بازار سهام

فتح کانال ۲ میلیون واحد

1

بورس اوراق بهادار تهران سال 1401  را در مرز ابرکانال 2 میلیون واحد در سطح یک میلیون و 960‌هزار واحدی به پایان رساند. به این ترتیب با ایجاد تمایلات صعودی در بازار سهام، شاخص کل در چند روز معاملاتی ایام نوروزی کانال تاریخی 2 میلیون واحدی خود را بازپس گرفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با ایستادن در سطح 2 میلیون و 78‌هزار واحد توانست عملکرد 03/ 6 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به طور میانگین بیش از 6‌هزار و 500 میلیارد تومان رقم خورد. همچنین بورس تهران 9 روز متوالی با ورود پول حقیقی‌‌‌ها همراه بود که تنها 5 روز متوالی آن به ایام نوروز اختصاص داشت. با توجه به اینکه بورس تهران سال جدید را با صعود آغاز کرده و مجددا به کانال تاریخی خود باز‌گشته است، انتظار می‌رود که چند روز آتی را نیز مثبت باشد.

بازار سکه

تداوم تلاش سکه برای رشد

2

بازار طلا و سکه پس از پشت سر گذاشتن سال 1401 با بازدهی سالانه 151 درصدی، توانست در ایام تعطیلات نوروزی 1402 همچنان بر مدار صعودی باقی بماند. به طوری که هر قطعه سکه امامی طی یک هفته معاملاتی اخیر بیش از 5‌درصد رشد را به ثبت رساند. به این ترتیب قیمت مسکوک یاد شده همگام با نوسانات زیاد بهای هر اونس طلا در بازار جهانی در کنار رشدهای اخیر نرخ دلار در بازار آزاد، تا نزدیکی مرز قیمتی 34 میلیون تومان نیز افزایش یافت. بر این اساس قیمت سکه مذکور کار خود را در سطح 33 میلیون و 50‌هزار تومان به پایان رساند. با توجه به تغییرات اخیر نرخ دلار و بهای طلای جهانی و به‌ویژه افزایش انتظارات تورمی، این احتمال وجود دارد که قیمت این فلز زرد گرانبهای داخلی با حفظ نسبی تمایلات صعودی خود برای مدت کوتاهی در این محدوده قیمتی باقی بماند.

بازار طلای جهانی

تغییرات زیاد قیمت طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی هفته گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها پس از چهار هفته متوالی عملکرد مثبت، با ایستادن در قیمت 1969 دلار به ازای هر اونس، هفته را با بازدهی منفی 63/ 1 درصدی به پایان رساند. با اینکه طلا در هفته‌های اخیر و پس ‌‌‌از فروپاشی ناگهانی دو بانک ایالات متحده آمریکا و بالا رفتن احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای جلوگیری از گسترش این بحران بانکی، مرز 2000 دلار را چند مرتبه لمس کرد. اما پس‌‌‌از اقدامات دولت برای آرام کردن این بحران، همچنان این مرز قیمتی سدی بزرگ برای طلا به حساب می‌‌‌آید. فضای کلی بازار همچنان صعودی است و حتی آن گروه از تحلیلگران که در کوتاه‌مدت دیدگاهی خنثی نسبت به طلا دارند نیز بر این باورند که در بلندمدت عوامل به سمت صعود قیمت طلا سنگینی می‌کند.

بازار اوراق مسکن

احتمال افزایش ساخت‌وساز

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن  که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد در ایام نوروزی با نوسانات زیادی همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 هفته گذشته با افت شدید 18/ 2‌درصد معادل بیش از 2‌هزار و 100 تومان کاهش فاصله خود را از کانال 100‌هزار تومان بیشتر کرد. به این ترتیب تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 96‌هزار و 624 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به کسری که در بخش مسکن وجود دارد روند افزایشی قیمت ادامه‌دار خواهد بود. بنابراین بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ به احتمالی در رکود به سر نمی‌‌‌برد و شاهد افزایش ساخت‌وساز خواهیم بود. علاوه بر این گفتنی است که انبوه‌‌‌سازان با عدم‌عرضه خانه‌‌‌های ساخته شده و مشاوران املاک به دلیل منتفع شدن از گرانی مسکن، به افزایش قیمت آن در بازار دامن می‌‌‌زنند.

بازار نفت

رشد سخت قیمت نفت

5

قیمت نفت طی معاملات هفته گذشته با رشد همراه بود. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 79 دلار و 77 سنت توانست دومین هفته متوالی را با عملکرد مثبت 37/ 6 درصدی پشت سر بگذارد و علاوه بر این نفت WTI با ایستادن در قیمت 75 دلار و 67سنت، بازدهی هفتگی 25/ 9 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به این ترتیب قیمت‌ها در این هفته به دلیل خوش‌بینی در مورد بهبود اقتصادی چین افزایش یافته است. با این حال بازارها اکنون منتظر آمارهای اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر شاخص دلار هستند. به طوری که داده‌‌‌های ناامیدکننده ممکن است نگرانی‌هایی را در مورد سیاست فدرال رزرو ایجاد کند. همچنین به دلیل کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و توقف صادرات از اقلیم کردستان عراق، که فشار ناشی از کاهش کمتر از حد انتظار در عرضه روسیه را خنثی کرد، قیمت‌ها با تمایلات صعودی همراه شده است.