بازار سهام

هفته نسبتا آرام بازار سهام

1

پس از آنکه اخبار دور جدید مذاکرات با انتظارات مثبت منتشر شد، بازار سهام نیز طی دو هفته اخیر از این حواشی بی‌بهره نماند. به طوری که معاملات بورس اوراق بهادار تهران پس از گذشته 7 هفته منفی متوالی، حال بورس تهران دومین هفته مثبت را سپری کرد. بر این اساس شاخص کل با رشد2/ 0درصدی هفته را در سطح یک‌میلیون و 451‌هزار واحد به پایان رساند. همچنین با توجه به اظهارات امیدبخش از سمت روند مذاکرات طی هفته گذشته گروه‌‌‌های برجامی همچون بانکی‌‌‌ها و خودرویی‌‌‌ها با تغییر مالکیت مثبت حقیقی‌‌‌ها روبه‌رو بودند. در مقابل نیز به دلیل افت شدید صادرات نفت ایران در 120 روز گذشته و کاهش قیمت جهانی این سیال سیاه، گروه پتروشیمی و پالایشی‌‌‌ها نیز بیشتری خروج پول حقیقی‌‌‌ را شاهد بودند. انتظار می‌رود با مشخص شدن قطعی مفاد مذاکرات ابهامات روند بازار کم‌‌‌رنگ‌‌‌تر شود.

بازار سکه

افت تاریخی قیمت سکه

2

سکه طلا هفته گذشته افت چشمگیری داشت. به طوری که سکه امامی از 25 دی سال 99 تاکنون چنین افت هفتگی را شاهد نبود. بر این اساس مسکوک یاد شده طی معاملات هفته گذشته با عقب‌نشینی از کانال قیمتی 14‌میلیون تومان و تثبیت جایگاه خود در قیمت 13‌میلیون 710‌هزار تومان، عملکرد هفتگی منفی 92/ 7درصدی داشت. همچنین با توجه به کاهش‌‌‌های اخیر قیمت دلار آزاد و بهای سکه و افت و خیزهای نرخ طلای جهانی باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی نیز شیب نزولی به خود بگیرد. از این رو حباب سکه تا نزدیکی سطح 2/ 1‌میلیون تومان افت کرد. همین امر ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار تا حدود زیادی کاهش داده و با تعیین و تکلیف وضعیت مبهم سیاسی ایران احتمال افزایش معاملات سکه وجود دارد.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سطوح پایین

3

طلا جهانی روز جمعه بیش از 7 دلار کاهش یافت. در حالی که انتظار می‌‌‌رفت تمایلات نزولی تا حدود زیادی کمتر شود. اما با افرایش سیگنال‌‌‌های تهاجمی از سوی فدرال رزرو، قیمت این فلز با توجه به چشم‌اندازهای نرخ‌های بهره آمریکا و افزایشی شدن شاخص دلار افت کرد. به طوری که هر اونس طلا (تا ساعت 16) به قیمت 1751 دلار مورد معامله قرار گرفت. همین امر باعث شد تا بهای طلا در سطوح هفته پایانی ماه ژوئیه قرار بگیرد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به حمایت بسیاری از بانک‌های مرکزی از سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به منظور کاهش تورم و رساندن آن به هدف 2‌درصد، انتظار می‌رود که قیمت‌ها طی روز‌‌‌های آتی مجددا با فشار نزولی روبه‌رو شوند. اما با توجه به رکود موجود در کنار تورم در اقتصاد جهانی شدت این افت همچنان مبهم باقی مانده است.

بازار اوراق مسکن

قوانین نوسانی بازار مسکن

4

تسه 9912 هفته‌‌‌ گذشته در دو کانال 129‌هزار تومان و 130‌هزار تومان در نوسان بود. با این حال تسه یاد شده با عملکرد هفتگی مثبت 14/ 0‌درصد در سطح 130‌هزار و 481 تومان ایستاد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن سیاستگذاری‌‌‌های فعلی در این حوزه تا حدود زیادی ضد و نقیض هستند. به طوری که با سقف‌گذاری در افزایش اجاره‌‌‌ها و محدود کردن موجر در کنار افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت‌ها و همچنین برخی قوانین مالیاتی با یکدیگر همخوانی ندارد. در مقابل نیز در صورت آزاد گذاشتن فرآیند اجاره دادن واحد‌‌‌های مسکونی با افزایش بی‌‌‌رویه قیمت‌ها و سودجویی بسیاری از ملاکان روبه‌رو هستیم که این خود حاکی از ضعف در سیاستگذاری، اجرا و پیگیری و در نهایت اصلاح قوانین حاکم بر بازار است. بنابراین حتی با احیای برجام نمی‌توان انتظار افت شدید قیمت یا ثبات قیمت‌ها را داشت.

بازار نفت

نفت در بحبوحه رکود اقتصادی

5

شاخص‌‌‌های نفتی در روز جمعه پس از دو روز افزایش، مجددا افت کردند. در حالی که شاخص دلار تقویت و نگرانی‌ها در مورد کندی رشد اقتصاد جهانی سنگینی می‌کند، عملکرد قیمت نفت به سمت کاهش هفتگی پیش می‌رود. به طوری که این شاخص‌‌‌ها در مسیر ثبت ضرر هفتگی نزدیک به 3‌درصد قرار گرفته‌‌‌اند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 94 دلار و 52 سنت معامله شد. نفت‌وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح 88 دلار و 63 سنت ایستاد. به عقیده تحلیلگران رکود جهانی و تضعیف تقاضا با توجه به داده‌‌‌های ضعیف از ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین چین که محور اصلی نگرانی‌های کنونی است، نشانه‌‌‌های کند شدن رشد اقتصادی فراگیرتر شده و همین امر می‌توانند تقاضای نفت را تا حدود زیادی دستخوش تغییرات کند.