بازار سهام

رفتار محتاطانه بازار سهام

1

دماسنج اصلی بازار سهام در روز گذشته سرخ‌پوش شد و با افت 17/ 0 واحد درصدی، به محدوده یک میلیون و 656‌هزار واحدی رسید. نماگر هم‌‌‌وزن اما وضعیت بدتری را تجربه کرد و با افت 76/ 0 درصدی مواجه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود با افت 31 درصدی نسبت به‌روز معاملاتی قبل، رقم 4‌هزار و 734میلیارد تومان را ثبت کرد. جریان ورود پول از سوی حقیقی‌‌‌ها به گردونه معاملات سهام در روز گذشته متوقف شد و در روز چهارشنبه بازار با خروج 362 میلیارد تومانی پول از سوی حقیقی‌‌‌ها مواجه شد و سهامداران خرد مجددا راه خروج از تالار شیشه‌‌‌ای را در پیش گرفتند. نتایج حاصله از بررسی آمار بازار سهام در روز گذشته حاکی از آن است که سهامداران خرد در چرخه معاملات سهام، کاملا محتاطانه رفتار می‌کنند و ریسک‌‌‌های پیرامونی بازار سهام را نیز در محاسبات خود لحاظ می‌کنند.

بازار سکه

تردید سکه برای جهش

2

سکه امامی سه روز متوالی است که در نزدیکی ابر‌کانال 30 میلیون تومان با افت و خیز قیمت همراه است. به طوری که مسکوک یاد‌شده آخرین روز معاملاتی هفته نیز با نوسان محدود در قیمت 29 میلیون و 700‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور با توجه به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و تغییرات پرنوسان بهای طلا در بازار جهانی به بیش از 5/ 7 میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب بازدهی این فلز زرد گرانبهای داخلی از ابتدای سال 1401 تاکنون به بیش از 140‌درصد رسیده است که با وجود این، قیمت بالای این کالای سرمایه‌گذاری افت قدرت خرید متقاضیان آن را در پی داشته که با توجه به بازدهی بالا تقاضای خرید به نسبت با گذشت زمان کاهش داشته است. برخی از کارشناسان انتظار دارند که بازار طلا و سکه ممکن است تا پایان سال نوسانات شدید دیگری را شاهد باشد.

بازار طلای جهانی

دو سناریوی طلا

3

طلای جهانی چهارشنبه را  پرنوسان بود. طلا روز گذشته (تا ساعت16) در قیمت 1842دلار معامله شد. به‌‌‌عقیده کارشناسان باتوجه به نزدیک شدن به انتشار جزئیات اجلاس فدرال رزرو، بازارها هم‌‌‌اکنون در فاز انتظار هستند و معامله‌‌‌گران با احتیاط گام برمی‌‌‌دارند. در این روزها طلا تحت‌تاثیر افزایش شاخص دلار و نرخ سود اوراق قرضه قرار گرفته و در کانال 1800دلار درجا می‌‌‌زند. این در حالی است که گروهی از کارشناسان بر این باورند در صورتی که پس از این جلسه موج فروش در بازارهای سهام افزایش پیدا کند این موضوع می‌تواند تا حدی به‌‌‌کمک صعود قیمت طلا بیاید. در این میان هرگونه سیگنال مبنی بر ادامه روند افزایش نرخ بهره می‌تواند به ضرر طلای جهانی باشد و موجب افت آن شود. با این حال باتوجه به اینکه بازار مسکن در آمریکا تحت فشار قرار گرفته همچنان نگرانی در مورد کند شدن رشد اقتصاد آمریکا و رکود ادامه دارد که این امر می‌تواند پشتوانه رشد فلز گرانبها باشد.

بازار اوراق مسکن

دست تورم در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد چهارشنبه برخی مثبت و برخی دیگر با کاهش قیمت همراه بود. تسه 9912 در آخرین روز معاملاتی هفته مجددا با کاهش قیمت همراه بود. به این ترتیب اوراق یاد شده روز گذشته با 57/ 0‌درصد کاهش معادل بیش از 600 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 117‌هزار و 165 تومان خاتمه داد. تسه مذکور پس از گذشت 30 روز معاملاتی که سطح 120‌هزار تومان را از دست داد، همچنان در زیر این مرز باقی مانده است. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که آنچه مشخص است، اینکه طی ۱۱ ماه گذشته با تمام فراز و فرودهایی که سال ۱۴۰۱ داشت، به نظر می‌رسد کماکان تورم بازیگر اصلی بازار مسکن است. همچنین در بازار مسکن دو مولفه عرضه و تقاضا اثرگذار است و نیز قدرت نقدینگی مردم طی ماه‌‌‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و دسترسی مردم به خرید مسکن سخت شده است.

بازار نفت

سایه روشن قیمت نفت

5

نفت خام همچنان، تحت‌تاثیر نشست جلسه فدرال رزرو، در روز چهارشنبه کاهش یافت. این کاهش قیمت، در نتیجه نگرانی‌ها در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهان و افت تقاضا برای سوخت بوده است. نفت برنت، روز چهارشنبه  در قیمت82دلارو50سنت و نفت WTI  در نزدیکی 76دلار معامله شد. با توجه به اینکه داده‌‌‌های مربوط به اشتغال و قیمت مصرف‌کننده بسیار بالاتر از انتظارات بوده است، پیش‌بینی می‌شود همچنان سیاست انقباضی فدرال رزرو تداوم یابد. از این رو با افزایش نرخ بهره، شاخص دلار بیشتر می‌شود و نفت نیز کاهش می‌‌‌یابد. همچنین نشانه‌‌‌های نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای از اقتصاد آمریکا به چشم می‌‌‌خورد که موجب کاهش قیمت نفت شده است. این در حالی است که افزایش تقاضای چین و کاهش عرضه جهانی تا حدی از نگرانی‌ها کاسته است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت از ایالات متحده، توسط چین، نشانه‌‌‌هایی از افزایش تقاضا در این کشور است.