بازار سهام

استارت سرخ بورس

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را سرخ‌پوش گذراند. در این میان تمامی نماگرهای بورس تهران با افت همراه بودند. به طوری که شاخص کل ششمین کاهش روزانه بیش از یک درصدی خود را  از ابتدای پاییز تاکنون شاهد بود. بر این اساس دماسنج اصلی بازار روز شنبه 36/ 1‌درصد عقب‌نشینی کرد و کانال 4/ 1میلیون واحد را پس از نزدیک به 20 روز نوسان در این کانال، از دست داد. به این ترتیب شاخص هموزن نیز افت بیش از یک‌درصدی داشت. به گفته کارشناسان برخلاف انتظارات که به نظر می‌‌‌رسید نماگر اصلی در حال تثبیت و پذیرش سطح 4/ 1‌میلیون واحدی به عنوان سطح حمایتی توسط سرمایه‌گذاران است، این محدوده را با فشار فروش بالای حقیقی‌‌‌ها از دست داد. این مقدار رقمی معادل 320‌میلیارد تومان خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بود. از این رو به نظر می‌رسد که بورس تهران هفته‌‌‌ ناآرامی را پیش رو داشته باشد.

بازار سکه

دو روی قیمت سکه

2

سکه طلا روز شنبه را پرشتاب پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی توانست بار دیگر از نیمه کانال 17‌میلیون تومان عبور کند. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد نوسانات صعودی قوی داشت و در کنار تمایلات صعودی طلا در بازار جهانی و نزدیک شدن به مرز 1800 دلار پتانسیل افزایش قیمت سکه را افزایش داد. به این ترتیب مسکوک یاد شده در قیمت 17‌میلیون و 800‌هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این با توجه به شرایط مذکور فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه همچنان بیش از 2میلیون و 200‌هزار تومان است. به گفته برخی کارشناسان ماندگاری طولانی‌مدت حباب سکه بیش از 2‌میلیون تومان، می‌تواند در صورت بهبود شرایط بازار افت‌‌‌های شدید و متوالی داشته باشد. در مقابل نیز این احتمال وجود دارد که حباب فعلی تا حدودی ثابت بماند و ارزش ذاتی و بازاری آن در مسیر رشد قرار بگیرند.

بازار طلای جهانی

فاز انتظار در طلا

3

بازار طلا هفته گذشته به طور کلی در حالت انتظار قرار داشتند؛ انتظار برای هفته معاملاتی جاری و نشست فدرال رزرو برای آخرین بار در سال 2022 میلادی. با وجود اینکه طلا روز‌‌‌های اخیر را پرنوسان و نسبتا صعودی پشت سر گذاشته، اما بازدهی هفتگی هنوز رشد قابل‌توجهی نداشته است. قیمت طلا در روز جمعه به‌رغم بالا رفتن شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری آمریکا، افزایش یافت. بر این اساس هر اونس طلای جهانی با رسیدن به نزدیکی 1800 دلار توانست عملکرد مثبت ناچیز 02/ 0‌درصد را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. تحلیلگران بر این باورند که اگرچه طلا به دنبال پایان هفته بالای 1800 دلار در هر اونس است، اما احتمال نزول آن بسیار زیاد است زیرا فدرال رزرو همچنان می‌تواند با سیاست‌های خود بازار را شوکه و قیمت‌ها را با افت روبه‌رو کند. از این رو باید دید که بازارها چه واکنشی نسبت به تصمیمات پیش رو خواهند داشت.

بازار اوراق مسکن

نیاز مسکن به هماهنگی بالا

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابوس معامله می‌‌‌شوند، معاملات روز شنبه را برخی مثبت و برخی دیگر با افت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان تسه 9912 با رشد 87/ 1‌درصد معادل بیش از 2‌هزار تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 111‌هزار و 131 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه شرایط فعلی بازار مسکن و نابسامانی حاکم بر آن ایجاب می‌کند، هر چه سریع‌تر قوانین وضع شده در این حوزه از جمله قانون جهش تولید مسکن، عملیاتی شود. از این رو می‌توان گفت که بی‌‌‌تردید این امر می‌تواند نابسامانی بازار مسکن را کاهش داده و با کنترل تقاضا مانع جهش یک باره نرخ‌ها شود. همچنین ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای ارتقای عملکرد ضرورت دارد. چرا که اجرای برنامه ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در کنار رسیدگی به وضعیت از عهده یک وزارتخانه به تنهایی بر نخواهد آمد.

بازار نفت

هفته سرخ نفت

5

قیمت نفت در بحبوحه بی‌‌‌ثباتی تجارت و تصمیمات عرضه و تقاضا طی روزهای هفته اخیر، کاهش یافت و بهای این مایع سیاه را با بیشترین کاهش هفتگی طی چند ماه گذشته روبه‌رو کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 76 دلار عملکرد منفی شدید 11‌درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. علاوه بر این نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز تا قیمت 71 دلار کاهش یافت و بازدهی منفی 2/ 11‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. گفتنی است بازار نفت احتمالا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیرمحدودیت‌های کرونایی در چین و سیاست‌های بانک اروپایی و به خصوص فدرال رزرو بی‌‌‌ثبات خواهند ماند. همچنین برخی تحلیلگران روسی معتقدند که طرح سقف قیمتی نفت روسیه ضمن تهدید احتمالی به کاهش زیاد عرضه می‌تواند به فروپاشی جهانی صنعت نفت و سپس افزایش فاجعه‌‌‌بار قیمت‌ها منجر شود.