بازار سهام

عملکرد ضعیف بورس ۱۴۰۰

1

بازار سهام سال 1400 با تمام فراز و فرودهایی که برای سهامداران در تالار شیشه‌‌ای به همراه داشت، به اتمام رسید. به‌طوری که شاخص کل تنها توانست جایگاه خود را از ارتفاع یک میلیون و 307 هزار واحد ابتدای سال تا یک میلیون و 345 هزار واحد تغییر دهد. هر چند در برهه‌ای ابرکانال 5/ 1 میلیون واحد را نیز تجربه کرد اما عمده نوسان این نماگر در سطح 3/ 1 میلیون واحدی شکل گرفت. بر این اساس دماسنج اصلی بورس تهران به رشد سالانه 9/ 2 درصد بسنده کرد و کمترین سود در 5 سال اخیر را از آن سهامداران خود کرد. شاخص هموزن اما در سال مورد بررسی افت بیش از 22 درصدی را تجربه کرد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام امسال نیز نصف شد و خروج سرمایه‌های حقیقی بیش از 47 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بازار سکه

سکه صدرنشین رشد سالانه

2

سکه در سال 99 همزمان با نوسانات قیمت طلا در بازار جهانی و همچنین تغییرات نرخ دلار در بازار داخلی رفت و برگشت‌‌های زیادی را متحمل شد. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی در اوایل سال 1400 تا کف حمایتی 9 میلیون و 260 هزار تومان ریزش کرد و با افزایش ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی و جاری شدن اخبار مذاکرات هسته‌‌ای و برجام در بازار ارز، بازار طلا وسکه را تحت‌الشعاع قرار داد و پله‌‌پله به ارزش خود افزود. تا جایی که سکه امامی مدت کوتاهی در بالای قیمت 13 میلیون تومان بود. به این ترتیب سکه با بازده 1/ 11 درصد مثبت رشد سالانه در جایگاه اول بازارهای داخلی قرار گرفت. گفته می‌شود در صورتی که دلار در سال جدید دچار نوسان موثر نشود و روند طلای جهانی نیز متعادل‌‌تر شود سکه می‌تواند بر مدار نزول قرار بگیرد.

بازار طلای جهانی

نوسان قیمت طلا

3

قیمت طلا در بازار جهانی روز جمعه مجددا به روند پرنوسان خود ادامه داد و به سمت بزرگ‌ترین افت هفتگی از اواخر نوامبر 2021 حرکت کرد. در واقع امید سرمایه‌‌گذاران این فلز گرانبها به پیشرفت در مذاکرات آتش‌‌بس بین اوکراین و روسیه، جذابیت فلز زرد را به عنوان پناهگاه امن کاهش داد. در این میان نیز لازم به ذکر است که عقب‌نشینی بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا از بالاترین سطح خود و باقی ماندن در سطوح بالا، باعث شد طلای جهانی روز گذشته ساعت19:30به وقت تهران به قیمت 1932 دلار در هر اونس معامله شود. همچنین گفتنی است که معامله‌‌گران این بازار برای انجام داد و ستدها و تعیین موقعیت معاملاتی خود در تلاش برای ارزیابی زمان رسیدن به توافق نهایی مذاکرات بین روسیه و اوکراین هستند.

بازار اوراق مسکن

انتظار سرمایه‌‌گذاران مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد در آخرین روز معاملاتی هفته و همچنین در روزهای پایان سال 1400مثبت ظاهر شدند. تسه 9812 در 7 فروردین با قیمت 57 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد و در یک سال گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود. به‌طوری که اوراق تسهیلات یاد شده تا بیش از 175 هزار تومان نیز رشد قیمت را تجربه کرد و پس از آن طی سیر نزولی به محدوده‌های پایین‌‌تر کشانده شد. با پایان سررسید این اوراق بانکی در 15 اسفند، توانست عملکرد سالانه بیش از 130 درصدی را رقم بزند. علاوه بر این تسه 9912 نیز طی یک سال گذشته بازدهی بیش از 96 درصد مثبت را به ثبت رسانده است. قیمت مسکن نیز در سال 1400 رشد بیش از 9 درصدی را ثبت کرد.

بازار نفت

افزایش احتمال تعادل در بازار نفت

5

بهای هر دو شاخص نفتی برنت و WTI روز جمعه و در پایان سومین هفته معاملات پرنوسان، تحت تاثیر پیشرفت ضعیف مذاکرات بین روسیه و اوکراین که ترس از اختلال طولانی در عرضه نفت را به همراه داشت، اندکی از افت روزهای قبل خود را جبران کرد. به‌طوری که نفت برنت در روز گذشته به قیمت 107 دلار و 32 سنت در هر بشکه معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در سطح 103 دلار و 84 سنت داد و ستد شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه از یک طرح 10 ماده‌‌ای برای کاهش مصرف نفت که بیشتر بر کاهش حمل ‌‌و نقل متمرکز است، پرده‌برداری کرد. زیرا تهاجم‌‌های اخیر روسیه به اوکراین نگرانی‌‌ها درباره عرضه را عمیق‌‌تر می‌کند. بر این اساس به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود روند آتی قیمت‌‌ها وضعیت متعادلی داشته باشد.