بازار سهام

خوش‌‌‌بینی به آینده بورس

بازار سهام روز شنبه توانست روند صعودی هفته گذشته خود را حفظ کند که بر این اساس شاخص کل با رشد۹۲/ ۰درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۳‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سبزپوش شد و۹۱/ ۰درصد افزایش یافت. مثبت شدن روز گذشته بورس تهران عمدتا تحت‌تاثیر رشد قوی پالایشی‌‌‌ها آن هم به دلیل افزایش قیمت نفت در بازار جهانی بوده است. گفتنی است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز مجددا به بالای ۴‌هزار میلیارد تومان صعود کرد و رقم ۴۷۲۷‌میلیارد تومان ثبت شد. کارشناسان معتقد هستند در صورتی که اتفاق سیاسی یا اقتصادی خاصی مبنی بر بهبود شرایط رخ ندهد، بازار سرمایه همچنان صعودی باقی می‌‌‌ماند. علاوه بر این به گفته کارشناسان انتظار می‌رود با توجه به تورم موجود در کشور، آینده سهام در بلندمدت سودآور باشد.

1

 

بازار سکه

باد شدن حباب سکه

بازار طلا و سکه کار خود را در اولین روز معاملاتی هفته صعودی آغاز کرد. رشد قوی قیمت سکه امامی در روز شنبه عمدتا به دلیل افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به سطح مقاومتی 28‌هزار و 500 تومان در بازار آزاد بود که باعث شد داد و ستدهای این فلز گرانبهای داخلی اندکی رونق یابد. به طوری که هر قطعه از این سکه یاد شده روز گذشته به قیمت 13‌میلیون و 370‌هزار تومان معامله شد. اما در این میان با توجه به پایین ماندن بهای طلا در بازار جهانی در زیر سطح 1900 دلار و رشد قیمت دلار، حباب سکه امامی مجددا افزایش پیدا کرد و به بیش از 700‌هزار تومان رسید. بنابراین به گفته برخی کارشناسان این حوزه معاملات روز گذشته به منظور کسب سود عمدتا به‌صورت هیجانی بوده است و انتظار می‌رود  این هیجانات مقطعی باشد.

3

 

بازار طلای جهانی

عملکرد غیرمنتظره مثبت طلا

طلای جهانی هفته گذشته با افت شدید قیمتی بیش از 40 دلاری کار خود را آغاز کرد. از عمده دلایل ریزش بهای طلا در بازار جهانی سیاستگذاری‌‌‌های فدرال رزرو به منظور کنترل تورم ایالات متحده آمریکا و در نتیجه رشد ارزش شاخص دلار بوده است. علاوه بر این انتشار آمار مثبت اقتصادی نیز باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این فلز گرانبها در موقعیت فروش قرار بگیرند. به این ترتیب قیمت طلا با توجه به فشار نزولی که همچنان در بازار وجود دارد به افت و خیزهای خود ادامه داد و در زیر سطح ۱۹۰۰ دلاری بسته شد. با این حال این فلز در طول هفته اخیر رشدهایی را تجربه کرد که باعث شد عملکرد مثبتی معادل 5/ 1درصد سودآوری در کارنامه هفتگی به ثبت برساند. گفته می‌شود که تغییر احساسات در میان سرمایه‌گذاران خرد می‌‌‌تواند تاثیرات نسبتا خنثایی بر روند بازار بگذارد.

4

 

بازار اوراق مسکن

تعادل در روند تسه‌‌‌

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند در روز شنبه عمدتا رشد قیمت را شاهد بودند و تنها تعداد کمی از این اوراق تسهیلات بانکی سرخ‌‌‌پوش شدند. در این میان نیز تسه 9912 با حضور خریداران متعادل باقی ماند. به طوری که این اوراق با 27/ 0‌درصد افزایش معادل 284 تومان کار خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 697 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود عواملی همچون از دست رفتن توان طرف تقاضا، کاهش بازدهی در بخش سرمایه‌گذاری، خروج سفته‌‌‌بازان و انتظارات کاهشی از عوامل افت خرید و فروش بازار مسکن در این روزها بوده است. اما در این میان نیز اذعان دارند که شاید این بی‌‌‌تحرکی انتظار برای ارزان شدن خانه آن هم در پی احتمال به سرانجام رسیدن مذاکرات که یکی از مهم‌ترین عوامل در این سکوت بازار مسکن است، باشد.

5

 

بازار نفت

هفته سبز طلای سیاه

شاخص‌‌‌های نفتی معاملات هفته‌‌‌ گذشته خود را برمدار صعود پشت سر گذاشتند. به طوری که نفت خام برنت با رسیدن به قیمت 113 دلار و 22 سنت توانست عملکرد مثبت هفتگی 9/ 5درصدی را به همراه داشته باشد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت با افزایش قیمت و قرار گرفتن در سطح 110 دلار و 61 سنت توانست بازدهی بیش از 5/ 5‌درصدی را ثبت کند. برخی از کارشناسان بازار نفت بر این باور هستند که انتظار می‌رود اوپک‌پلاس به برنامه خود برای افزایش تدریجی تولید ماهانه پایبند باشد. علاوه بر این به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، در هفته گذشته ذخایر نفت خام این کشور نیز نسبتا افزایش یافته است که همین امر می‌‌‌تواند زمینه آرام‌سازی افت و خیزهای ناگهانی قیمت‌ها شود. بنابراین برای هفته آتی انتظار می‌رود بازار نفت روند متعادلی داشته باشد.

6