بازار سهام

تداوم کاهش در بازار سرمایه

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را در ادامه روند کاهشی هفته گذشته در مدار منفی پشت سر گذاشت. این در حالی است که نماگر اصلی بازار در روز گذشته با کاهش 44/ 1‌درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک‌میلیون و 393‌هزار واحد به پایان رساند. همچنین ارزش معاملات خرد به میزان 2‌هزار و 222میلیارد تومان رقم خورد. در این میان برای هشتمین روز متوالی خروج نقدینگی حقیقی به ارزش 580‌میلیارد تومان را از این بازار شاهد بودیم. این مهم در حالی است که شدت خروج نسبت به‌روز‌های گذشته افزایش یافته به طوری که برای چهارمین مرتبه در آبان ماه رقمی بالغ بر 500‌میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار به ثبت رسیده است. کارشناسان بر این باورند که عواملی همچون کنترل نرخ دلار در بازار آزاد و اعلام بن‌بست در مذاکرات برجام و تصویب قطعنامه علیه ایران توانسته به شدت این روند کاهشی بیفزاید.

بازار سکه

سکه در انتظار دلار و طلا

2

سکه طلا اولین روز هفته را در مدار کاهشی پشت سر گذاشت، این در حالی است که سکه امامی روز معاملاتی گذشته را در قیمت 16‌میلیون و 220‌هزار تومان (تا لحظه نگارش این گزارش) به نظاره نشست. با این حال روند قیمتی سکه برای دومین روز معاملاتی در مدار منفی قرار گرفته است. باید توجه داشت که دو عامل نرخ دلار و طلای جهانی همواره در روند سکه تاثیر‌گذار هستند؛ در زمینه نرخ ارز کارشناسان و تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که در حال حاضر نهاد پولی کشور اجازه نمی‌دهد دلار به سطوح بالاتر برود و در زمینه طلای جهانی بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ این فلز گرانبها با افزایش انتظارات رشد نرخ بهره روی مدار نزولی قرار گرفته است؛ در مجموع دو عاملی که در بالا به آن اشاره شد باعث شده تا روند افزایشی که سکه از ابتدای هفته گذشته به خود گرفته بود کاهشی شده و احتمالا با تداوم عوامل منفی این روند ادامه‌دار باشد.

بازار طلای جهانی

طلا در اوج نماند

3

پس از رسیدن قیمت طلای جهانی به حدود 1780 دلار، با موضع‌گیری‌های اخیر مقامات فدرال رزرو درباره تداوم رشد نرخ بهره برای مهار تورم، این روند صعودی تا حدود زیادی متوقف شد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان در این زمینه این فلز گرانبها با شتاب زیادی افزایش پیدا کرد به طوری که در هفته گذشته از 1631 دلار به نزدیک 1780 دلار در هر اونس افزایش یافت. همچنین این کارشناسان اذعان دارند که این نوسانات حداقل در حال حاضر به اتمام رسیده است. به نظر می‌رسد نوسانات صعودی مذکور که ظرف مدت دو هفته به وقوع پیوست و بسیاری را غافلگیر کرده بود، در حال چرخش است اما مادامی که قیمت آن در  زیر 1750 دلار تثبیت نشود نمی‌توان گفت که روند آن نزولی شده است. بر همین اساس با توجه به چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو گفته می‌شود در هفته پیش‌رو این روند کاهشی طلا ادامه‌دار باشد.

بازار اوراق مسکن

درجا زدن تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس اولین روز هفته را عمدتا نزولی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 افتی معادل 48/ 1‌درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز گذشته تسهیلات یاد شده در سطح قیمت 103‌هزار و 952 تومان به معاملات خود خاتمه داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که جهش قیمت مسکن همچنان در بازار ادامه دارد، گزارش‌های رسمی از تغییرات قیمت خانه نیز این موضوع را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد متغیر‌هایی همچون افزایش قیمت دلار، باعث فشار قیمتی به بازار مسکن شده است. کارشناسان این حوزه عنوان می‌کنند، با وجود اینکه بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد، اما طرف عرضه نسبت به فروش محتاط شده و این عقب‌نشینی پس از نوسانات نرخ ارز اتفاق افتاده است. این مهم باعث شده است جو روانی وارد بازار ملک شده و کمتر کسی حاضر به خرید و فروش باشد.

بازار نفت

هفته خونین نفت

5

بازارهای نفت در طول هفته رفتارهای نوسانی شدید از خود نشان داده‌اند. با توجه به این واقعیت که رویداد‌های مختلف اقتصاد کلان همزمان در حال وقوع هستند، نوسانات مذکور کاملا منطقی است. این در حالی است که بازدهی هفتگی نفت برنت منفی72/ 8 درصد و نفت WTI منفی98/ 9درصد را به ثبت رساندند و شتاب افت بسیار بالایی را به ارمغان آوردند. به طوری که قیمت هر دو نوع نفت مذکور به زیر سطح 90 دلار رسیده است. کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای چین در هفته گذشته موارد ابتلا را افزایش داد، این موضوع در کنار نزدیک شدن به سمت فصل آنفلوآنزا احتمال قرنطینه‌های بیشتر در مراکز پرجمعیت را افزایش داده که به تقاضای نفت به طور تصاعدی افزوده است. عوامل متعددی در حال حاضر باعث نزول قیمت نفت هستند؛ با این حال تنها چیزی که به نفع قیمت هاست، این واقعیت است که اوپک‌پلاس تولید خود را کاهش داده تا قیمت نفت را به واسطه کاهش عرضه افزایش دهد.