بازار سهام

استقبال سرد حقیقی‌‌‌ها

1

بازار سهام اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل 74/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 600هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 4هزار و 215میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان 953میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای رقابت در خصوص توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا عواقب بسیار بدی برای بازار سرمایه داشته که این امر اصلی‌‌‌ترین دلیل برای افت‌‌‌های اخیر بوده است. در این میان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از زیان 100هزار میلیارد تومانی رویداد مذکور گفت و در این خصوص خواستار ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شد. 

بازار سکه

احتیاط سکه‌بازان

2

قیمت سکه طلا اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 23میلیون و 800هزار تومان معامله شد. معاملات طلا و سکه در روز شنبه با قیمت‌های بالا شروع شد. با این حال در ادامه باتوجه به سیاست بانک مرکزی در حوزه ارز، قیمت ارز کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار شد. در این میان در خصوص وضعیت قیمت‌ها در روزهای آتی می‌توان این‌طور گفت که به‌نظر می‌رسد باتوجه به ثبات قیمت ارز و کاهشی شدن قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز با ثبات همراه شود و افزایش قیمت تا دو روز آینده نداشته باشیم. در این میان فعالان عقیده دارند که فلز گرانبهای داخلی با توجه به افت نرخ ارز و طلای جهانی به مرز حساسی رسیده که لازم است معامله‌گران در خصوص خرید یا فروش سکه جانب احتیاط را رعایت کنند.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار فدرال رزرو

3

قیمت طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها هفته اخیر را با بازدهی مثبت 21/ 0درصد به پایان رساند. کارشناسان بر این باورند که ترکیبی از تقاضای پناهگاه امن و انتظارات افزایش کمتر شدید نرخ بهره در آمریکا با توجه به اینکه پایین آمدن نرخ بهره به نفع طلاست و هزینه نگهداری این سرمایه را پایین می‌‌‌آورد، طلا را در شش هفته گذشته تقویت کرد. از طرفی شرایط بازار طلا به دلیل پیش‌بینی رکود اقتصاد همچنان خوب است و می‌تواند از افزایش کم نرخ بهره بانک مرکزی بهره ببرد. با این حال قیمت طلا در دو روز آخر هفته کاهش یافت که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان انتشار داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا دانست که حکایت از انعطاف و قدرت آن در ماه‌‌‌های انتهایی 2022 داشته است. با وجود این به دلیل نشست فدرال رزرو در هفته آتی ریزش قیمتی محدود بود و سرمایه‌گذاران در حالت انتظار قرار دارند.

بازار اوراق مسکن

«تسه » رنج زد

4

اوراق تسهیلات مسکن اولین روز معاملاتی هفته را عمدتا مثبت پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 93/ 0درصدی داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 125هزار و 251تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان نوسانات نرخ ارز از یکسو و رشد تورم از سوی دیگر نشان می‌دهد نباید روزهای آرامی برای بازار مسکن متصور بود اما نکته حائز اهمیت این است که پایین بودن قدرت خرید اجازه جهش قیمت را نخواهد داد. در ماه‌‌‌های باقی‌مانده از سال نمی‌توان انتظار رشد بالایی در بازار مسکن داشت زیرا اتفاقاتی مثل افزایش قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی، رشد نرخ دلار و دستمزدها منجر به رشد قیمت‌ها شده است. با این حال تنها مؤلفه‌‌‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم یکباره سفته‌بازان است که طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است اما با توجه به رکود معاملات مصرفی و عدم‌فروش مسکن از سوی مالکان و سازندگان بعید به نظر می‌رسد.

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها به نفت

5

قیمت نفت هفته معاملاتی اخیر را در مسیر مثبت پشت سر گذاشت. در این میان نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت هفته را با بازدهی مثبت 13/ 1درصد و مثبت 58/ 0درصد به پایان رساندند. به عقیده کارشناسان تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری به 101میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تا سال 2030 به 106میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تقاضای جهانی نفت در سال 2023 به میزان 5/ 1میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و چین نیز باتوجه به اینکه این کشور سیاست سختگیرانه خود در برابر کووید صفر را کنار گذاشته است، 650هزار بشکه در روز از این میزان را به خود اختصاص خواهد داد. در این میان بررسی پیش‌بینی موسسات بزرگ همچون اوپک، اکسون موبیل و اداره اطلاعات انرژی نشان می‌دهد تقاضای جهانی نفت واقعا رشد خواهد کرد و آن‌طور که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌‌‌اند کاهش محسوس قیمتی در نفت رقم نمی‌‌‌خورد .