بازار سهام

رشد آهسته بورس

شاخص کل بازار سرمایه در اولین روز معاملاتی پس از تعطیلات ساعات ابتدایی معاملات را صعودی آغاز و ۴۴هزار واحد رشد را تجربه کرد. بازار با فشار تقاضا در نمادهای شاخص ساز شروع به کار کرد. اما پس از ساعاتی معاملات روند نزولی با شیب کند به خود گرفت و درنهایت با رشد ۹ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد رسید و به کار خود در روز دوشنبه پایان داد. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران ثبت شد و در مقابل شستا و مخابرات ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. در این روز خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۹۰۲ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بوده است و ارزش معاملات خرد به۲۳ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

سکه از حبس آزاد شد

سکه پس از افت‌و‌خیز‌های زیادی در محدوده 10 تا 11 میلیون تومان بالاخره از حبس قیمت آزاد شد و از مرز 11 میلیون تومانی عبور کرد. هر سکه طرح جدید روز دوشنبه در بازار آزاد تهران با 400 تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به مبلغ 11 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که قیمت طلای جهانی در روزهای گذشته در نوسان بوده و سکه از آن به عنوان عامل خارجی تبعیت می‌کرد. از طرفی به دلیل کاهش دادو‌ستد‌ها در ماه محرم تلاش سکه برای افزایش قیمت بی‌نتیجه مانده بود و سکه نتواست رشد چمشگیری را در دو هفته گذشته تجربه کند و بازدهی هفتگی آن صفر بود. در نهایت با اتمام دهه اول محرم و افزایش قیمت طلای جهانی سکه جهش کرد و به رقم ذکر‌شده رسید.

 

 

 

بازار طلای جهانی

رشد محتاطانه طلای جهانی

طلا در بازار جهانی در ابتدای روز دوشنبه رشد را تجربه کرد تا جایی که به بالاترین رقم خود در دوهفته گذشته رسیده بود و در ساعات ابتدایی روز به 1970 دلار رسید ولی در نهایت به رشد 2دلاری نسبت به روز جمعه بسنده کرد و هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در ساعت 16 به وقت تهران در قیمت یک هزار و 966 دلار معامله شد. این در حالی است که ارزش دلار در روز جمعه پایین آمده بود و کاهش بیشتر ارزش دلار در مقابل سایر ارزها به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند. همچنین در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا 0/1 درصد رشد کرد و به ۱۹۷۶ دلار رسید. طلا هفته گذشته 1/4 درصد رشد هفتگی داشت قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون و تحت تاثیر سیاست‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی جهان بیش از 30 درصد افزایش یافته است.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

 ادامه سیر نزولی اوراق

اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه باز هم افت قیمت را تجربه کرد. روز گذشته هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ با ثبت افت بیش از 4 درصدی،‌ به 72هزار و 250 تومان رسید. این در حالی است که قیمت پایانی این اوراق در روز چهارشنبه 75هزار و 17تومان ثبت شده بود. روز گذشته روز متفاوتی در روند معاملات این اوراق بود و برای دومین روز متوالی کاهشی 4 درصدی را تجربه کرد. در یک ماه اخیر بازار اوراق تسهیلات با بازار سهام روند یکسانی را طی می‌کردند؛ اما از روز دوشنبه هفته گذشته این همسویی شکسته شد و روز گذشته با وجود مثبت بودن شاخص کل،‌ اوراق تسهیلات مسکن شاهد افت بود. شکسته شدن همسویی اوراق تسهیلات مسکن با میانگین روند سهام به دلیل ماهیت متفاوت این دو می‌تواند امری طبیعی باشد. نوسانات قیمت اوراق درحالی اتفاق می‌افتد که سررسید این اوراق رو به اتمام است.

 

 

 

بازار نفت

دلار بی ارزش و آمار چینی نفت را گران کرد

قیمت نفت وست تگزاس در معاملات روز دوشنبه ساعت 16 به 43 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران فنی رویترز معتقدند که قیمت این شاخص نفتی می‌تواند بالاتر رود و به بالاترین میزان خود در ماه آگوست بازگردد. سیاست‌های ادامه‌دار فدرال‌رزرو آمریکا که منجر به تضعیف شدید دلار شده، نقش پررنگی در رشد بهای نفت طی روزهای اخیر داشته است. عملکرد قوی بخش خدمات و افزایش فعالیت‌های صنعتی چین برای چندمین ماه پیاپی نیز به رشد تقاضا کمک کرده‌اند و به‌رغم تردیدهای فراوان درباره آینده تقاضا برای این کامودیتی، منجر به رشد قیمت آن شده‌اند. افزایش فعالیت شرکت‌های‌نفتی آمریکایی بی توجه به تبعات توفان لارا نیز امیدواری‌های قیمتی طی روز گذشته را تا حدود زیادی افزایش داد. تحلیلگران معتقدند که قیمت نفت به آهستگی مسیر خود را طی می‌کند و نمی‌تواند انتظار رشد به سرعت از آن داشت.