بازار سهام

هفته نزولی بورس

1

بازار سهام معاملات هفته گذشته را نزولی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای فاصله خود را از سطح 5/ 1 میلیون تومان افزایش داد. بر این اساس شاخص کل هفته اخیر را با افت 92/ 1 درصدی پشت سر گذاشت و در سطح یک میلیون و 443 هزار واحد به کار خود پایان بخشید. علاوه بر این شاخص هموزن که بیانگر وضعیت کلی بورس اوراق بهادار تهران است، افتی معادل 71/ 3 درصد را تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز در طول هفته افت و خیزهایی را شاهد بود و در آخرین روز معاملاتی افت قابل توجهی را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود به دلیل افزایش ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران خرد، خروج پول حقیقی در هفته جاری نیز تا حدودی ادامه داشته باشد و بر تمایلات نزولی بازار بیفزاید.

بازار سکه

همبستگی بالای سکه و دلار

2

بازار طلا و سکه نیز همسو با دلار در بازار آزاد نوسانات محدودی را شاهد بود. به‌طوری که سکه طرح جدید طی معاملات هفته اخیر در زیر مرز مهم 15 میلیون تومان داد و ستد شد. بهای این سکه به دلیل افت‌وخیز قیمت دلار و رفت و برگشت قیمت طلا در بازار جهانی سعی در شکست مرز یاد‌شده داشت. اما تلاش‌‌های این مسکوک ناکام ماند و کار خود را در قیمت 14 میلیون و 860 هزار تومان به پایان رساند.به این ترتیب سکه امامی عملکرد مثبت 41/ 0درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. گفتنی است که حباب این فلز گرانبهای داخلی همچنان در محدوده 2 میلیون تومان قرار دارد و همین امر ریسک سرمایه‌‌گذاری را افزایش و تقاضای خرید سکه را کاهش داده است. همچنین انتظار می‌‌رود در هفته جاری سکه تحرکاتی را برای عبور از مرز 15 میلیون تومان داشته باشد.

بازار طلای جهانی

مسیر سخت طلای جهانی

3

طلای جهانی روز جمعه افزایش قیمت را تجربه کرد. زیرا اظهارات رئیس فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره در آینده، کمتر از آنچه انتظار می‌رفت تهاجمی به نظر می‌رسید. بنابراین فلز گرانبها با رسیدن به سطح 1762 دلار در هر اونس، در مسیر ثبت دومین رشد متوالی هفتگی قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار اکنون که اوج بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده است، تمایلات نزولی طلا در حال تقویت شدن است. علاوه بر این رکود تورمی باقی مانده و این موضوع خبر خوبی برای قیمت طلا است. لازم به ذکر است که اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود پیش می‌‌رود و تا زمانی که وال‌استریت معتقد باشد فدرال رزرو با سرعت کمتری از انقباضات رو به رو خواهد شد، طلا باید مجددا شاهد جریان‌‌های امن و حتی صعودی باشد.

بازار اوراق مسکن

افت نسبی تقاضای مسکن

4

تسه 9912 مدتی بود که در نزدیکی مرز 140 هزار تومان قرار داشت. با این حال تسه یاد شده در نیمه اول هفته معاملات گذشته فاصله خود را از این مرز بیشتر کرد. اما در روزهای پایانی مجددا روند صعودی را پیش گرفت و کار خود را در بالای 140 هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب تسه 9912 هفته را با عملکرد مثبت 7/ 0 درصد پشت سر گذاشت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلف تعیین می‌شود که این عوامل شامل تولید، رابطه میان عرضه و تقاضا، رفتار سرمایه‌‌گذاران ملکی و موارد مشابه است. به این ترتیب گفتنی است که در شرایط گرانی و کاهش ساخت و سازها و افزایش خانه‌های خالی، متقاضیان مصرفی از بازار کناره‌‌گیری کرده‌‌اند و تقاضا تا حد زیادی کاهش یافته است.

بازار نفت

نفت در مسیر جبران زیاد

5

شاخص‌‌های نفتی روز جمعه در بازار جهانی افزایش یافتند. به‌طوری که نفت خام برنت در دومین افزایش هفتگی متوالی خود قرار دارد و نفت WTI در مسیر رشد نزدیک به 4 درصدی در هفته قرار دارد و ضررهای هفته قبل را جبران می‌کند. بر این اساس هر بشکه برنت روز گذشته در قیمت 109 دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 98 دلار و 32 سنت معامله شد. گفتنی است سرمایه‌گذاران اکنون روی نشست هفته آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان (اوپک پلاس) تمرکز می‌کنند، جایی که درباره تولید نفت تصمیم‌گیری می‌شود. علاوه بر این به گفته کارشناسان قیمت نفت به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و ادامه رکود عرضه، شانس کمی برای افت زیاد دارد. زیرا دلار ضعیف‌تر، نفت خام را برای خریداران دارای ارزهای دیگر ارزان‌تر می‌کند.