بازار سهام

 ترک کانال ۵/ ۱ میلیونی

1

بازار سهام روز سه‌‌شنبه برخلاف دو روز معاملاتی گذشته بر مدار منفی قرار گرفت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افت 59/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 492هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 3هزار و یک میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات امروز به میزان 124میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. طی روزی که گذشت شاخص کانال یک میلیون و 500هزار واحد را ترک کرد. بر اساس نظر کارشناسان طبیعی است که هرچه نرخ دلار نیما افزایش یابد، سودآوری شرکت‌‌های دلاری بازار هم افزایش یافته و از نگاه تحلیلی، سهام پتانسیل بیشتری خواهند داشت. از طرفی با توجه به افزایش خوش‌‌بینی‌‌ها به احتمال احیای برجام در چند روز گذشته، هرچه به توافق نزدیک‌‌تر شویم  بازار سهام جذاب‌تر می‌شود.

بازار سکه

 سکه همچنان در صعود

2

سکه طلا روز معاملاتی سه‌‌شنبه را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز گذشته در قیمت 18میلیون و 800 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه با توجه به رابطه مستقیمی که میان سکه با نرخ ارز و قیمت طلای جهانی وجود دارد، اگر نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد و مقداری ثبات قیمت ارز و حتی روند کاهشی داشته باشیم، این امر در بازار سکه اثرگذار خواهد بود و موجب افت قیمت سکه خواهد شد. در این میان قیمت طلای جهانی با توجه به افزایش شاخص دلار کاهش یافته است. عموما با فرض سایر شرایط قیمت دلار با سایر کامودیتی‌ها رابطه عکس دارد. این دو عامل موجب ایجاد جو منفی روی قیمت سکه می‌شود. البته باید توجه داشت که با نزدیک شدن به ژانویه به‌طور معمول طبق تجربه سنوات گذشته نرخ طلا به دلیل تغییر سال میلادی مقداری افزایش را تجربه می‌کند.

بازار طلای جهانی

 چشم‌انداز نزولی طلا

3

قیمت طلای جهانی در روز سه‌‌شنبه با تغییراتی همراه بود. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته را در قیمت 1808دلار و5 سنت (تا ساعت16) به پایان رساند. به عقیده کارشناسان این حوزه قیمت طلا با توجه به ادامه نگرانی درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تغییر چندانی در روز سه‌‌شنبه نداشته است. افزایش شاخص دلار به دنبال دورنمای سخت‌‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا تمایل برای خرید طلا را پایین آورده است. از طرفی اعضای بانک مرکزی اروپا نیز اعلام کردند که روند افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت .باید توجه داشت درست است که همواره از طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما بالا رفتن نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری این فلز گرانبها را افزایش می‌دهد و تمایل برای خرید آن را پایین می‌‌آورد. با این تفاسیر می‌توان عنوان کرد مادامی که سیاست‌های سخت‌‌گیرانه بانک‌های مرکزی ادامه داشته باشد نمی‌توان افق روشنی برای طلا در نظر گرفت.

بازار اوراق مسکن

 چرخش روند تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس روز معاملاتی سه‌‌شنبه را بر خلاف دو روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 14/ 3درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه اوراق یاد شده در سطح 117هزار و436تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه افزایش قیمت دلار، نوسانات اقتصادی و تلاش برای حفظ سرمایه‌های شخصی از مهم‌ترین عواملی است که در مدت اخیر بر رشد قیمت مسکن اثرگذار بوده است. از طرفی زمانی که در بازار مسکن به تعداد مورد نیاز مسکن تولید نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت تقاضا کاهش یابد و این مساله خود در روند رشد قیمت‌‌ها بسیار اثرگذار است. در این میان طی یک سال اخیر مردم منتظر بودند تا برنامه دولت برای تولید مسکن ملی مشخص شود و اکنون باید گفت نوعی بی‌اطمینانی نسبت به مسکن دولتی در میان مردم به وجود آمده است.

بازار نفت

 مسیر انتظاری نفت

5

قیمت نفت روز معاملاتی سه‌‌شنبه با تغییرات مثبت همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت WTI  به ترتیب در روز معاملاتی مذکور در قیمت‌‌های 79دلار و 99سنت و 76دلار و 19سنت (تا ساعت16) مورد معامله قرار گرفتند. به عقیده کارشناسان بازار نفت از آنجا که مصرف چین کمتر از حد انتظار است و صادرات نفت روسیه به سطوح پیش از آغاز تنش‌‌های مسکو و کی‌‌یف رسیده کم شدن مشکلات تولید در قزاقستان و نیجریه، خطر افزایش قیمت نفت در زمستان امسال را کاهش می‌دهد. بر این اساس کارشناسان این حوزه عنوان کردند با کاهش محدودیت‌‌های مرتبط با کرونا و از سرگیری سفرهای هوایی، تقاضای جهانی نفت خام در سال 2023میلادی روزانه 2میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. با این حال بازار نفت در سه ماه پایانی 2022 با مازاد یک میلیون و 600هزار بشکه در روز و سه ماه نخست سال آینده میلادی با مازاد یک میلیون و 300هزار بشکه‌‌ای روبه‌رو خواهد بودکه موجب افت قیمت نفت خواهد شد.