بازار سهام

روند طبیعی بازار سهام

1

بازار سهام سومین روز معاملاتی هفته را با رشد قوی پشت سر گذاشت. به‌طوری که نماگر اصلی بورس تهران پس از 25 روز متوالی بیشترین تغییر روزانه را تجربه کرد. بر این اساس روز دوشنبه شاخص کل با افزایش 44/ 1درصدی مجددا پس از دو روز کانال 4/ 1 میلیون واحد را پس گرفت و کار خود را در ارتفاع یک میلیون و 409 هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت روز گذشته پس از یک هفته با ورود پول حقیقی‌‌های بازار همراه شد. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز رشد قابل توجهی داشت و رقمی بیش از سه هزار میلیارد تومان را به ثبت رساند. از این رو کارشناسان بر این باور هستند این افت و خیزهای شدید اخیر بازار تا حدود زیادی طبیعی بوده و با هر تخلیه فشار فروش‌ این احتمال وجود دارد که بازار برای چند روز کوتاهی پرتقاضا شود.

بازار سکه

موتور قوی سکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه در ادامه رشد روزهای قبل، شاهد افزایش قیمت بود. از عوامل عمده یا به عبارتی موثرترین عاملی که بر قیمت سکه تاثیرگذار است نرخ دلار آزاد است که این روزها محرک صعودی قوی برای سکه به حساب می‌آید. از این رو سکه امامی روز گذشته با شکست سطوح مقاومت یکی پس از دیگری در اوج قیمت تاریخی خود که تاکنون تجربه نکرده بود قرار گرفته است. از این رو مسکوک یادشده در قیمت 18 میلیون و 290 هزار تومان دادو‌ستد شد. اما با وجود حباب بالای سکه که نزدیک به 5/ 2 میلیون تومان است احساس می‌شود که تقاضای واقعی یا خرید برای این کالا نیز برخلاف روند قیمت آن رو به افول است. با این حال به دلیل داشتن نقش پناهگاه امن همچنان برخی معتقدند که در شرایط تورمی و مبهم بودن وضعیت اقتصادی و غیر‌اقتصادی سرمایه‌گذاری روی طلا باعث کاهش ریسک می‌شود.

بازار طلای جهانی

ثبات طلا در پس انتظار

3

قیمت طلا در روز دوشنبه کمی پایین‌‌تر ازمرز روانی 1800دلار قرار گرفت. این در حالی است که احتیاط معامله‌گران در آستانه انتشار آمارهای تورم ایالات متحده و نشست فدرال رزرو در هفته جاری صورت گرفت. از این رو هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1792 دلار معامله شد. گفتنی است که قیمت طلا تا حدودی نسبت به داده‌های هفته گذشته که نشان می‌‌داد تورم قیمت تولیدکننده آمریکا در ماه نوامبر کاهش بیشتری پیدا کرده، واکنش مثبت ملایمی نشان داده بود.  این هفته نیز گزارش شاخص مصرف‌کننده در روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و احتمالا واکنش طلا به آن مشابه هفته پیش خواهد بود. همچنین بازارها نسبت به هرگونه علامتی که نشان دهد تورم ایالات متحده در ماه نوامبر بیشتر از حد انتظار باقی مانده است، محتاط هستند، که می‌تواند به افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو اشاره کند.

بازار اوراق مسکن

رشد ناچیز تسه9912

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه را پرنوسان پشت سر گذاشتند. در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، در این روز رشد بسیار اندک 08/ 0درصدی معادل 90 تومانی داشت. به این ترتیب تسه 9912 روز اخیر کار خود را در قیمت پایانی 109 هزار و 50 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه برای بهبود یا حتی ایجاد تحرکی در بازار مسکن لازم است که از ظرفیت انبوه‌سازان، تعاونی‌‌ها و شرکت‌‌های خصوصی فعال در این حوزه استفاده شود. اگر دولت قصد داشته باشد که ۴ میلیون واحد مسکونی بسازد باید از ظرفیت انبوه‌سازان و تعاونی‌‌ها استفاده کند، در غیر این صورت موفق نخواهد شد، حتی دولت می‌تواند در قالب تامین مالی، زمین را تهاتر کند. علاوه بر این برای اجرای جهش تولید مسکن نیز باید همکاری بین‌بخشی برای ساماندهی ایجاد شود.

بازار نفت

شکست موقت نفت در رشد

5

قیمت نفت روز دوشنبه کاهش یافت و افت چند هفته‌‌ای را عمیق‌‌تر کرد. زیرا تضعیف اقتصاد جهانی مشکلات عرضه ناشی از بسته شدن یک خط لوله کلیدی تامین‌‌کننده ایالات متحده و تهدید روسیه برای کاهش تولید قیمت‌‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 75 دلار و 58 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در نزدیکی مرز 70 دلار معامله شد. به عقیده تحلیلگران بازار نفت احتمالا در کوتاه‌مدت در میان عدم قطعیت تاثیر تحریم اتحادیه اروپا بر تولید روسیه، سیاست محدودیت کرونایی چین و تحرکات فدرال رزرو در ایالات متحده و بانک‌های مرکزی اروپا بی‌‌ثبات خواهد بود. همچنین گفته می‌شود که نفت باید در ماه‌های آینده با توجه به محدودیت‌‌های عرضه و افزایش تقاضا به بالای 100 دلار در هر بشکه بازگردد. در حالی که این اتفاق در سایه تصمیمات اوپک پلاس که عرضه را محدود نگه می‌‌دارد، تا حدود زیادی کمرنگ شده است.