بازار سهام

01

تداوم روزهای منفی بورس

شاخص‌بورس برای سومین هفته متوالی با افت بیشتر مواجه شد و در روز یکشنبه حرکت خود را با روند نزولی آغاز کرد به‌طوری که شاخص‌کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با 9 هزار و 775 واحد کاهش به عدد یک‌میلیون و 230 هزار واحد رسید. شاخص‌کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص‌کل با سیر در روند نزولی به عدد 435 هزار واحد کاهش یافت. یکی از دلایل عقب‌نشینی سهامداران انتخابات ریاست جمهوری است که یکی از ریسک‌های متحمل بر بازار بوده و عوامل دیگر نیز مانند تاثیر بازگشت آمریکا به برجام یا خروج کامل ایران از آن و تفاهم‌نامه با چین و احتمال افزایش مراودات با کشورهای آسیایی می‌توانند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشند. این عوامل در نیمه دوم سال اثر خود را بر بازارسرمایه نشان خواهند داد.

 

بازار سکه

03

کاهش حباب سکه

با افزایش قیمت دلار در بازار روز گذشته ‌سکه تحت‌الشعاع تعطیلات آخر هفته بازار‌های جهانی و افت 13 دلاری اونس‌طلا؛ کاهش نرخ را تجربه کرد. بر این اساس شکاف قیمت واقعی و ارزش بازاری سکه در بازار به کمترین سطح خود رسیده است که می‌تواند نشانه خوبی برای ثبات باشد. قیمت هر قطعه سکه بهار‌آزادی روز گذشته به  10میلیون و 420 هزار تومان کاهش یافته و سطح حمایتی خود را از دست داد. کارشناسان معتقدند‌که سکه در منطقی‌ترین سطح خود برای خرید قرار گرفته است ولی تردیدهای بزرگی برای تغییر در انتظارات و رفتار بازار وجود دارد که ممکن است کاهش حباب در مقطع اخیر به معنای آن باشد که بازار شاهد کاهش تقاضا است، بازار سکه همانند گذشته رمقی برای صعود ندارد و این عامل می‌تواند زمینه‌ساز نزول سکه به سطوح پایین‌تر شود.

 

بازار طلای جهانی

04

امیدواری برای صعود طلا

اونس طلا با نوسانات زیاد شروع خوبی در سه ماهه دوم داشت، بهای هر اونس طلا در معاملات روز گذشته ۱۳‌دلار، معادل 8/ 0 درصد کاهش یافت و در ۱۷۴۴ دلار و 6۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود یک درصد افزایش نشان داد. طلا اوایل هفته گذشته حدود ۵۰ دلار بالاتر از جمعه قبل بود‌ و تا نزدیکی سطح ۱۷۶۰ دلار نیز صعود کرد. تغییر در فضای بازار ممکن است در ادامه از قیمت طلا پشتیبانی کند، به‌خصوص آمار تورم آمریکا سه‌شنبه هفته‌جاری منتشر می‌شود و با توجه به آمار شاخص قیمت تولیدکننده که رشد قوی را نشان داد، ممکن است افزایش را نشان دهد. تحلیلگران بر این باورند که رشد قوی‌تر از حد‌انتظار شاخص قیمت مصرف‌کننده ممکن است باعث صعود مجدد بازده اوراق قرضه شود. اما اگر طلا بتواند سطح ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، پتانسیل بهبود قیمت تا سطح ۱۸۰۰ دلار وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

05

ناپایداری صعود تسه

روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن ادامه نیافت. اوراق یاد‌شده از ابتدای سال جاری همواره روند نزولی را طی کرده و پس از یک توقف یک‌روزه در معاملات روز شنبه سیر کاهشی را از سر گرفت. به این ترتیب هر برگه از تسه9812 روز گذشته در قیمت پایانی 51 هزار و 50 تومان بسته شد که کاهش 4/ 0 درصدی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. در هفته گذشته تمامی اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه کاهش قیمت را تجربه کرد و به زیر کانال 50 هزار تومانی کشانده شد اما میانگین قیمتی این اوراق به پایین مرز یادشده نرفت. در معاملات روز گذشته این رقم به 51 هزار و 870 تومان رسید. عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت تسه‌ها کمرنگ‌شدن تقاضا برای آنها، به سبب افزایش قیمت ملک بوده که با توجه به سقف وام یاد‌شده بخش کوچکی را پوشش می‌دهد که چشمگیر نیست.

 

بازار نفت

07

هفته سیاه، طلای سیاه

در حالی‌که عرضه نفت تولیدکنندگان بزرگ در حال افزایش است و نگرانی‌ها در مورد تاثیر بحران کرونا بر تقاضای انرژی همچنان ادامه دارد، قیمت نفت در معاملات روز جمعه شاهد کاهش بود. تقویت ارزش دلار در روز جمعه باعث افزایش فشار بر بهای نفت‌خام شد و از جذابیت کامودیتی‌هایی که کشف قیمت آنها بر پایه دلار آمریکا است، کاسته شد و نگرانی‌های تورمی را در ایالات‌متحده برانگیخت. عامل دیگری که قیمت‌های نفت را با فشارهای کاهشی روبه‌رو کرد، آغاز مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی در وین برای یافتن راهی برای خروج از تحریم‌های دو ساله آمریکا علیه صادرات نفت ایران بود. به این ترتیب هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی در59 دلار و 32 سنت بسته شد و برای کل هفته 5/ 3 درصد عقب‌نشینی کرد که بیشترین ریزش در سه هفته اخیر بوده است.