بازار سهام

نفس تازه بورس

01

بازار سهام بعد از طی کردن روزهای کاهشی و نوسانی، در اولین روز معاملاتی هفته، روند صعودی چشمگیری را از خود به نمایش گذاشت. در واقع دادوستدهای روز شنبه با بازگشت حقیقی‌‌‌ها بعد از گذشت 8روز پیاپی دوری و خروج از بازار و همچنین ورود بیشترین پول حقیقی به بورس از 10شهریورماه همراه بود. بر این اساس، شاخص کل توانست 87/ 2درصد رشد را به خود ببیند و به ارتفاع یک‌میلیون و 437هزار واحد صعود کند. همچنین شاخص کل هموزن، همسو با بازار افزایش یافت و 39/ 2درصد رشد را در کارنامه خود به ثبت رساند. به گفته فعالان بورس به نظر می‌رسد، تغییر مدیرعامل سازمان، موجب شده تا شوک مثبتی به بازار سهام وارد شود. با این حال، پیش‌بینی می‌شود تا چند هفته آینده روند بازار سرمایه پرنوسان، اما متعادل باشد.

 

بازار سکه

سکه در انتظار سطوح جدید

04

سکه امامی که عمدتا تحت‌تاثیر رشد قیمت دلار و افت بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی قرار دارد، روز شنبه مسیر افزایش نسبی را در پیش گرفت، به طوری که هر سکه روز گذشته به قیمت 11میلیون و 800هزار تومان مورد داد و ستد معامله‌گران بازار طلا قرار گرفت. عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار بر این باورند که در هفته جاری به نظر می‌رسد نوسانات زیادی در قیمت‌ها ایجاد شود و تغییرات نرخ با توجه به قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی که در حال تغییر است، می‌تواند باعث افزایش نوسان قیمتی در بازار طلا و سکه شود. همچنین از نگاه فعالان به نظر می‌رسد، تغییر قیمت در روزهای پیش‌رو برای سکه رقم بخورد، به طوری که این کالا سطوح جدیدی از قیمت‌ها را در کارنامه خود به‌ثبت برساند.

 

بازار طلای جهانی

فراز و نشیب طلا

05

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته تحت‌تاثیر آمار تورمی آمریکا داغ‌تر از حد انتظار و حدود ۴۰دلار صعود کرد، اما نتوانست مرز روانی ۱۸۰۰دلاری خود را بشکند که همین امر باعث شد، طلای جهانی یک بار دیگر ریزش قیمت را تجربه کند. اما با وجود این ریزش، طلا توانست عملکرد مثبت 64/ 0درصد را تجربه کند و در نهایت کار خود را در سطح قیمتی 1768دلار خاتمه داد. عاملی که در کاهش قیمت طلا موثر بود، آمار خرده‌فروشی بهتر از حد مطلوب بود که نشان داد فدرال‌رزرو می‌تواند در خصوص تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه یا افزایش نرخ‌های بهره با دست بازتری عمل کند. تا زمانی که بازار در پی هر گونه تحکیم سیاست پولی از سوی فدرال‌رزرو و سایر بانک‌ها باشد، این فراز و فرودها ادامه خواهد یافت.

 

بازار اوراق مسکن

امیدواری به تعدیل قیمت مسکن

06

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد، روز شنبه رشد قیمت را تجربه کرد. بر این اساس هر برگه از این اوراق با افزایش 06/ 2درصد معادل یک‌هزار و 386تومان به سطح قیمت پایانی 68هزار و 868تومان رسید. تسه9812 روز گذشته با رونق خرید متقاضیان مسکن با ارزش معاملاتی بیش از 76میلیون تومان به کار خود پایان داد. فعالان بازار معتقدند، شرایط به‌گونه‌ای است که سیاستگذاران باید تدابیر مالیاتی موثرتری را به‌منظور افزایش انگیزه در مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه برای عرضه به بازار به کار گیرند. بنابراین افزایش عرضه به دسترسی متقاضیان به تعداد بیشتری از واحدها منجر می‌شود و به دنبال ایجاد فضای رقابتی می‌توان امیدوار بود که سطح قیمت مسکن نیز تعدیل شود و بازار به ثبات برسد.

 

بازار نفت

رکورد تاریخی نفت

07

نفت WTI طی هفته گذشته در بازار جهانی تحت‌تاثیر پیش‌بینی‌‌‌ها از کمبود عرضه در چند ماه آینده، به رکورد جدیدی جهش یافت، به طوری که هر بشکه از این نفت در سطح قیمتی تاریخی 82دلار و 53سنت معامله‌شد. بر این اساس، عملکرد هفتگی این کالا مثبت شد و توانست 68/ 3درصد سودآوری را عاید سرمایه‌گذاران نفت کند. به عقیده کارشناسان بازار نفت، بازارهای آسیایی به جای اینکه در انتظار کاهش قیمت‌ها باشند، تمایل دارند قیمت‌های سطوح بالاتر را دنبال کنند که این امر خود سیگنالی قوی از پرقدرت ماندن تقاضا برای انرژی است. همچنین بیان داشتند که شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی افزایش یافت که این موضوع می‌تواند همزمان با افزایش تولید و رونق تقاضا بر قیمت نفت موثر باشد.