بازار سهام

تداوم رشد شاخص کل

1

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز معاملاتی هفته را مانند هفته‌‌‌های اخیر مثبت سپری کرد. به طوری که شاخص کل روز شنبه با افزایش بیش از 3‌درصد توانست تا ارتفاع 2 میلیون و 253‌هزار واحد رشد کند. علاوه بر این شاخص هموزن با افزایشی معادل 87/ 3‌درصد سبز‌پوش شد. در این میان ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با افزایش چشمگیری همراه بود. به نحوی که این متغیر بورسی روز گذشته با رسیدن به سطوح بیش از 15‌هزار میلیارد تومان، توانست در بیشترین سطح خود از 20 مهر سال 99 قرار بگیرد. با توجه به اینکه وضعیت بازار سهام از ابتدای سال 1402 در مسیر رونق و صعودی قرار دارد و نماگر اصلی بازار در کنار دیگر متغیرها نشان از بهبود وضعیت معاملات دارد، برخی کارشناسان معتقدند که بورس تهران در موقعیت ابرکانال 2 میلیون واحد به تثبیت رسیده است. بنابراین بازگشت به زیر این دور از انتظار است.

بازار سکه

تمایلات نزولی قیمت سکه؟

2

با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد روز شنبه از تحرک قیمتی چندانی برخوردار نبود، بنابراین بهای طلا و سکه نیز روز اخیر با تغییرات محدودی همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 31 میلیون و 100‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک پس از پشت سر گذاشتن نوسانات زیادی، در محدوده 7 میلیون تومان تا حدود زیادی ثابت مانده است. از این رو برخی فعالان معتقدند که با توجه به انتظارات تورمی، وضعیت سیاسی کشور و تغییرات مورد انتظار برای نرخ دلار این حباب قیمتی در همین سطوح باقی بماند. درصورتی که نرخ دلار با افت زیاد همراه شود و بهای طلا در بازار جهانی نیز با تغییرات اندکی همراه باشد، در این صورت است که حباب ممکن است بر مدار نزول قرار بگیرد.

بازار طلای جهانی

نوسانات شدید بهای طلا

3

قیمت طلا طی معاملات هفته گذشته عمدتا با رشد همراه بود. به طوری که این فلز گرانبها قیمت‌های 2040 دلار را به ازای هر اونس تجربه کرد. اما در روزهای پایانی با انتشار برخی آمارهای اقتصادی دیگر از ایالات متحده و برخی نگرانی‌ها از سیاست انقباضی فدرال رزرو، عقب‌نشینی کرد. به طوری که طلا با ایستادن در سطح 2004 دلار توانست عملکرد هفتگی مثبت 55/ 0‌درصد را به ثبت برساند. برخی از تحلیلگران و استراتژیست‌‌‌های بازار طلا اظهار دارند که طلای جهانی همچنان می‌تواند به حرکت صعودی خود ادامه دهد. همچنین برخی معتقدند که پتانسیل فدرال رزرو برای پایان تهاجمی‌‌‌ترین چرخه انقباض خود، نوسانات زیادی در بازارهای مالی ایجاد می‌کند و طلا همچنان یک محافظ جذاب در مقابل آشفتگی سیاست پولی است. بنابراین گفته می‌شود دورنمای قیمت طلا در بحبوحه افزایش نگرانی درمورد رکود اقتصاد و احتمال توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو همچنان مثبت است.

بازار اوراق مسکن

دومینوی افت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز شنبه را کاهشی سپری کرد. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 سطح 90‌هزار تومان را نیز از دست داد. به این ترتیب تسه یاد شده با کاهش 24/ 2 درصدی معادل بیش از 2‌هزار تومان افت، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 89‌هزار و 687 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار ساخت‌وساز طی چند سال اخیر وضعیت نامتعارفی را از سر گذراند. رشد هزینه‌های ساخت‌وساز از یکسو گروهی از سازنده‌ها را ناچار به خروج اجباری از بازار کرد و از سوی دیگر سبب شد تا سازنده‌های باقی‌مانده در بازار به دلیل بالا رفتن قیمت تمام‌شده، قیمت پیشنهادی فروش را افزایش دهند. همچنین گفته می‌شود تا زمانی که درآمد سرانه حقیقی و رشد اقتصادی تغییر نکند، امکان اصلاح شرایط در حوزه مسکن وجود ندارد.

بازار نفت

چهارمین عملکرد مثبت هفتگی

5

قیمت نفت هفته گذشته بر مدار صعود قرار داشت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 86 دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با ایستادن در قیمت 82 دلار هفته را به پایان رساند. بر این اساس نفت برنت با بازدهی 4/ 1‌درصد و نفت WTI با عملکرد هفتگی 25/ 2‌درصد چهارمین هفته متوالی را مثبت سپری کردند. به عقیده برخی از کارشناسان بازار نفت کاهش انتظارات نرخ بهره نگرانی‌های مربوط به رکود را کاهش می‌دهد و به حمایت از قیمت دارایی‌‌‌های دلاری کمک می‌کند. بنابراین شاخص دلار پس از این آمار به شدت کاهش یافت و ارز ضعیف‌‌‌تر آمریکا، نفت با قیمت دلار را برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند، ارزان‌‌‌تر می‌کند. در ضمن بازارها از افزایش اندک ذخایر نفت خام ایالات متحده متاثر نشدند و آن را تا حدی به انتشار اجباری نفت از ذخایر اضطراری ایالات متحده و کاهش صادرات در ابتدای ماه نسبت دادند.