بازار سهام

جان‌بخشی خودرو به بورس

1

بازار سهام، برخلاف انتظارات، روز چهارشنبه کار خود را مثبت و صعودی آغاز کرد؛ به طوری که شاخص کل توانست روز گذشته 85/ 0‌درصد رشد را از آن خود کرده و تا سطح یک‌میلیون و 349‌هزار واحد صعود کند. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با روند بازار، مثبت واقع شد و 68/ 0‌درصد به ارتفاع خود افزود. در این میان، با بازگشایی خودرویی‌‌‌ها پس از یک‌ماه، آن هم در آخرین روز تعلیق‌شان، شاهد افزایش تقاضا در معاملات نمادهای این صنعت بودیم که بر ارتفاع شاخص سهام افزود. این امر در اواخر دادوستدهای روز گذشته باعث افزایش ارزش معاملات تا سطح 2‌هزار و 45میلیارد تومان نیز شد. گفته می‌شود، مثبت شدن روز گذشته بازار می‌تواند به دلایلی همچون ماندن دلار آزاد در بالای سطح ۳۰‌هزار تومان و افزایش دلار نیمایی در نزدیکی کانال 24 هزار تومانی باشد.

 

بازار سکه

روند مبهم سکه

3

روز چهارشنبه، قیمت دلار در بازار داخلی در معاملات پشت‌خطی اندکی عقب‌نشینی داشت که به تبع آن بهای سکه امامی نیز وارد فاز نزولی شد. البته کاهش روز گذشته چندان چشمگیر نبود؛ به طوری که هر سکه امامی به قیمت 13میلیون و 100‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به باور برخی از سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه، برخورد قضایی با معامله‌گران و برخی سودجویان یکی از عواملی بود که احتیاط را در بازار افزایش داد. علاوه بر این، عده‌‌‌ای از تحلیلگران فنی معتقدند، تا زمانی که فلز گرانبهای داخلی بالای خط حمایتی 12میلیون و 800‌هزار تومان قرار داشته باشد، ‌‌‌ انتظاری از فروش‌های سنگین سرمایه‌گذاران و افت قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار نخواهد بود و انتظار می‌رود قیمت‌ها تمایلات افزایشی بیشتری داشته باشند.

 

بازار طلای جهانی

سطح مقاومتی طلا

4

طلا در معاملات روز چهارشنبه، در حالی که سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا و ارزش دلار اندکی کاهش یافته و توجه سرمایه‌گذاران به آمارهای تورمی موثر بر تصمیم فدرال‌رزرو در مورد زمان انقباضی شدن سیاست پولی معطوف شده بود، شاهد افزایش بود. به این ترتیب، هر اونس طلا در (ساعت16) روز گذشته از سطح مقاومتی خود گذشت و به 1790دلار رسید. هرچند که تا ساعت 20 به وقت تهران به رقم 1782دلار بازگشت. ارزش دلار نیز تضعیف شد که این امر موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. در حال حاضر، سرنوشت قیمت طلا با موفقیت بانک‌های مرکزی در کنترل تورم و موفقیت دولت‌‌‌ها در کنترل پاندمی گره خورده است.

 

بازار اوراق مسکن

سقف 15ماهه تسه

5

عمده نمادهای گروه امتیاز تسهیلات مسکن در معاملات روز چهارشنبه خوش درخشیدند و به سقف قیمتی خود دست یافتند. به این ترتیب تسه9812 همسو با سایر هم‌گروهی‌های خود 7/ 4‌درصد افزایش را تجربه کرد و از سقف 90هزار تومان گذشت. نماد یادشده پس از ازسرگیری روند صعودی جهش بی‌سابقه‌ای داشت و هر ورق آن در قیمت پایانی93هزار و 291تومان به داد وستدهای خود در هفته پایان داد. تسه9812 که اسفندماه 98 در فرابورس پذیرش شد و با قیمت 53هزار تومان سفر دوساله خود را در بازار سهام آغاز کرد، با خبر‌های زیادی از بازار مسکن و گاهی تغییرات در دستورات اوراق حق‌تقدم نوسانات زیادی را شاهد بود؛ تا جایی که به زیر قیمت عرضه‌شده نیز سقوط کرد، اما با نزدیک شدن به پایان سررسیدش بار دیگر تا سقف قیمتی 15ماهه خود پیش رفت.

 

بازار نفت

تداوم سیر صعودی نفت

6

نفت در معاملات روز چهارشنبه که سرمایه‌گذاران منتظر ارزیابی تاثیر کامل سویه «اومیکرون» بر اقتصاد جهانی و تقاضا برای سوخت بودند، شروع کاهشی داشت، اما در ادامه داد و ستدهای دیروز بازار نفت در واکنش به آمار ذخایر هفتگی که نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته کاهش یافته است، افزایش قیمت را به ثبت رساند و برای سومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد. به این ترتیب، نفت وست تگزاس اینترمدییت در دادوستدهای روز گذشته به 72دلار و 60سنت افزایش یافت. به نظر می‌رسد روند بهبود قیمت‌ها در بازار نفت کند شده و سرمایه‌گذاران همچنان تحولات بین‌المللی، از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران، تنش‌های بین روسیه و اوکراین و خبرهای تاثیر سویه جدید کرونا را رصد می‌کنند و تا زمانی که اخبار جدیدی منتشر نشود، صبر و انتظار را در پیش خواهند گرفت.