بازار سهام

روز‌های خوب بورس

1

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد 22/ 0 درصدی همراه بود و کار خود را در سطح یک میلیون و 417 هزار واحد به پایان رساند. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 1837 میلیارد تومان بوده، این مهم در حالی است که بعد از پنج روز خروج پول حقیقی از بازار در جریان معاملات امروز به میزان 12 میلیارد تومان ورود پول حقیقی رخ داده است. بر این اساس کارشناسان این حوزه بر این باورند که در صورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، فشار مالیاتی بر دلالی به حداکثر رسیده و در نتیجه منابع به سمت تولید سرازیر می‌شود. این موضوع می‌تواند علاوه بر افزایش تولیدات و صادرات اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در مجموع این عوامل می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه به ارمغان آورد.

بازار سکه

رفت و برگشت قیمت سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را بر مدار منفی پشت سر گذاشت و در قیمت 16 میلیون و 990 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همواره دو عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت سکه، نرخ دلار در بازار آزاد و قیمت طلای جهانی بوده است. بر همین اساس روز گذشته قیمت فلز گرانبها با توجه به افت شاخص دلار و چشم‌انداز کاهشی در آهنگ افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی، شیب صعودی به خود گرفته و هر اونس آن در قیمت 1760 دلار مورد معامله قرار گرفت. در عین حال نیز دلار نوسانات بسیاری دارد و روز‌های متعادلی را پشت سر می‌گذارد. با توجه به موارد ذکرشده فعالان بازار بر این عقیده هستند که در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ ارز و افت قیمت طلای جهانی چشم‌انداز برای سکه نزولی خواهد بود که این امر موجب تثبیت سکه در کانال 16 میلیون تومان خواهد شد.

بازار طلای جهانی

پیشتازی قیمت طلای جهانی

3

قیمت طلای جهانی روز چهارشنبه را به دنبال کاهش شاخص دلار و افت تورم اروپا با بازدهی مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس فلز گرانبها (تا ساعت 16) در قیمت 1761 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان در روز چهارشنبه تمرکز اصلی روی سخنرانی پاول رئیس«فد» است. اگر پاول موضع تهاجمی داشته باشد و همچنان روی افزایش نرخ بهره پافشاری کند، دلار تقویت شده و طلا احتمالا به سطوح پایین افت می‌کند. در این میان اگر فد بر اساس پیش‌بینی‌های بازار موضع ملایم‌‌تری اتخاذ کند می‌توان رشد طلا را تا سطح 1780 دلار متصور بود. از طرفی با توجه به فاصله بسیار زیادی که تا تورم 2 درصدی اروپا وجود دارد، فشار برای افزایش نرخ بهره برقرار بوده، که همین عامل می‌تواند مانع رسیدن طلای جهانی به نرخ 1800 دلار تا پایان سال 2022 باشد.

بازار اوراق مسکن

روز‌های نوسانی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 رشدی معادل 18/ 0 درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه تسهیلات یاد شده در سطح 105 هزار و 207 تومان به معاملات خود خاتمه داد. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد اوراق یادشده در هفته معاملاتی گذشته بازدهی مثبت 93/ 0 درصدی را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان در فصل پاییز و کاهش جابه‌جایی‌ها رکود بازار مسکن نیز سنگین‌تر می‌شود. این مهم در حالی است که در این شرایط حتی کسی برای پرسیدن قیمت هم به دفاتر املاک سر نمی‌زند. در این میان بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی با توجه به تغییرات قیمت مسکن و آگاهی از نرخ‌ها رغبت چندانی برای مراجعه به دفاتر املاک و آگاهی از قیمت‌های جدید ندارند.

بازار نفت

رشد مقطعی قیمت نفت

5

قیمت نفت روز چهارشنبه نسبتا مثبت بود. به‌طوری که نفت خام برنت در قیمت 85 دلارو14سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در نرخ 79 دلار و 85 سنت (تا لحظه نگارش این مقاله) مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان قیمت نفت به دنبال کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در روز مذکور افزایش یافت. با وجود این اما به گفته برخی منابع نگرانی‌ها از اینکه اوپک پلاس سیاست تولید خود را در جلسه روز یکشنبه بدون تغییر باقی بگذارد، افزایش را محدود کرده است. در این میان اگر‌چه دو منبع گفته‌اند احتمالا کاهش تولید اضافی نیز برای حمایت از قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. از طرفی همچنان نگرانی‌هایی برای تشدید درگیری‌های داخلی چین و عدم سازش دولت با مردم در نتیجه ماندگاری سیاست‌های سختگیرانه قرنطینه دولت چین، تقاضای نفت را در بلندمدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.