بازار سهام

تداوم تاخت‌‌‌‌وتاز سهام

شاخص کل  روز گذشته با افزایش ۶۵‌هزار واحدی مجددا ابرکانال یک میلیون و ۶۰۰‌هزار و‌احدی را پس گرفت تا امیدها در تالار شیشه‌‌‌ای برای دستیابی به ارتفاعات بالاتر مجددا زنده شود. نماگر هم‌‌‌وزن نیز همسو با رشد شاخص کل، با افزایش ۸۲/ ۲ درصدی مواجه شد. ورود پول حقیقی به چرخه معاملات سهام همچنان ادامه‌‌‌دار است و برای دومین روز معاملاتی خالص تغییر مالکیت از پرتفوی حقوقی‌‌‌های بازار به سبد حقیقی‌‌‌ها مثبت بود و شاهد تزریق پول ۵۱۰ میلیارد تومانی ازسوی حقیقی‌‌‌ها به بازار بودیم. ارزش معاملات خرد سهام نیز با رشد چشمگیر نسبت به‌روز معاملاتی قبل، با ثبت رقم ۶‌هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان، شاهد رکوردشکنی بود. به نظر می‌رسد افزایش قیمت اسکناس آمریکایی به حوالی ۵۰‌هزار تومان، تنور معاملات سهام را داغ کرده و سهامداران خرد نیز به پشتوانه همین موضوع اقدام به خرید سهام در جریان معاملات تالار شیشه‌‌‌ای می‌کنند.

بازار سکه

تردید سکه برای رشد

1

بازار طلا و سکه سه‌‌‌شنبه با عقب‌نشینی قیمت‌ها همراه بود. به طوری که در این میان سکه امامی فاصله خود را از مرز حساس و روانی 30 میلیون تومان بیشتر کرد و در قیمت 29 میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب با آرام گرفتن تب صعودی نرخ دلار و عقب‌نشینی محدود بهای طلا در بازار جهانی فاصله ارزش ذاتی و بازاری مسکوک یاد‌شده نزدیک به یک میلیون تومان کاهش یافت. بر این اساس حباب سکه مذکور در محدوده 7 میلیون و 800‌هزار تومان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا از عرضه ۳۰۰‌هزار سکه از طریق مرکز مبادله ارز و طلا در هفته آینده خبر داد. این موضوع به عقیده برخی از کارشناسان بازار می‌تواند به صورت مقطعی مانعی بر سر راه سیر صعودی قیمت سکه به‌حساب آید.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار نشست فدرال‌رزرو

2

قیمت طلای جهانی دومین روز معاملاتی هفته را بر مدار منفی سپری کرد. به‌‌‌طوری که هر اونس از این فلز گرانبها (تا ساعت16) در قیمت 1832دلار معامله شد. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر صورت‌جلسه آخرین جلسه سیاستگذاری فدرال رزرو هستند که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. در این میان باتوجه به داده تورمی قوی هفته اخیر از آمریکا بازارهای پول انتظار دارند فد تا ماه مه، نرخ‌های بهره را به بالای پنج‌درصد برساند. این در حالی است که نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد. در این میان داده‌‌‌های اصلی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) قرار است در اواخر این هفته منتشر شود که این موضوع نیز در تمرکز سرمایه‌گذاران است. در مجموع مادامی که داده‌‌‌های اقتصادی خصوصا داده‌‌‌های مربوط به تورم از ایالات متحده افزایشی منتشر شود، انتظار بازارها رشد بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی خواهد بود که این امر چشم‌‌‌انداز فلز گرانبها را کاهشی خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در بزرگراه تورم

4

تسه 9912 برای چهارمین روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب اوراق یاد شده روز گذشته با 94/ 1‌درصد کاهش معادل بیش از 2‌هزار و 300 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 117‌هزار و 835 تومان خاتمه داد. تسه مذکور پس از گذشت 30 روز معاملاتی مجددا سطح 120‌هزار تومان را از دست داد. گفته می‌شود یکی از دلایل افت شدید عرضه این است که فروشندگان مسکن ترجیح می‌دهند ملک خود را در سال آینده به فروش برسانند و یک ماه باقی‌مانده از سال را صبر می‌کنند تا بتوانند از تورم پایان سال و تورم سال آینده استفاده کنند. برخی معتقدند که با توجه به روند افزایش قیمت ملک و افزایش نرخ دلار و تورم، این احتمال وجود دارد که بازار اجاره در نیمه اول سال آینده و تقریبا از اردیبهشت سال 1402 یعنی کمتر از سه ماه دیگر  که شروع به کار خواهد کرد، با افزایش نرخ‌‌‌ همراه شود.

بازار نفت

چشم‌‌‌انداز افزایش تقاضای نفت

5

نفت خام برنت با 96 سنت یا 1/ 1درصد کاهش به 83دلار و 52 سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت wti نیز بدون تغییر در محدوده 77دلار باقی ماند. به نظر می‌رسد معامله‌‌‌گران منتظر صورت‌‌‌جلسه ‌‌‌آخرین نشست فدرال رزرو هستند. چرا که داده‌های مربوط به تورم اصلی، خطر بالا ماندن نرخ بهره را افزایش داده است و این امر می‌تواند بر آینده قیمت نفت تاثیرگذار باشد. این درحالی است که بسیاری از معامله‌‌‌گران به بهبود تقاضا در چین امیدوار هستند. با توجه به اینکه انتظارات از واردات نفت چین و هند در سال آینده با توجه به کاهش عرضه نفت بسیار بالاست، از این رو در حال حاضر توجه معامله‌‌‌گران به سیاست‌‌‌های پولی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا معطوف شده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند، با توجه به بهبود تقاضا نسبت به عرضه، در صورت افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، بازهم روند قیمتی نفت صعودی خواهد بود.