بازار سهام

زمین پرسود بورس

10

تابلوی بورس در آخرین روز کاری هفته سبزپوش شد. این رشد بازار سهام  در روز چهارشنبه به دلیل صعودی شدن نرخ دلار و همچنین مثبت شدن بازار جهانی که منجر به رشد قیمت شرکت‌‌های دلاری و همچنین کامودیتی‌محور شد، بود. همچنین رشد قیمت نفت در بازار جهانی نیز از عوامل دیگری بود که سبزپوشی پالایشی‌‌ها را در پی داشت. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با رشد 62/ 1 درصدی تا ارتفاع یک میلیون و 564 هزار واحد صعود کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار مثبت ظاهر شد و 22/ 2درصد افزایش یافت. به عقیده کارشناسان روند صعودی دلار می‌تواند چشم‌انداز افزایش سود شرکت‌‌ها را ارتقا دهد و همزمان با آن افزایش انتظارات تورمی رخ داده در کشور نیز منجر به رشد سودآوری شرکت‌‌های تولیدکننده کالاهای اساسی شود. موضوعی که سبب افزایش تقاضا در تالار شیشه‌ای شده است.

بازار سکه

سکه داغ امامی

11

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه نیز رشد قیمت را به همراه داشت. بهای سکه امامی روز گذشته همزمان با رشد قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافت. علاوه بر این صعودی شدن قیمت طلا در بازار جهانی نیز بهای این فلز گرانبهای داخلی را تقویت کرد. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته از سطح مقاومت تکنیکی 13 میلیون و 500 هزار تومان خود عبور کرد و در سطح 13 میلیون و 810 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و به سطح قیمتی از آبان سال 99 رسید. همچنین لازم به ذکر است که با توجه به روند دلار و طلای جهانی، ارزش ذاتی سکه یاد شده وارد کانال 13 میلیون تومان شد و حباب آن به بیش از 750 هزار تومان افزایش یافت. کارشناسان بر این باور هستند که ریسک معاملاتی در این بازار به دلیل رشد حباب آن بالا رفته است.

بازار طلای جهانی

حرکت گام به گام طلا

12

روز چهارشنبه در بازار جهانی با کاهشی شدن شاخص دلار و همچنین بازدهی اوراق خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده آمریکا، نرخ طلا افزایش یافت و بخشی از ضررهای روزهای گذشته را جبران کرد. این در حالی است که سرمایه‌‌گذاران در انتظار گزارش‌های اقتصادی این کشور که شامل آمارهای تورم و نرخ دستمزد و مشاغل است، هستند. همین امر می‌تواند تعیین کند که فدرال رزرو با چه شدتی قصد افزایش نرخ‌های بهره را دارد و سرمایه‌‌گذاران چه استراتژی معاملاتی را برای خود اختصاص دهند. بر این اساس روز گذشته طلای جهانی به قیمت 1852 دلار و 80 سنت در هر اونس معامله شد. کارشناسان حوزه بر این باور هستند که بازار طلا پس از انتشار آمارهای اقتصادی این کشور می‌تواند تغییرات محسوسی را تجربه کند و بر تمایلات نزولی بازار بیفزاید. در مقابل نیز برخی معتقدند که طلا در برابر افت مقاومت خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت تسه به سطوح بالا

13

روز چهارشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد مجددا رشد قیمت را تجربه کرد. به‌طوری که اوراق تسهیلات اسفند سال 99 نیز روز گذشته سبزپوش شد. بر این اساس تسه 9912 با رشد 5 درصد معادل 5 هزار و 836 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 122 هزار و 556 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که مسیر درست تنظیم بازار مسکن از مجرای مالیاتی، تعریف و دریافت مالیات سالانه از همه املاک مسکونی است که هزینه ملاکی و سفته‌‌‌‌‌‌بازی در بازار را از حالت صفر خارج کرده و می‌تواند به تعادل بازار مسکن از این مسیر و عرضه فوری واحدهای منجمدشده به بازار به نفع متقاضیان مصرفی کمک کند. بنابراین گفته می‌شود که تداوم تورم رکودی در بازار مسکن دور از انتظار نیست.

بازار نفت

الاکلنگ در بازار طلای سیاه

14

شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه به دنبال کاهش نزدیک 10 درصدی نسبت به دو جلسه قبل آن هم به دلیل افزایش برخی نگرانی‌‌ها از عرضه طلای سیاه رشد قیمت را تجربه کردند. این افزایش در حالی رخ داد که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای حمایت از ممنوعیت نفت روسیه بود و تولیدکنندگان بزرگ هشدار دادند که ممکن است در صورت بهبود تقاضا برای پر کردن این شکاف عرضه با مشکل مواجه شود. بر این اساس شاخص‌‌های نفتی با رشد بیش از 4 درصد در روز گذشته بخشی از ضررهای خود را جبران کردند. به‌طوری که نفت برنت خام به قیمت 105 دلار و 70 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به قیمت 103 دلار و 14 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به عقیده تحلیلگران این بازار حتی با کاهش چنین ممنوعیت عرضه‌ای این احتمال وجود دارد که همچنان طرف عرضه با چالش‌‌هایی مواجه باشد.