بازار سهام

روز سرخ صنایع بورسی

1

بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز هفته پس از دو روز صعود، افت شدیدی به همراه داشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز شنبه  باکاهش 16/ 1 درصدی معادل بیش از 15 هزار واحد نزول کرد. به این ترتیب شاخص کل تا محدوده پایین‌‌ترین سطح از 14 اسفند سال 1400 قرار گرفت و در رقم یک میلیون و 330 هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن همسو با بازار سرخ‌پوش شد و 62/ 1 درصد کاهش یافت. در این روز حقیقی‌‌های بازار مجددا خالص خریدی منفی معادل 428 میلیارد تومان رقم زدند که این میزان خروج پول سرمایه‌گذاران خرد بیشترین مقدار از 3 مرداد سال جاری بوده است. به‌طوری که تنها در روز گذشته فقط صنعت محصولات کاغذی ورود پول داشت و دیگر صنایع بازار سهام شاهد خروج نقدینگی بودند.

بازار سکه

حباب بزرگ سکه

2

سکه طلا روز شنبه را همانند نرخ دلار در بازار آزاد صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی توانست تا نزدیکی مرز 15 میلیون تومان رشد کند. از این رو مسکوک یاد شده کار خود را در زیر مرز مذکور در قیمت 14 میلیون و 930 هزار تومان به پایان رساند. افت شدید بهای طلا در بازار جهانی، یکی از موانع رشد بیشتر سکه امامی بوده است. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه یاد شده به بیش از 2 میلیون تومان رسید. به‌طوری که حباب سکه رقم نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تومان  را ثبت کرده است. با وجود هیجانات صعودی بالا در بازار ارز و افت‌‌های مکرر بهای طلای جهانی، فعالان این حوزه بر این باور هستند که احتمال بازگشت سکه به سطوح زیر 13 میلیون تومان با وجود شرایط فعلی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

فشار نرخ بهره بر طلا

3

طلای جهانی معاملات هفته گذشته را پرفشار سپری کرد. زیرا با اعمال سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و همراه شدن بسیاری از بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم جهانی و رساندن آن به هدف 2 درصد با افزایش نرخ بهره، سطوح حمایتی طلا یکی پس از دیگری از دست رفت. به‌طوری که هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی در قیمت 1660 دلار مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس فلز گرانبها توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت 03/ 1 درصد سپری کند. در این بین نیز تحلیلگران عقیده دارند طلا در وضعیتی قرار گرفته که می‌توان انتظار افزایش قیمت آن را داشت، اما همه‌‌چیز بستگی به عملکرد دلار و افزایش نرخ بهره دارد. در مقابل نیز برخی کارشناسان بر این باور هستند که رشد قیمت طلا تا حدود زیادی برای بازه زمانی کوتاه‌مدت دور از انتظار است.

بازار اوراق مسکن

کمای نسبی در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز شنبه نیمی مثبت و نیمی دیگر سرخ‌پوش شدند. اما در این بین اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند سال 99 که با نماد تسه 9912 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، توانست بخشی از افت‌‌های هفته اخیر را جبران کند. به‌طوری که اوراق یاد شده با افزایش 96/ 2 درصدی معادل 2 هزار و 846 تومان رشد کند و داد و ستدهای خودر را در قیمت پایانی 98 هزار و 869 تومان خاتمه دهد. کارشناسان حوزه مسکن بر این عقیده هستند که افت ساخت‌و‌ساز و عدم تسهیل شرایط ساخت مسکن به‌ویژه برای انبوه‌‌سازان می‌تواند بر روند قیمت‌‌ها در طول زمان بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین گفته می‌شود که پیشروی بسیار آرام ساخت مسکن نهضت ملی و دور از دسترس بودن هدف ساخت یک میلیون واحد در سال، می‌تواند خود عامل دیگری بر نوسان قیمت به حساب آید.

بازار نفت

واگرایی عملکرد شاخص‌‌های نفتی

5

قیمت‌‌های نفت، هفته گذشته افت و خیزهای متعددی داشتند. به‌طوری که نفت وست تگزاس اینترمدییت در جریان کاهش تولید نفت اوپک پلاس، موضع خود را تا حدودی حفظ کرد و توانست بر خلاف نفت خام برنت عملکرد هفتگی مثبتی معادل 95/ 0درصد ثبت کند. به این ترتیب نفت برنت نیز با رسیدن به محدوده 85 دلار در هر بشکه عملکرد منفی 17/ 1 درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. عده‌‌ای از تحلیلگران بازار نفت معتقدند اوپک پلاس ممکن است 5 اکتبر تصمیم به کاهش تولید بگیرد که این موضوع می‌تواند به‌طور جدی بر قیمت نفت موثر باشد. همچنین گفته می‌شود که رکود می‌تواند به‌طور قابل توجهی به تقاضای جهانی آسیب برساند و قیمت را به میزان بیشتری پایین بیاورد، زیرا نفت از اواسط ماه ژوئن در یک روند نزولی ثابت قرار دارد.