بازار سهام

میدان سبز بورس

15

بازار سهام روز یکشنبه در حالی وارد هفته سوم فروردین شد که معاملات از وضعیت مطلوبی برخوردار بود. به‌طوری که خریداران در موقعیت بهتری نسبت به فروشندگان به سر بردند.

بر این اساس بورس تهران روز گذشته توانست 08/ 2درصد رشد کند و جایگاه خود را تا ارتفاع یک میلیون و 461 هزار واحد ارتقا دهد. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار سبزپوش شد و 86/ 1 درصد به رقم خود افزود. همچنین حقیقی‌‌های بازار توانستند در روز یاد شده خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. از نگاه برخی کارشناسان در صورتی که افزایش آرام و پلکانی دامنه نوسان تصویب شود، این تغییر می‌تواند اتفاقی مثبت برای بورس تلقی شود و روند بازار را پویاتر کند. البته لازم به ذکر است که این بازار از برخی رویدادها همچون روند مذاکرات نیز سیگنال‌‌گیری می‌کند.

 

بازار سکه

افزایش مجدد حباب سکه

16

بازار طلا و سکه با توجه به روند کم نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین کاهش ارزش ذاتی سکه امامی در پی فاصله گرفتن بهای طلا در بازار جهانی از سطح 2000 دلار در هر اونس، قدرت رشد این فلز گرانبهای داخلی را کاسته است. به‌طوری که سکه مذکور در روز یکشنبه تحرکات چندانی از خود نشان نداد و تنها با رشد اندکی در قیمت 12 میلیون و 550 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس حباب سکه امامی به بیش از 300هزار تومان افزایش یافته است. به گفته عده‌‌ای از کارشناسان، سکه در صورتی می‌تواند رشد خود را به رخ بکشد که در بازار موازی، دلار پیشروی معناداری به بالای مرز ۲۷ هزار تومان شکل دهد. در مقابل نیز برخی معتقدند اگر این فلز در زیر مرز یاد‌شده تثبیت شود، فروش‌ها به شکل معناداری افزایش می‌‌یابد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش احتیاط معامله‌‌گران طلا

17

انتشار گزارش‌های مثبت از کاهش آمار بیکاری ایالات متحده آمریکا در روز جمعه کار فدرال رزرو را برای تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره در آینده کمی آسان‌‌تر کرد. به همین دلیل قیمت طلا بعد از یک ماه سودآور، در روز جمعه کاهشی شد. یافتن تعادل متناسب بین تثبیت قیمت‌‌ها و حمایت از بهبود اقتصادی، بزرگ‌ترین چالش پیش‌‌روی فدرال رزرو است که این مساله بر بازار طلای جهانی نیز تاثیرگذار است. بر این اساس طلای جهانی هفته را با عملکرد منفی 55/ 1درصد در سطح 1923 دلار و 85 سنت در هر اونس به پایان رساند. به گفته عده‌‌ای از کارشناسان این حوزه‌، رویدادهای جاری اعم از امید به مذاکرات صلح‌آمیز بین روسیه و اوکراین، فشارهای تورمی آمریکا و مسائل پیرامون سیاست‌های فدرال رزرو برای مهار تورم این کشور، معاملات سرمایه‌گذاران را محدودتر و محتاطانه کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

کاهش هزینه وام مسکن

18

درحالی که هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه در روزهای پایانی سال گذشته ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشت، در روزهای ابتدایی سال 1401 به سطوح نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان نزول کرد. این روند نزولی همچنان در حال طی شدن است. بر این اساس اوراق تسهیلات مسکن برای اسفند 99 با نام تسه 9912 روز یکشنبه سرخ‌پوش شد.

اوراق مذکور با ریزش 5 درصدی معادل 5هزار و 321 تومان کاهش، در قیمت پایانی 101 هزار و 131 تومان به کار خود پایان داد. علاوه بر این با افزایش فشار فروشندگان، تمامی تسه‌های هم‌گروه نیز افت قیمت را تجربه کردند. بنابراین با کاهش قیمت اوراق تسهیلات هزینه دریافت وام مسکن برای متقاضیان کاهش چشم‌‌گیری پیدا کرده است.

 

بازار نفت

فضای کاهشی قیمت نفت

19

در حالی که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) برای پیوستن به بزرگ‌ترین آزاد‌‌سازی ذخایر استراتژیک نفتی ایالات متحده آمریکا موافقت کردند، قیمت نفت روز جمعه کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. به‌طوری که هر دو شاخص نفت‌‌خام برنت و نفت‌‌خام ایالات متحده در بزرگ‌ترین افت هفتگی خود در دو سال اخیر پس از اعلام انتشار روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهور آمریکا، حدود ۱۳ درصد کاهش یافتند. بر این اساس نفت خام برنت به قیمت 104 دلار و 75 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در سطح 99 دلار و 42 سنت در هر بشکه تثبیت شد. اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه است، روز پنج‌شنبه با وجود فشارهای غرب برای افزایش تولید، به برنامه‌هایی برای افزایش ۴۳۲ هزار بشکه در روز به هدف خود در ماه مه پایبند بود.