بازار سهام

کم‌رمقی بورس

1

بازار سهام روز یکشنبه در ادامه افت روز قبل، سرخ‌پوش شد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با کاهش 5/ 0 درصدی تا سطح یک میلیون و 311 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن که نمایی بهتر از وضعیت بازار را نشان می‌شد، روز گذشته همسو با بازار افت 8/ 0 درصدی را شاهد بود. علاوه بر این سرمایه‌گذاران خرد بورس تهران طی داد و ستدهای روز یادشده برای یازدهمین روز متوالی خروج پول معادل 272 میلیارد تومان داشتند. با توجه به شرایط حاکم بر بازار کارشناسان بر این باور هستند که احتمال نوسان محدود شاخص کل در کانال 3/ 1 میلیون واحد برای روزهای آینده وجود دارد و خروج یکباره این نماگر از سطح مذکور تا حدود زیادی دور از انتظار است. همچنین گفته می‌شود که با توجه به ابهامات موجود سرمایه‌‌گذاری کمتری نسبت به گذشته وجود دارد.

بازار سکه

نگاه سکه به روند دلار

2

سکه طلا نیز همچون روند قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه پس از گذشت چند روز تلاش بی‌‌وقفه برای عبور از مرز 15 میلیون تومان بالای این سطح مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 15 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب با تو‌جه به روند نرخ دلار و بهای طلا در بازار جهانی فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک بیشتر شده است. به‌طوری که حباب سکه مذکور به رقم 2میلیون و 265 هزار تومان رسیده است. عده‌‌ای از کارشناسان معتقدند که ریسک سرمایه‌گذاری با چنین حبابی بسیار بالاست. از این رو تقاضا نیز با افت قابل توجهی از جانب سرمایه‌‌گذار و عرضه کمتری نسبت به گذشته نیز از سمت فروشندگان سکه دیده می‌شود. با این حال معامله‌‌گران در انتظار تعیین تکلیف روند دلار هستند.

بازار طلای جهانی

تقویت تمایلات نزولی طلا

3

طلا در بازار جهانی طی معاملات آخرین روز کاری بیش از یک درصد دیگر نیز کاهش داشت و در جهت بدترین عملکرد هفتگی خود از اواسط ماه آگوست گام برداشت. این اتفاق در حالی رخ داد که با تقویت شاخص دلار، طلا افت قابل توجهی داشت. به‌طوری که این فلز گرانبها هفته گذشته را با عملکرد نزدیک به منفی 3 درصد پشت سر گذاشت و معاملات خود را در قیمت 1644 دلار به ثبت رساند. علاوه بر این نگرانی‌‌ها از سیاست‌های پولی فدرال رزرو با افزایش شدید نرخ بهره آن هم برای مهار تورم و رساندن آن به هدف 2 درصدی ادامه خواهد داشت. بنابراین با توجه به این موضوع کارشناسان بر این باور هستند تمایلات نزولی در قیمت طلا می‌تواند در هفته جاری نیز ادامه‌دار باشد و بهای این کالای باارزش را به مرز 1600 دلار نیز هدایت کند.

بازار اوراق مسکن

مسیر مبهم قیمت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌گیرند، روز گذشته تماما سرخ‌پوش بودند. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز افت قیمت 53/ 1 درصدی داشت. بر این اساس تسه 9912 با از دست دادن یک هزار و 488 تومان از ارزش خود، در قیمت پایانی 95 هزار و 778 تومان ایستاد. کارشناسان این حوزه معتقدند با توجه به اینکه رکود معاملاتی به نسبت از سه ماه گذشته آغاز شده، تا حدود زیادی تشدید شده است. در مقابل نیز برخی تحلیلگران معتقدند که بازار مسکن همچنان توان رشد همانند گذشته را دارد ولی به دلیل برخی ابهامات اقتصادی و غیر اقتصادی روند قیمت‌‌ها در این بازار در هاله‌‌ای از ابهام به سر می‌‌برد. علاوه بر این نیز انتظار می‌‌رود با رونق گرفتن ساخت‌و‌ساز قیمت‌‌ها همچنان با افت شدید روبه‌رو نشود.

بازار نفت

حرکت آرام و محتاط قیمت نفت

5

هفته گذشته هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 91 دلار و 63 سنت در هر بشکه عملکرد منفی بیش از 6 درصد را به ثبت رساند. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز باکاهش قابل توجه و رسیدن به قیمت 85 دلار و 61 سنت عملکرد منفی بیش از 7 درصدی را ثبت کرد. با توجه به نگرانی‌‌ها درباره تورم و سرعت افزایش نرخ بهره آمریکا، شاخص دلار در برابر بسیاری از ارزها به بالاترین حد خود طی ۲۴ سال اخیر رسیده است. بنابراین دلار قوی‌‌تر کالاهای دلاری همچون نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌‌تر می‌کند و بر نفت و سایر دارایی‌‌های ریسکی تاثیر می‌‌گذارد. همچنین با تغییرات قیمت نفت و کاهش تولید نسبتا سنگین اوپک، هر گونه شکست در دارایی‌‌ها ممکن است به قیمت نفت آسیب برساند. بنابراین انتشار یک آمار تورم ماهانه متفاوت می‌تواند بر بازارهای نفت تاثیر منفی بگذارد.