بازار سهام

رشدهای اندک بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته سبزپوش شد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز چهارشنبه رشدی معادل 51/ 0 درصد داشت. به این ترتیب شاخص کل کار خود را در ارتفاع یک میلیون و 437 هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار مثبت شد و رشدی معادل 91/ 0 درصد داشت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در روز یاد شده رقم 1483 میلیارد تومان  را به ثبت رساند. همچنین در این روز حقیقی‌‌های بازار مجددا خالص خریدی منفی با بیش از 61 میلیارد تومان رقم زدند که این مقدار پایین‌‌ترین سطح از ابتدای ماه جاری بود. کارشناسان معتقدند با وجود رشد دماسنج اصلی بورس طی روزهای اخیر، خروج پول سرمایه‌‌گذاران خرد همچنان ادامه دارد. این موضوع می‌تواند حاکی از باقی ماندن برخی نااطمینانی‌‌ها در این بازار باشد.

بازار سکه

یک پله عقب‌‌نشینی سکه

2

سکه طلا روز چهارشنبه را همراستا با تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد پشت سر گذاشت. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته مجددا یک پله دیگر عقب‌نشینی و فاصله خود را از مرز مهم 15 میلیون تومان بیشتر کرد. بر این اساس مسکوک گرانبها روز یاد شده در قیمت 14 میلیون و 770 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین نوسانات صعودی بهای طلا در بازار جهانی باعث شده تا حباب سکه امامی در روندی نزولی قرار گیرد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازار‌ی این سکه به نزدیکی 5/ 1 میلیون تومان رسیده است. گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که با رسیدن ماه محرم در کنار بالا بودن ریسک سرمایه‌‌گذاری روی سکه به دلیل حباب قیمتی‌‌ آن و حکم‌فرمایی احتیاط در بین معامله‌‌گران، حجم تقاضا و داد و ستدهای سکه یاد شده مجددا افت داشته باشد.

بازار طلای جهانی

افت طلا

3

اواخر روز سه‌‌شنبه پس از اظهارات تند چند مقام فدرال رزرو شاخص دلار با چشم‌انداز رشد شدیدتر نرخ بهره افزایش  یافت که باعث شد طلای جهانی افت قابل توجهی را شاهد باشد. اما این فشارهای نزولی روز چهارشنبه نسبتا آرام شد. بر این اساس قیمت طلا روز گذشته بین 1755 تا 1774 دلار به ازای هر اونس نوسان داشت و ساعت 19، 1757 دلار معامله شد. پس از چهار بار افزایش نرخ بهره در سال جاری، فدرال رزرو در اواخر سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره مسیر بعدی خود تصمیم‌گیری کند. تورم در ایالات متحده به نرخ سالانه 1/ 9 درصد رسیده است که این نهاد مالی را برای تشدید سیاست‌های خود تحت فشار قرار داده است. به گفته کارشناسان، فدرال رزرو در اواخر سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره مسیر بعدی خود تصمیم‌گیری کند.

بازار اوراق مسکن

نشست و برخاست قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس، در آخرین روز معاملاتی رشد قیمت را شاهد بودند. به‌طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز با افزایش 74/ 4 درصدی معادل بیش از 6 هزار تومان افزایش مجددا به ابر‌کانال 130 هزار تومان بازگشت. به این ترتیب تسه 9912 روز چهارشنبه معاملات خود را در قیمت پایانی 134 هزار و 789 تومان خاتمه داد. گفتنی است که براساس داده‌های بانک مرکزی متوسط متراژ معامله شده در بازار مسکن برابر با 85 متر مربع بوده است. حاصلضرب این رقم در تعداد معاملات و متوسط قیمت معاملات در تهران نشان از روند نزولی حجم پول جابه‌جا شده در مسکن دارد. بنابراین کاهش نقدینگی وارد شده در این بازار را می‌توان بیشتر به افت بالای معاملات در مسکن نسبت داد. همچنین با توجه به رشد قیمت‌‌ها می‌تواند بیشتر به کاهش عرضه در بازار مسکن مرتبط باشد.

بازار نفت

احتمال تضعیف تقاضای نفت

5

بهای نفت در شروع معاملات روز چهارشنبه پس از آنکه آمارهای تولیدی نفت به افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا اشاره کرد، کاهش یافت. در حالی که معامله‌‌گران در انتظار نشست اوپک پلاس برای شفافیت بیشتر درباره تولید نفت در سال جاری بودند. به این ترتیب پس از افت قیمت‌‌ها در روزهای قبل و تشدید این روند نزولی در روز یاد‌شده، قیمت شاخص‌‌های نفتی در زیر مرز روانی 100 دلار تثبیت شد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 99 دلار و 64 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 93 دلار و 60 سنت معامله شد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که آمارهای ضعیف تولیدی از نیروگاه صنعتی چین نشان می‌دهد تقاضای نفت خام ممکن است برای باقی‌‌مانده سال ضعیف باشد.