بازار سهام

بورس در انتظار وین

1

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته، با نوسانات منفی آغاز به کار کرد. نکته مثبتی که در معاملات روز گذشته نسبت به روزهای قبل به چشم می‌‌‌خورد، کاهش شدت عرضه‌‌‌ها از یک‌سو و قوت گرفتن طرف تقاضا از سوی دیگر در دقایق ابتدایی بازار بود. البته در نیمه دوم بازار، حجم عرضه‌‌‌‍‌‌‌ها نسبت به قبل افزایش یافت و بخشی از رشد روزانه پس گرفته شد، اما در نهایت شاخص کل بورس با رشد 1/ 0درصدی در سطح یک‌میلیون و ۳۶۸‌هزار واحد به کار خود پایان داد. نماد‌‌‌های کوچک‌تر بازار کمتر مورد توجه بودند و شاخص کل هم‌وزن 51/ 0‌درصد افت کرد. به نظر می‌رسد برگزاری اولین کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان دولت جدید و نتایج آن می‌تواند تا حد زیادی مواضع دولت سیزدهم را در خصوص آینده مذاکرات برجامی برای فعالان بازار سرمایه مشخص سازد.

 

بازار سکه

رشد کم‌رمق سکه

3

با توجه به تعطیلی بازار جهانی و نبود قیمت برای اونس طلا در معاملات روز یکشنبه، نوسانات سکه وابستگی زیادی به تغییرات دلار داشت. با توجه به نزدیک بودن مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار اندکی افزایشی شد و قیمت سکه نیز در بازار طلا تحت فشار صعودی قرار گرفت. اما هفته منفی اونس طلا ترمز رشد فلز گرانبها را در داخل کشور کشید. به نظر می‌رسد در آستانه از سر‌گیری مذاکرات برجام و شمارش معکوس برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران بازار سکه با احتیاط بیشتری گام برمی‌دارند و گوش به فرمان اخبار برجام هستند تا وارد فاز صعودی یا نزولی شوند. از طرفی شروع معاملات طلا در بازار جهانی نیز مدنظر است؛ زیرا این فلز گرانبها در هراس از نوع جدید کرونا افزایش خواهد یافت. بر همین اساس هر قطعه سکه امامی در دادو ستد‌های روز گذشته به سطح 12میلیون و 620 هزارتومان صعود کرد.

 

بازار طلای جهانی

احتیاط سرمایه‌گذاران طلا

4

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته تا پایان روز جمعه تحت‌تاثیر عوامل متعددی همچون برنامه‌‌‌های افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و همچنین شیوع نوع جدید ویروس کرونا، کاهش نسبتا شدیدی را متحمل شد و در زیر سطوح کلیدی خود قرار گرفت؛ به طوری که اونس طلا پایین‌‌‌ترین قیمت خود را در دو هفته اخیر تجربه کرد و عملکرد منفی 3‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی تحلیلگران معتقدند، گسترش نوع جدید کرونا در صورتی که بر فعالیت‌های اقتصادی و جهت‌گیری آینده سیاست‌‌‌های پولی کشورها تاثیر بگذارد، می‌تواند در افزایش ارزش طلای جهانی موثر باشد. از طرف دیگر به دلیل افزایش فشارهای تورمی و سیاست‌‌‌های افزایش نرخ بهره ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاران، معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تقاضای تسه

5

تسه 9812، یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن، روز یکشنبه رشد بیش از 2‌هزار تومانی را تجربه کرد و با 46/ 2درصد افزایش، وارد ابرکانال 85‌هزار تومانی شد و معاملات خود را در قیمت پایانی 85‌هزار و 281تومان به پایان رساند. لازم به ذکر است که رشد ارزش معاملات تسه9812 تا بیش از 156میلیون تومان همراه بود. تسه‌‌‌های هم‌گروه نیز با رونق تقاضا روبه‌رو بودند؛ به طوری که عمده آنها روز گذشته مثبت و صعودی واقع شدند. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان، با توجه به بهبود تملیک متقاضیان مسکن، استقبال از تسهیلات خرید پرداختی از سوی بانک مسکن به این متقاضیان نیز افزایش یافته است. آنها همچنین اذعان دارند که بازار مسکن با چنین قیمت‌هایی کشش افزایش قیمت و همسان شدن با قدرت خرید متقاضیان را ندارد.

 

بازار نفت

فشارهای واردشده بر نفت

6

انتشار اخباری در خصوص شیوع نوع جدید ویروس کرونا در روز پنج‌شنبه به افزایش آشفتگی در بازار جهانی نفت منجر شد. با توجه به وجود کشمکش بین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در روزهای هفته گذشته، این پریشانی، روند بازار نفت را متلاطم کرد؛ به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با افت 13درصدی در آخرین روز کاری تا سطح 68دلار و 15سنت (کمترین سطح طی دو ماه اخیر) تنزل یافت و عملکرد قابل‌توجه منفی 10درصدی را از خود به نمایش گذاشت. به عقیده برخی از فعالان، ارزیابی اولیه اوپک از آزادسازی هماهنگ ذخایر استراتژیک نفت و شیوع ناگهانی نوع جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون»، نگرانی‌های جدی در مورد رشد اقتصادی و بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت در خصوص روند قیمت نفت در ماه‌‌‌های آینده به وجود آورده است.