بازار سهام

عقبگرد یکباره بورس

01

بازار سرمایه روز شنبه، در اولین روز معاملاتی هفته، کار خود را از همان ابتدا منفی آغاز کرد؛ به طوری که شاخص کل با افت 19/ 1درصدی به سطح یک‌میلیون و 439‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن نیز با بازار نزولی همسو شد و 85/ 0‌درصد کاهش یافت. با اینکه دیگر بازارهای داخلی روند افزایشی را در پیش گرفته بودند، بورس با چشم‌پوشی و بی‌توجهی سهامداران به روند صعودی دلار، عقب‌نشینی کرد و نتوانست مجددا زمین سبز را از آن خود کند. علاوه بر این، ارزش معاملات خرد این بازار با افت شدیدی همراه بود. از دلایل عمده سرخ‌پوشی بازار روز گذشته، می‌توان به  تصمیمات لحظه‌ای سیاستگذار و افزایش بی‌اعتمادی به آن اشاره کرد که در تازه‌ترین رخداد، خود را در افزایش نرخ فروش خودروسازان و لغو یک‌شبه آنها نشان داد.

 

بازار سکه

رشد سکه همپای دلار

03

افزایش قابل‌توجه نرخ دلار در بازار داخلی و قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی دو عاملی بودند که در کنار هم بر افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران اثر گذاشتند. قیمت هر سکه امامی روز گذشته در بازار به همراه بهبود نسبی تقاضا رشد کرد. بر این اساس، این فلز گرانبهای داخلی به قیمت 12میلیون و 700‌هزار تومان مورد داد و ستد  معامله‌گران قرار گرفت. با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که با وجود تمام این افزایش‌‌‌ها، سکه از فضای نسبتا آرام‌‌‌تری برای نوسان برخوردار است. آنها همچنین اذعان دارند که بهای سکه طی روزهای آتی با توجه به برنامه دولت برای کنترل نرخ دلار، آرام‌‌‌تر می‌شود و مجددا به سطوح پایین عقب‌نشینی می‌کند. در مقابل، رشد ارزش طلای جهانی می‌تواند ترمزی برای کاهشی شدن سکه طی روزهای آتی محسوب شود.

 

بازار طلای جهانی

درخشش طلا در اوج خود

04

اونس طلا در معاملات بازار جهانی پس از پشت سر گذاشتن هفته معاملاتی مثبت و صعودی خود با 74/ 2‌درصد عملکرد مثبت توانست از سطح 1818دلار به قیمت 1865 دلار برسد و نزدیک به 50دلار اوج بگیرد. از دلایل عمده افزایش بهای این فلز گرانبها می‌توان به منفی شدن شاخص‌‌‌های اشتغال آمریکا، به‌خصوص افزایش نرخ تورم در ایالات‌متحده، اشاره کرد. به این ترتیب، طلای جهانی توانست پس از پنج‌ماه به بالاترین سطح خود دست یابد و بیشترین رشد هفتگی را در کارنامه خود ثبت کند. تحلیلگران فنی بر این باورند که طلای جهانی در سطح ۱۸7۵دلار دارای مقاومت فنی است که می‌تواند به‌طور موقت اونس طلا را به سطوح پایین‌تری سوق دهد. در مقابل، درصورت عبور پرقدرت از این مرز می‌توان اعداد بالاتری را برای این کالا متصور شد.

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمت تسه 9812

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس با نماد تسه9812 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز شنبه در شروع معاملات هفتگی، مثبت شد و توانست 31/ 2‌درصد، معادل یک‌هزار و 770تومان به ارزش خود بیفزاید و تا قیمت پایانی 78‌هزار و 426تومان صعود کند. روز گذشته در این نماد 162معامله به ارزش بیش از 240میلیون تومان به ثبت رسید. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که روند گذشته بازار مسکن می‌تواند چشم‌انداز قیمت‌ها را برای آینده، شفاف‌‌‌تر ترسیم کند. همچنین عده‌‌‌ای معتقدند جذب سرمایه‌‌‌های سرگردان می‌تواند به بخش مسکن و در نهایت به اقتصاد کلان کشور کمک شایانی کند. بنابراین انتظار می‌‌‌رود در بلندمدت با بهبود برنامه‌‌‌ها در این بازار تقاضای خرید ملک رونق یابد.

 

بازار نفت

سومین افت هفتگی متوالی نفت

06

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز جمعه، به دلیل وجود نگرانی‌ نسبت به تسریع برنامه‌‌‌ها و سیاستگذاری‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو به منظور افزایش نرخ‌های بهره، رشد قیمتی را که در داد و ستدهای روزهای گذشته تجربه کرده بود  از دست داد و بهای آن به سطح 80دلار و 72سنت به ازای هر بشکه کاهش یافت. به این ترتیب عملکرد هفتگی طلای سیاه برای سومین هفته معاملاتی متوالی منفی واقع شد؛ به طوری که قیمت نفت WTI هفته گذشته از سطح 81دلار و 20سنت به قیمت80دلار و 72سنت با عملکرد منفی 6/ 0‌درصد عقب‌نشینی کرد. لازم به ذکر است که بهای این کالا هفته گذشته تا مرز 85دلار نیز در دادو‌ستدهای بازار جهانی اوج گرفته بود.