در روز شنبه افت بیش از هزار واحد معادل 14/ 0 درصد داشت و در پایان داد و ستدهای روز در سطح یک میلیون و 317 هزار واحدی ایستاد. به عقیده برخی کارشناسان از دست دادن مرز حمایتی مذکور برای دماسنج اصلی بازار می‌‌‌تواند منجر به افزایش فشار فروش در روزهای آتی شود. همچنین شاخص کل با معیار هموزن در این روز همسو با نماگر اصلی بازار سهام حرکت کرده و کاهشی معادل 18/ 0 درصد را به ثبت رساند. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت در این روز 190 میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بوده است.

بازار سکه

سکه یک قدم تا 15 میلیون

2

هر قطعه سکه امامی در روز معاملاتی شنبه با نوسان اندکی در پایین‌تر از سطح قیمتی 15 میلیون تومان قرار گرفت. با وجود افزایش قیمت مسکوک یاد شده در هفته‌های اخیر، هنوز موفق به بازپس‌گیری کانال 15 میلیونی تومان نشده است. چرا که دو عامل نزولی مهم در تغییرات قیمتی سکه نقش تعیین کننده ای دارند. در ابتدا بازگشت دلار از محدوده کانال 33 هزار تومان و ثبات مقطعی و حرکت آهسته آن در محدوده 32 هزار تومان بوده و دومین عامل نیز مربوط به کاهش قیمت طلای جهانی طی معاملات ماه‌های اخیر بوده است. به نظر می‌‌‌رسد دو عامل فوق در کنار ادامه‌دار بودن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و تداوم ابهامات درباره آینده سیاست خارجی ایران، روند سکه را در محدوده فعلی آهسته تر کرده و کاهش قیمت چشمگیری را در انتظار نخواهد داشت.

بازار طلای جهانی

ادامه سقوط طلای جهانی

3

طلای جهانی در هفته معاملاتی منتهی به 22 مهر ماه با کاهش قیمت بیش از یک درصدی همراه بوده و به محدوده قیمتی 1644 هزار واحدی رسید که درنهایت معاملات این هفته عملکرد منفی 98/ 2 درصد را به ثبت رساند. این فلز زرد در هفته های اخیر پس از شکست حمایت مهم 1700 دلاری به حرکت نزولی خود ادامه داد. به طوری که در روزهای معاملاتی اخیر نیمه کانال 1600 دلاری را نیز از دست داده است. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد فشار بر بازار طلای جهانی، توجه سرمایه‌گذاران به رشد روزافزون ارزش دلار است. چرا که این امر در پی افزایش تورم سیاست‌های انقباضی شدت گرفته است. بررسی آخرین اخبار حاکی از این است که با وجود افزایش در میزان نرخ بهره، تورم همچنان باقی مانده است که دلیل محکمی برای افزایش بیشتر فشارها به فدرال رزرو خواهد داد.

بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن در هفته اخیر

4

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند در روز معاملاتی شنبه اکثرا در محدوده منفی معامله شدند. در این میان اوراق تسهیلات مورد بررسی مربوط به اسفند ماه سال 1399 موسوم به تسه 99 همچنان در محدوده قیمتی زیر 100 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. اوراق مذکور در هفته اخیر با کاهش بیش از یک درصدی مواجه شده و در اولین روز معاملاتی این هفته نیز با کاهش یک هزار تومانی معادل منفی 05/ 1 درصد به سطح قیمتی 97 هزار و 266 تومان رسید. به عقیده برخی کارشناسان بازار مسکن در شرایط موجود و وضعیت اقتصادی حاکم بر بازار و افزایش مداوم بهای تولید، احتمال کاهش قیمت مسکن را به شدت کاهش می‌‌‌دهد. چراکه با وجود رکود و توان پایین خرید متقاضیان، هر گونه کاهش قیمتی موقتی و بسیار ناچیز نسبت به رشد سال های اخیر خواهد بود.

بازار نفت

حرکت نفت به سوی 90 دلار

5

هر بشکه نفت برنت در ابتدای هفته معاملاتی اخیر در محدوده قیمتی 95 دلار مورد معامله قرار گرفت که نهایتا در روز معاملاتی جمعه با کاهش هفتگی 47/ 4 درصد به بیش از 91 دلار رسید. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در هفته معاملاتی اخیر سطح قیمتی 90 دلار را شکسته و در روز جمعه با قیمت 85 دلار و 61 سنت مورد داد و ستد قرار گرفت. قیمت نفت در روز  معاملاتی جمعه بیش از 3 درصد سقوط کرد چرا که ترس فزاینده از رکود جهانی شدت گرفته و همچنین تقاضای نفت به ویژه در چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نفت و سوخت بسیار ضعیف است. عوامل ذکر شده بسیار قوی‌‌‌تر و مهم‌‌‌تر از تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس بر قیمت نفت بوده و نهایتا کاهش هفتگی  و حرکت نفت برنت به سوی 90 دلار را به دنبال داشته است.