بازار سهام

تقویت احتیاط در بازار سهام

1501

بورس اوراق و بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی هفته به روند صعودی خود ادامه داد. به طوری که نماگر اصلی بازار سهام روز چهارشنبه با24/ 0‌درصد افزایش کار خود را در سطح یک‌میلیون و 283‌هزار واحد پایان داد. علاوه بر این نیز شاخص هموزن روز گذشته با19/ 0‌درصد رشد همراه بود. با توجه به اینکه بازار روز یاد شده صعودی بود، اما خروج پول سهامداران خرد همچنان ادامه داشت و مبلغی معادل 221‌میلیارد تومان پول حقیقی‌‌‌ها از بازار خارج شد. کارشناسان بر این باور هستند که با وجود افزایش سطح شاخص در طول روزهای معاملاتی هفته جاری، باز هم توان رسیدن به کانال3/ 1میلیون واحدی را نداشت و هفته را در زیر این سطح به پایان رساند. همین امر می‌تواند حاکی از تقویت ترس و احتیاط در بازار سهام باشد.

بازار سکه

بیشترین سطح چهار ماهه سکه

1503

سکه امامی روز چهارشنبه در پی رشد قوی نرخ دلار در بازار آزاد با جهش قیمتی همراه شد. در این میان نیز شکل‌گیری تمایلات صعودی در معاملات طلای جهانی افزایش قیمت سکه را تقویت کرد. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یاد شده روز گذشته با افزایش بیش از 400‌هزار تومان نسبت به روز سه‌شنبه در قیمت 16‌میلیون و 50‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب سکه در بیشترین مقدار از 22 خرداد سال‌جاری قرار گرفته است. علاوه بر این فاصله ارزش ذاتی و بازار این سکه نیز به سطوح بالایی رسیده و حباب بیش از دو‌میلیون و600‌هزار تومان به ثبت رسیده است. به این ترتیب بازار طلا و سکه از ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری برخوردار شده و این احتمال وجود دارد که معاملات سکه با توجه به قیمت بالای آن تا حدودی کمتر شود.

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر تغییر

1504

قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه با ثابت ماندن نسبی شاخص دلار قبل از پایان نشست فدرال رزرو، افزایش‌‌‌های اخیر خود را حفظ کرد. به طوری که این فلز گرانبها (تا ساعت 16) در قیمت 1658 دلار معامله شد. این در حالی است که شاخص دلار در روز چهارشنبه در محدوده 111 ثابت ماند و تمرکز سرمایه‌گذاران روی نتیجه نشست فدرال رزرو در پایان روز چهارشنبه است. در این میان نیز انتظار می‌رود این نهاد مالی به طور گسترده‌‌‌ای نرخ بهره را 75 واحد (bps) افزایش دهد که بازارها نیز منتظر هر گونه نشانه‌‌‌ای از سوی فدرال رزرو در مورد تصمیمات هستند تا موقعیت معاملاتی خود را متناسب با این سیاست‌ها برنامه‌ریزی کنند. با این حال، داده‌‌‌های قوی اقتصادی ایالات متحده در این هفته نشان داد که بانک مرکزی احتمالا فضای کافی برای افزایش نرخ بهره را دارد؛ سناریویی که برای طلا منفی است.

بازار اوراق مسکن

آینده مسکن در مه

1505

اوراق تسهیلات بانکی مسکن مورد معامله در فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا نزولی بودند. به این ترتیب هر تسه 9912 با افت نزدیک به 5‌درصد بیش از 5‌هزار تومان از ارزش خود کاست. بر این اساس تسه 9912 به زیر سطح 100‌هزار تومان هدایت شد و در قیمت پایانی 99‌هزار و 233 تومان ایستاد. فعالان بازار مسکن معتقدند تا زمانی که سیاست‌ها برای بهبود شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی به درستی و در زمان مقرر پیاده‌سازی و پیگیری نشود نه تنها باعث بهبود بازارها و به‌ویژه مسکن نمی‌شود، بلکه این احتمال وجود دارد که تنش‌‌‌ها و فشارهای مضاعف بازارها بر یکدیگر وارد و روند یکدیگر را برای رشد قیمت تقویت یا مانع از افت قیمت‌ها و تضعیف سیاست‌های اعمالی شود. بنابراین انتظار می‌رود که بازار مسکن نیز برای مدت‌‌‌ها به همین منوال به روند بلاتکلیف و نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌های بی‌‌‌اساس ادامه دهد.

بازار نفت

حصار قیمت برای نفت

1506

نفت روز چهارشنبه در آستانه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، در حالی که فعالان بازار به کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و تحریم‌های آتی اروپا بر بشکه‌‌‌های روسیه چشم دوخته بودند، تغییرات بسیار محدودی داشت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 94 دلار و 80 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 88 دلار و 46 سنت معامله شد. با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 اکتبر حدود 5/ 6میلیون بشکه کاهش یافت. در همان زمان، ذخایر بنزین6/ 2میلیون بشکه کاهش یافت که بیش از حد انتظار بود که این موضوعات می‌تواند قیمت نفت را با تغییرات چشمگیری روبه‌رو کند. با وجود کندی اقتصاد و مشکلات چین برای کووید-19، احتمال این وجود دارد که کمبود عرضه در کوتاه‌مدت نسبت به نگرانی‌های تقاضا برتری پیدا کند.