بازار سهام

احتمال شروع اصلاح در بازار سهام

بازار سهام دومین روز معاملاتی هفته را بر مدار منفی پشت سر گذاشت. این در حالی است که نماگر اصلی بازار روز گذشته با کاهش ۴۹/ ۰‌درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک‌میلیون ‌‌‌و۴۱۹‌هزار واحد به پایان رساند. این امر در حالی اتفاق افتاد که بازار پس از ۱۱ روز متوالی صعود، در جریان معاملات روز یکشنبه با افت همراه شد. نشانه‌‌‌ها حاکی از آن است که با توجه به رشد متوالی بورس در روز‌های گذشته احتمال ادامه روند اصلاحی در نماگر بورس وجود دارد. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان ۲۵۱۸‌میلیارد تومان رقم خورد که این عدد به نسبت روز گذشته ۱/ ۹‌درصد کاهش داشته است. همچنین باید در نظر داشت که در جریان معاملات امروز برای چهارمین روز متوالی خروج نقدینگی حقیقی به‌‌‌ارزش ۲۶۳‌میلیارد تومان از بازار رخ داده است.

15-01

 

بازار سکه

کمک طلای جهانی به سکه

سکه طلا روز یکشنبه در قیمت 16‌میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت، این در حالی است که از روز گذشته سکه امامی در بازه قیمتی محدودی در نوسان بود. نرخ دلار در روز یاد شده تغییرات اندکی داشته و در تعادل نسبی قرار دارد. عامل اصلی کاهش فشار نزولی سکه را می‌توان شوک افزایش قیمت طلای جهانی دانست. گفته می‌شود این فلز گرانبها در روز‌های اخیر توانسته تاثیر دلار را بر بازار طلا و سکه خنثی کند و ارزش ذاتی سکه را به شکل قابل‌توجهی بالا ببرد. با این حال هنوز عده‌ای از تحلیلگران نظر قاطعی درباره روند صعود بهای طلا در هفته‌ها و ماه‌های آتی ارائه نکرده‌اند. بنابراین  از نگاه این دسته از کارشناسان انتظار می‌رود که مسکوک یاد شده نیز تغییرات پلکانی محدودتری نسبت به روزهای گذشته داشته باشد.

15-03

 

بازار طلای جهانی

رشد پر‌شتاب طلا

طلای جهانی در معاملات این هفته با رشد کم نظیر 5/ 6درصدی به میزان بیش از 80 دلار همراه شد و هفته را در قیمت 1771 دلار به پایان رساند. با وجود اینکه اکثر تحلیلگران در این هفته معاملات نزولی را برای طلا پیش‌بینی کردند، اما انتخابات کنگره آمریکا و افزایش ریسک جمهوری‌خواهان باعث شد که طلا در مدار مثبت قرار گیرد. یکی از ویژگی‌های بازار در اواخر هفته اعلام میزان تورم ایالات متحده بود که این امر توانست به کاهش انتظار‌ها از فدرال رزرو برای ادامه افزایش سریع نرخ‌ها کمک کند. این امر باعث سقوط شاخص دلار آمریکا و بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده شد. این موضوع باعث شده است که توانایی دولت ایالات‌متحده و فدرال رزرو برای دستکاری قیمت طلا از طریق نرخ بهره و دلار قوی به پایان برسد.

15-04

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس روز یکشنبه را تماما صعودی پشت سر گذاشتند. در این میان تسه 9912 رشدی معادل 96/ 3‌درصد داشت. بر این اساس تسهیلات یاد شده پس از چند روز نوسانی در معاملات امروز با رشد 400 تومانی به بالای سطح 100‌هزار تومان بازگشت و داد و ستد‌های خود را در قیمت پایانی 106‌هزار و 307 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که اُفت تقاضا باعث ازدیاد و انباشته شدن آن و اُفت سرمایه‌گذاری باعث کاهش عرضه و نتیجه‌‌‌ای که حاصل می‌شود کاملا مشخص است. همچنین رکود حاکم بر بازار را می‌توان نتیجه عدم‌تحقق وعده‌‌‌های دولت در این بخش همچون ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال دانست.علاوه بر این معتقدند خروج سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مسکن منجر به کاهش عرضه مسکن در سال‌های آینده خواهد شد.

15-05

 

بازار نفت

فشار‌های همه‌جانبه بر نفت

هفته گذشته قیمت نفت برنت در سطح 95 دلار و 99 سنت و نفت WTI در قیمت 88 دلار و 88 سنت قرار گرفت. این در حالی است که هفته گذشته بازار امیدوار بود که چین ممکن است به سمت کاهش محدودیت‌های کووید-19 حرکت کند، اما مقامات بهداشتی آخر هفته اذعان داشتند که به رویکرد «پاکسازی پویا» خود برای عفونت‌های جدید پایبند خواهند ماند. در عین حال افزایش قابل‌توجه آمار ذخایر آمریکا که باعث کاهش تقاضای این کشور می‌شود در کنار قوی‌تر شدن شاخص دلار که نفت را برای خریداران ارز‌های دیگر گران‌تر می‌کند بر کاهش قیمت نفت اثر گذاشت. با این حال نگرانی‌های عرضه همچنان وجود دارد. اتحادیه اروپا در تلافی تهاجم روسیه به اوکراین، واردات نفت خام روسیه را تا 5 دسامبر و محصولات نفتی آن را تا 5 فوریه ممنوع خواهد کرد.

15-06