بازار سهام

فضای کم‌‌‌نوسان بورس

1

بازار سهام روز یکشنبه از همان ساعات ابتدایی با تمایلات نزولی کار خود را آغاز کرد. به طوری که شاخص کل روز گذشته تغییرات بسیار ناچیزی داشت و تنها 01/ 0‌درصد رشد کرد. اما در مقابل شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار دارد توانست روز یاد شده 26/ 0‌درصد افزایش یابد. ضمنا پس از اینکه ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در روزهای اخیر به زیر 2هزار میلیارد تومان عقب‌نشینی کرد، در این روز مجددا به بالای این سطح بازگشت و رقم 2226‌میلیارد تومان ثبت شد. با این حال خروج پول سرمایه‌گذاران خرد همچنان وجود داشت و 118‌میلیارد تومان خالص فروش حقیقی‌‌‌ها به ثبت رسید. با توجه به شرایط بازار، کارشناسان بر این باور هستند که تغییرات نماگرها برای حفظ جایگاه خود بسیار محدود شده است. بنابراین انتظار می‌رود بورس تهران روزهای آتی را نیز با وجود برخی ابهامات با نوسانات محدود سپری کند.

بازار سکه

قیمت‌های بی‌‌‌سابقه سکه

2

سکه امامی مدتی است که همگام با روند نرخ دلار دربازار آزاد و نوسانات مثبت بهای طلا در بازار جهانی بر مدار صعود قرار گرفته است. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یاد شده تا سطوح مقاومت تکنیکالی افزایش یافته است که این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث کند شدن سرعت رشد قیمت سکه شود. بر این اساس سکه امامی روز یکشنبه نیز به ارزش خود افزود و در قیمت 17‌میلیون و 460‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این گفتنی است که نوسانات روزانه بهای سکه در طول روز معاملاتی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. همین امر می‌تواند انتظارات افزایشی را هم از جنبه قیمتی و هم تعداد معاملات تا حدودی دستخوش تغییرات مثبت کند. اما با رسیدن حباب سکه که به بالای2‌میلیون و 230‌هزار تومان ؛ انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات خود دست به عصا حرکت کنند.

بازار طلای جهانی

تلاش طلا برای تثبیت

3

قیمت طلای جهانی هفته گذشته پس از اینکه با افت ارزش شاخص دلار سطح 1800 دلار را لمس کرد، در آستانه انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی تحت فشارهای مقاومت تکنیکالی با فروش اندکی روبه‌رو شد. با این حال این فلز گرانبها شاهد تحرک چندانی نبود و کار خود را در نزدیکی مرز یاد شده به پایان رساند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی توانست عملکرد مثبت 4/ 2‌درصدی را به ثبت برساند. گفته می‌شود که طلا در بازار جهانی در تلاش است تا سطح ۱۸۰۰ دلار در هر اونس را حفظ کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عوامل شکل دهنده این صعود سهل‌گیرانه‌تر شدن نحوه اجرای سیاست‌های پولی انقباضی در آمریکاست. در این میان نیز برخی از تحلیلگران بازار می‌گویند که با توجه به نزدیک شدن طلا به میانگین متحرک 200 روزه ممکن است از سرعت رشد طلا در آینده نزدیک کاسته شود.

بازار اوراق مسکن

راه پرشیب مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز یکشنبه عموما سبزپوش اما با تغییرات محدود همراه بودند. در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود با افت 65/ 0‌درصد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 538 تومان خاتمه داد. فعالان این حوزه می‌گویند که طی یکسال گذشته معاملات مسکن در رکود به سر می‌‌‌برد؛ اما این رکود در بازار اجاره نه تنها در فصل اجاره افزایش اندک قیمت داشت، بلکه در سال‌جاری در فصل پاییز بازار اجاره به صورت عجیبی هم در بخش جابه‌‌‌جایی و هم قیمت فعال بود و قیمت اجاره‌‌‌بها با افزایش چشمگیری همراه بود. گفته می‌شود که در پاییز شاهد افزایش قیمت مسکن در برخی مناطق هستیم که کارشناسان این افزایش قیمت را عمدتا به دلیل بالارفتن قیمت دلار و در نتیجه گران شدن هزینه تمام شده مواد اولیه و ساخت‌وساز می‌‌‌دانند.

بازار نفت

پیشروی نفت در مه

5

قیمت نفت هفته گذشته نوسانات متعددی را شاهد بود. به طوری که بهای هر بشکه طلای سیاه طی هفته اخیر با نزدیک شدن به زمستان به دلیل متزلزل شدن تقاضای نفت برای دومین هفته متوالی آن هم کاهش یافت. این امر درحالی رخ داد که روسیه اذعان داشت که به کشورهایی که سقف قیمتی اعمال می‌کنند، نفت عرضه نخواهد کرد. همین موضوع باعث شد تا حمایت از قیمت نفت محدودتر شود. به این ترتیب نفت خام برنت پس از سه هفته متوالی عملکرد منفی، توانست بازدهی مثبت 32/ 2‌درصدی را به ثبت رساند. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز مانند برنت توانست عملکرد مثبت 85/ 4‌درصدی را از آن خود کند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که کاهش شاخص دلار نیز برای قیمت‌ها صعودی بود. بنابراین دلار ضعیف‌‌‌تر می‌تواند قراردادهای نفتی دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌‌‌تر کند و تقاضا را افزایش دهد.