بازار سهام

ورود بورس به ابرکانال ۶/ ۱

1

روز سه‌‌شنبه بازار سرمایه با تاثیرپذیری از افزایش انتظارات تورمی و همچنین چشم انتظاری سرمایه‌‌گذاران از حمایت‌‌ دولت با تزریق نقدینگی، توانست رشد را تجربه کند. به طوری که شاخص کل روز گذشته با رشد 4/ 1درصدی به بالاترین سطح از 5 مهرماه 1399 رسید و وارد ابرکانال 6/ 1 میلیون واحد شد. بر این اساس شاخص کل تا ارتفاع یک میلیون و 606 هزار واحد صعود کرد. اما در مقابل شاخص هموزن مسیر متفاوتی را سپری کرد و 32/ 0 درصد افت را به همراه داشت. با این حال ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان در بالای سطح پنج هزار میلیارد تومان به سر می‌‌برد و روز گذشته نیز رقم 5264 میلیارد تومان به ثبت رسید. گفته می‌شود با توجه به نزدیکی مجامع و انتظارات یاد شده روند متعادلی برای بازار پیش‌‌بینی می‌شود.

بازار سکه

حباب بالای سکه

2

بازار طلا و سکه روز سه‌‌شنبه تحت تاثیر نوسانات کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد تا حدود زیادی از رشد هر چه بیشتر بازایستاد. اما در مقابل قرار گرفتن طلای جهانی در یک روند صعودی باعث شد تا ارزش ذاتی سکه امامی به بالای 13 میلیون تومان حرکت کند. بر این اساس لازم به ذکر است همچنان فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی بیش از یک میلیون تومان است. به‌این‌ترتیب روز گذشته سکه امامی به قیمت 14 میلیون و 220 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بهای سکه با توجه به بازگشت تمایلات نزولی در بازار ارز، روند متعادل و آرامی را برای روزهای آینده داشته باشد. همچنین گفته می‌شود به دلیل حباب بالای سکه معاملات در این بازار کمرنگ شده است.

بازار طلای جهانی

بازیابی بهای طلای جهانی

3

پس از سقوط چند هفته‌‌ای طلا و رسیدن آن به پایین‌‌ترین سطح سه ماهه خود، روز سه‌‌شنبه با توجه به نزولی شدن شاخص دلار بهای جهانی طلا به آرامی رشد کرد. علاوه بر این همزمان با کاهش شاخص دلار، بازدهی اوراق خزانه 10 ساله ایالات متحده نیز همراه با دلار عقب‌‌نشینی کرد. بر این اساس طلای جهانی روز گذشته (تا ساعت 20) به قیمت 1821 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. گفته می‌شود علت تغییرات محدود این فلز گرانبها بیشتر به انتظار سرمایه‌‌گذاران برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو و سایر سیاستگذاران باز می‌گردد تا سرمایه‌گذاران از تاثیر این سیاست‌ها بر روند قیمت طلا مطلع شوند و استراتژی معاملاتی خود را مجدد تعیین کنند. کارشناسان معتقدند تضعیف شاخص دلار به همراه افزایش روحیه ریسک‌‌پذیری در بازار باعث رشد قیمت طلا شده است.

بازار اوراق مسکن

استراحت رشد تسه

4

تسه 9912 با افت 38/ 0 درصد روز سه‌‌شنبه را پشت سر گذاشت. به‌طوری که این اوراق با کاهش بیش از پنج ‌‌هزار تومان از ارزش خود در قیمت پایانی 141‌‌ هزار و 333 تومان به معاملات خود خاتمه داد. اگرچه این اوراق با هدف معامله‌‌‌‌‌‌گری مبادله نمی‌شوند و فقط متقاضیان وام مسکن معامله‌‌‌‌‌‌گران این دسته اوراق هستند؛ اما با وجود مبلغ ناچیز وام مسکن در مقابل قیمت‌‌های بالای خرید ملک؛ به راستی چند متر خانه می‌توان با این وام خریداری کرد؟ همچنین گفتنی است اگر قیمت دلار در صورت احیای برجام برای مدت طولانی در سطوح پایین باقی بماند، می‌توان نسبت به کاهش قیمت مسکن امیدوار شد. در مقابل نیز گفته می‌شود حذف ارز ترجیحی می‌تواند موجب افزایش قیمت در سایر بازارها شود و پیامد افزایش نرخ تورم عمومی، به شکل افزایش قیمت در بازار مسکن منعکس شود.

بازار نفت

تحرکات سخت و محدود نفت

5

نفت در معاملات روز سه‌‌شنبه به ‌‌دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه، در ابتدا روند متعادلی را طی کرد. اما این اقدام اتحادیه اروپا که عرضه جهانی نفت را کاهش خواهد داد، با مخالفت مجارستان مواجه و باعث تغییر جهت شاخص‌‌های نفتی شد. آمارهای اقتصادی چین نیز نشان می‌دهد این کشور ۱۱ درصد نفت خام کمتری در ماه آوریل نسبت ‌‌به سال گذشته میلادی به دلیل قرنطینه‌های کرونایی پالایش کرده است. به این‌ترتیب روز گذشته بهای هر دو شاخص نفتی رشد ناچیزی را تحت تاثیر افزایش نگرانی‌‌های عرضه نفت به همراه داشتند. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) به قیمت 114 دلار و 90 سنت در هر بشکه معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشد قیمت محدودی در سطح 114 دلار و 60 سنت داد و ستد شد.