بازار سهام

تداوم نزول بورس

1

بازار سهام اولین روز آبان ماه را منفی آغاز کرد. به طوری که شاخص کل از همان ابتدای معاملات در مسیر نزول قرار گرفت و افت 93/ 0 درصدی به همراه داشت. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته پس از 27 روز معاملاتی نوسان در ابر کانال 3/ 1 میلیون واحدی، به زیر این سطح عقب‌نشینی کرد و در رقم یک میلیون و 296‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن نیز با 34/ 0 درصد کاهش سرخ پوش شد. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که با بازگشت نماگر اصلی بورس به کانال2/ 1 میلیون واحد، انتظار می‌رود برای روز‌‌های آتی بازار نسبت به این سطح واکنش‌‌هایی همچون تغییرات محدود و تلاش برای بازگشت به سطوح بالاتر داشته باشد. برخی دیگر معتقدند که با رسیدن شاخص کل به این سطح مسیر افت هموارتر شده است.

بازار سکه

باد شدن حباب سکه

2

سکه طلا پس از چند روز تلاش برای رسیدن به سطح 15 میلیون تومان، در روز یکشنبه مجددا از این سطح عقب‌نشینی کرد. به طوری که هر قطعه سکه امامی در اولین روز معاملاتی آبان ماه در قیمت 14 میلیون و 950‌هزار تومان داد و ستد شد. این افت 50‌هزار تومانی در حالی رخ داد که دلار در بازار آزاد اندکی رشد قیمت داشت. بر این اساس برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به موقعیت دلار آزاد، سکه در حال حاضر بیشتر از سوی تغییرات قیمت بهای طلا در بازار جهانی تاثیر می‌گیرد. لذا انتظار می‌رود که سکه طی روزهای‌ آینده نیز در همین محدوده قیمتی معامله شود و توان رشد قوی نداشته باشد. علاوه بر این فاصله حباب مسکوک یاد‌شده به بیش از دو میلیون تومان رسیده که ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار افزایش داده است.

بازار طلای جهانی

انتظار معامله‌‌گران از آینده طلا

3

طلا در بازار جهانی هفته گذشته را عمدتا با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که حتی در مقاطعی تا سطوح نزدیک به 1620 دلار نیز افت داشت. با این حال این فلز گرانبها روز جمعه اندکی از افت‌‌های گذشته خود را جبران کرد. بر این اساس طلا با رسیدن به قیمت 1658 دلار در هر اونس عملکرد مثبتی معادل8/ 0 درصد در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. با توجه به شرایط فعلی تحلیلگران در حال حاضر به داده‌‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم و گزارش‌های درآمدی هفته جاری توجه زیادی دارند تا نگاه بهتری به وضعیت اقتصاد ایالات‌‌ متحده داشته باشند و موقعیت معاملاتی خود را در بازار طلا بسنجند. علاوه بر این گفته می‌شود این خطر وجود دارد که طلا قبل از واکنش برای صعود قیمت توان افت نزدیک به ۱۰۰ دلار دیگر را دارد.

بازار اوراق مسکن

بازی رکود در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، روز یکشنبه نیمی مثبت و نیم دیگر منفی بودند. به طوری که در این میان تسه 9912 با رشدی معادل79/ 1 درصد همراه بود. بر این اساس اوراق یاد شده با افزایش یک‌هزار و 502 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 85‌هزار و 502 تومان خاتمه داد. برخی از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که تلفیق کسادی و رکود در معاملات با افزایش هزینه‌‌های ساخت و تولید واحدهای مسکونی باعث ایجاد ابهام در چشم‌انداز بازده سرمایه در بازار مسکن شده و به رکود ساخت‌وساز نیز دامن زده است. علاوه بر این گفتنی است که در چنین شرایطی بازار خرید و فروش با فشار تقاضا برای واحدهای کلید نخورده و نوساز مواجه است که باعث شده برخی مالکان برای کسب سود بیشتر فروش را به تعویق بیندازند.

بازار نفت

وضعیت سخت قیمت‌گذاری نفت

5

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، انتشار شاخص‌‌های اقتصادی را که قرار بود در نیمه هفته گذشته منتشر کند، برخلاف انتظارات به تاخیر انداخت. همین امر باعث شد که تقاضای نفت و سوخت تحت‌تاثیر قرار گیرند. علاوه بر این قیمت نفت هفته گذشته تحت فشار گزارش‌هایی بود که نشان می‌‌داد ایالات متحده به آزادسازی نفت خام از ذخایر برخلاف تصمیم اوپک‌پلاس ادامه خواهد داد. از این رو بهای نفت تغییرات محدودی داشت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به قیمت 93 دلار و 50 سنت عملکرد هفتگی مثبت 2 درصد و نفت WTI با عملکرد هفتگی منفی 85/ 0 درصد در قیمت 85 دلار ایستاد. با این حال بازار نفت هنوز در وضعیت نامساعدی قرار دارد. هم‌اکنون ایالات متحده می‌تواند نفت بیشتری از SPR برای مقابله با قیمت بالای بنزین در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آزاد کند.