بازار سهام

نگاه مردد به بورس

بازار سهام پس از یک روز صعود، در روز یکشنبه مجددا بر مدار نزول قرار گرفت. به طوری که بورس تهران روز گذشته از ابتدای بازار بر مسیر کاهشی قرار گرفت. اما در نیمه بازار با افزایش محدود تقاضا، سکته‌‌‌ای در افت شاخص کل ایجاد شد. اما طولی نکشید که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای مجددا به افت خود ادامه داد. تا جایی که ۶۶/ ۰درصد کاهش را تجربه کرد و در سطح یک‌میلیون و ۴۶۳‌هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سرخ پوش شد و کاهش بیشتری را نسبت به دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران معادل ۱/ ۱درصد شاهد بود. برخی از کارشناسان معتقدند که این روزها سرمایه گذاران به سبب افت پی‌‌‌در‌‌‌پی ارزش دارایی خود در این بازار متحمل زیان‌‌‌های سنگینی شده‌‌‌اند. از این رو دیگر توان پذیرش ریسک بیشتر را ندارند. بنابراین انتظار می‌رود خروج پول حقیقی ادامه داشته باشد.

1

 

بازار سکه

افت جذابیت بازار سکه

بازار طلا و سکه در دومین روز از مرداد ماه به تحرکات محدود خود ادامه داد. به طوری که قیمت سکه امامی با رفت و برگشت از مرز 15‌میلیون تومان، روز یکشنبه در زیر مرز یاد شده معامله شد. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 14‌میلیون و 930‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به موقعیت بهای طلا در بازار جهانی و شرایط حاکم بر نرخ دلار آزاد، حباب مسکوک یاد شده به بیش از یک‌میلیون و 900‌هزار تومان رسیده است. همچنین کارشناسان معتقدند که با عرضه روبل در بازار ارز متشکل و کاهش عرضه دلار این احتمال وجود دارد که قیمت مسکوک مورد نظر افت و خیزهایی را در بازه زمانی کوتاه‌مدت شاهد باشد. علاوه بر این گفته می‌شود به دلیل افزایش ریسک معاملاتی، داد و ستدها افت قابل‌توجهی داشته است.

2

 

بازار طلای جهانی

رفتار نامعلوم طلا

افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی دنیا و به خصوص فدرال رزرو به منظور مقابله با افزایش تورم تمایل سرمایه‌گذاران به طلا را طی هفته گذشته کاهش داد و باعث افت قیمت فلز گرانبها شد. اما در این بین افزایش نگرانی در مورد چشم‌‌‌انداز رشد اقتصاد جهان و فشار تورم، مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شد. همچنین پایین آمدن ارزش شاخص دلار تمایل به خرید طلا را از سطوح پایین‌‌‌ رشد و تا سطح 1727 دلار افزایش داد. بنابراین فلز یاد شده عملکرد هفتگی مثبت 14/ 1‌درصدی را به ثبت رساند. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که طلا در حال بازگشت به روند صعودی است. این دسته با اشاره به نوسانات شاخص دلار و امکان بازگشت آن از رکوردزنی‌‌‌های چند هفته‌‌‌ای اخیر خود، روزهای بهتری را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند. در مقابل برخی معتقدند رشد طلا صرفا هیجانی بوده و افت قابل‌توجهی را در پیش دارد.

3

 

بازار اوراق مسکن

سرخ پوشی بازار تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز یکشنبه را تماما سرخ پوش ظاهر شدند. به طوری که اکثر تسه‌‌‌ها پایین‌‌‌تر از 135‌هزار تومان قرار گرفتند. به این ترتیب اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 روز گذشته با افت 22/ 2‌درصدی معادل دو‌هزار و 987 تومان کاهش معاملات خود را در قیمت پایانی 131‌هزار و 470 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه قیمت مسکن می‌تواند با توازن، افزایش توزیع و برقراری توازن بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی به جایگاه واقعی خود بازگردد. ضمن اینکه تورم و سیاست‌های کلان اقتصادی را باید عامل اصلی و زمینه‌‌‌ساز افزایش قیمت‌ها در همه بازارها از ‌‌‌جمله مسکن دانست. دراین بین نیز برخی باور دارند که در شرایط کنونی نظارت بر روند فعالیت مشاوران املاک، اقدام مناسب برای کنترل بازار است.

4

 

بازار نفت

مقاومت نفت در برابر افت

شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته با توجه به سیاست‌های کنترلی فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره و همچنین کاهش تقاضا برای سوخت آن هم در فصل اوج رانندگی در ایالات متحده، نوسانات کاهشی را شاهد بودند. اما کمبود جهانی عرضه نفت همچنان از قیمت‌ها حمایت کرد و مانع از بازگشت به زیر 100 دلار شد. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت کار خود را در قیمت 103 دلار و 20 سنت با عملکرد هفتگی مثبت 02/ 2‌درصدی به پایان رساند. اما در مقابل نفت وست تگزاس اینترمدییت عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش نگذاشت. به طوری که نفت WTI داد و ستدهای خود را در قیمت 94 دلار و 70 سنت خاتمه داد و عملکرد منفی 96/ 2‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم فدرال‌‌‌رزرو در رابطه با تغییر نرخ بهره در هفته جاری هستند.

5