بازار سهام

برآیند مثبت رفت و برگشت بورس

15

بازار سهام روزهای ابتدایی هفته اخیر را صعودی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای  با رسیدن به سطح یک‌میلیون و 471هزار واحدی توانست به بالاترین سطح 6ماه گذشته صعود کند. بورس تهران در روزهای ابتدایی بیشترین ورود پول حقیقی در 7 ماه اخیر را نیز تجربه کرد. روند مثبت و صعودی بازار در روز پایانی هفته معکوس شد و شاخص کل از جایگاه خود اندکی عقب‌‌‌ نشست و در سطح یک‌میلیون و 463‌هزار واحد به کار خود پایان داد. با این حال شاخص کل توانست عملکرد مثبت 2/ 2درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. به عقیده برخی کارشناسان با نزدیک شدن دماسنج بازار به محدوده حمایتی جدید، انتظار اصلاح جزئی نماگرها در ابتدای هفته جاری وجود خواهد داشت.

بازار سکه

مرزشکنی قیمت سکه

16

بهای طلا و سکه در طول هفته گذشته متاثر از روند صعودی نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش روبه‌‌‌رو شد. به طوری که سکه امامی در آخرین روز معاملاتی خود در بیشترین سطح دو ماه اخیر خود معادل 12‌میلیون و 860‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی توانست معاملات هفته گذشته را با عملکرد مثبت 7/ 2درصد سپری کند. با توجه به وضعیت فعلی، نتیجه مذاکرات وین و تنش میان روسیه و اوکراین و البته نوسانات دلار همچنان متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه است. با این حال از نگاه برخی کارشناسان این حوزه به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در هفته پیش رو با نوسانات زیادی روبه‌رو نخواهد شد. همچنین تمایلات کاهشی در بازار طلای جهانی مانعی برای رشد بیشتر سکه است.

بازار طلای جهانی

سردرگمی طلا میان دو متغیر

17

طلای جهانی روز جمعه با وجود سردرگمی معامله‌‌‌گران میان انتظار برای افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا و نگرانی‌های ناشی از تورم بالا با پیامدهای اقتصادی بحران اوکراین، روز جمعه روند صعودی داشت و تا ساعت 19:30 این روز 1944دلار در هر اونس قیمت خورد. کارشناسان می‌‌‌گویند این فلز ارزشمند از یک طرف با خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ در اوکراین و افزایش تورم به عنوان عامل حمایت‌‌‌کننده همراه است و از طرف دیگر نگران موضع جنگ طلبانه فدرال رزرو است. از این رو تا زمانی که یکی از این عوامل بر دیگری برتری پیدا کند، احتمالا قیمت طلا در محدوده فعلی باقی خواهد ماند. طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و بازدهی خزانه‌‌‌داری بسیار حساس است؛ چرا که هزینه فرصت نگهداری شمش بدون بازده و ارزش دلاری را که در آن قیمت‌گذاری می‌شود افزایش داده است.

بازار اوراق مسکن

ریزش 19درصد بهای تسه

18

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با شیب نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که تمامی این اوراق تسهیلات بانکی افت قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کردند و در زیر سطح مقاومتی 90‌هزار تومان تثبیت شدند. تسه 9912 به عنوان شاخص مورد بررسی نیز در هفته‌‌‌ای که گذشت روند کاهشی را دنبال کرد و کار خود را در آخرین روز معاملاتی در قیمت پایانی 86‌هزار و 707 تومان خاتمه داد. بر این اساس اوراق تسهیلات یاد شده توانست با افزایش فشار فروشندگان عملکرد منفی 55/ 18درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. همین امر باعث شد تا هزینه دریافت وام مسکن به مراتب کاهش یابد. باید دید آیا این کاهش هزینه می‌تواند انگیزه‌‌‌ای برای افزایش حجم دادوستدها در بازار ملک فراهم کند یا همچنان حباب قیمتی در این بازار مانع می‌شود.

بازار نفت

شوک موقت به بازار نفت

19

آزادسازی ذخایر استراتژیک آمریکا و ژاپن برای ساعاتی قیمت هر دو شاخص نفتی را به زیر مرز ۱۰۰ دلار بر هر بشکه هدایت کرد. نخست‌‌‌وزیر ژاپن، روز پنج‌شنبه گفت ژاپن به عنوان بخشی از دور دوم آزادسازی هماهنگ به رهبری آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، 15‌میلیون بشکه نفت از ذخایر ملی خود را آزاد خواهد کرد. او به خبرنگاران گفت آزادسازی ذخایر دولتی و خصوصی برای کمک به کاهش قیمت نفت پس از جنگ در اوکراین است. با این حال سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی عوامل بنیادی در بازار نفت در بحبوحه ابهامات در مورد کند شدن تقاضا در چین هستند؛ جایی که شهرها به دلیل آخرین موج آلودگی به ویروس کرونا مسدود شده‌‌‌اند. از این رو روز جمعه شاخص‌‌‌های نفتی صعودی شدند و تا ساعت 15 هر بشکه نفت خام برنت 56/ 101 دلار و وست تگزاس اینترمدییت 2/ 97 دلار قیمت خورد.