بازار سهام

ساز مخالف شاخص‌‌ها

1501

بازار سهام روز یکشنبه مانند روز قبل با واگرایی شاخص‌‌ها همراه بود. به طوری که نماگر اصلی بورس با79/ 0‌درصد افزایش تا سطح یک‌میلیون و 254‌هزار واحد رشد کرد. در مقابل نیز شاخص هموزن 53/ 0‌درصد کاهش به همراه داشت. علاوه بر این در بورس اوراق بهادار تهران در پی فضای بی‌‌خبری و ناکامی سیاست‌ها برای بهبود بازار، خروج پول سرمایه‌گذاران خرد برای بیست و یکمین روز متوالی ادامه داشت. کارشناسان بورس تهران بر این باور هستند که پس از عقب‌نشینی سریع شاخص کل طی روزها و هفته‌‌های گذشته و از دست دادن سطح3/ 1میلیون واحد، مقاومت بازار برای افت بیشتر دور از انتظار نیست. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار طی روزهای آتی با تغییرات محدود صعودی و کاهشی همراه باشد تا بتواند عملکرد هفتگی محدودی به ثبت برساند.

بازار سکه

بلاتکلیفی بهای سکه

1503

سکه طرح جدید روز یکشنبه همگام با تغییرات ناچیز نرخ دلار در ساعات ابتدایی بازار آزاد سریعا به کانال 15‌میلیون تومان قدم گذاشت. اما با گذشت زمان و آرام شدن فضای هیجانی معاملاتی در بازار سکه، مجددا به سطوح پایین سطح یاد شده عقب‌نشینی کرد. به طوری که هر قطعه از این مسکوک روز گذشته با افت و خیزهای متعدد در قیمت 15‌میلیون تومان تثبیت شد و مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی همچنان بدون تغییر چشمگیر در سطوح بالای دو‌میلیون تومان قرار دارد. کارشناسان این بازار معتقدند که این فلز گرانبهای داخلی در حال حاضر در یک محدوده بلاتکلیفی مرز یاد شده قرار دارد. بنابراین گفته می‌شود که چنین شرایطی برای بازار طلا طی روزهای آتی نیز در صورت عدم‌انتشار خبر مهم باقی خواهد ماند.

بازار طلای جهانی

طلا؛ قربانی شاخص دلار

1504

مدتی است که بازارهای جهانی با توجه به سیاستگذاری‌‌ها و اخبار افت و خیزهای زیادی را شاهد هستند. به طوری که جبهه ژئوپلیتیک در حال حاضر به دور از آرامش است. با این حال، هیچ تحول بزرگ و جدیدی برای تکان‌‌دادن بازارها وجود ندارد. به این ترتیب طلا پیش از تعطیلی بازار جهانی به سطح 1644 دلار رسید و عملکرد منفی85/ 0‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. در سال میلادی جاری، تورم آمریکا اصلی1/ 5درصد نسبت به افزایش سالانه9/ 4درصدی ماه آگوست افزایش یافت. این آمار اندکی پایین‌‌تر بود زیرا تحلیلگران انتظار داشتند که شاهد افزایش2/ 5درصدی باشند. بنابراین چنین آماری فشار فروش را به طلا افزایش می‌دهد. به گفته برخی از کارشناسان، اگرچه تورم بیش از حد انتظار افزایش نمی‌‌یابد اما همچنان به طور مداوم بالاست و فدرال رزرو را مجبور می‌کند تا به شدت نرخ‌های بهره را افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

مسکن در دام تورم

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌گیرند روز یکشنبه سبزپوش بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز رشد 5‌درصدی را شاهد بود. بر این اساس هر برگ تسه 9912 روز گذشته با افزایش بیش از پنج‌هزار تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 106‌هزار و 290 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که تقاضای زیادی برای مسکن وجود دارد که نتیجه آن افزایش تورم در بخش اجاره‌بهاست. این موضوع در ماه‌‌های گذشته نشان می‌دهد که تورم اجاره‌‌بها از تمامی تورم‌‌های دیگر در بازار‌‌های مختلف پیشی گرفته است. بنابراین تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن متعادل نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت این بازار به سوی تعادل حرکت کند و در کنار برخی سیاست‌ها افت قیمت ملک در گذر زمان رخ دهد.

بازار نفت

نفت در بحبوحه قیمت‌گذاری

1506

شاخص دلار، نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر طی روزهای گذشته با افت و خیز قابل‌توجهی همراه کرد. به طوری که دلار هفته گذشته، قوی‌‌تر از سایر ارزهای کلیدی بوده است. زیرا فدرال‌رزرو در مورد افزایش نرخ‌های بهره سخت‌‌گیرانه عمل کرد. بر اساس داده‌‌های هفتگی دولت آمریکا، ذخایر نفت خام هفته گذشته 6/ 2‌میلیون بشکه افزایش یافت که بیش از پیش‌بینی‌‌ها بود. اما این رقم کمتر از ارقام صنعت بود که نشان‌دهنده افزایش5/ 4میلیون بشکه‌‌ای بود. صادرات نفت خام به1/ 5‌میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین میزان در تاریخ بوده است و واردات خالص نفت خام آمریکا را به کمترین میزان خود در تاریخ رساند. بنابراین با رسیدن نفت خام برنت به 95 دلار و 77 سنت بازدهی هفتگی مثبت 43/ 2درصد و نفت WTI نیز با قیمت 87 دلار و 90 سنت عملکرد مثبت هفتگی35/ 3‌درصدی ثبت کرد.