بازار سهام

15-05

بازگشت حقیقی‌ها به بازار

 نماگر بورس تهران طی دو روز گذشته روی خوشی به سهامداران نشان داده و روند مثبت را پیش گرفت و این روند صعودی تا جایی ادامه یافت که در جریان معاملات روز چهارشنبه شاخص بورس با ثبت رشد بیش از 68 هزار واحدی از ارتفاع یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد گذر کرد. خالص فروش حقوقی به حقیقی 66میلیارد تومان بود و ارزش معاملات نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۴۰ درصد کمتر بود. اغلب نمادها در آخرین روز معاملاتی نخستین هفته شهریور مثبت بودند. بیشترین اثر مثبت بر نماگر بازار سهام در روز گذشته به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ثبت شد در مقابل گروه صنعتی ملی، پارس الکتریک و داده‌پردازی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص شدند.

 

بازار سکه

15-04

دوندگی به دنبال تثبیت قیمت

نوسانات در بازار سکه ادامه دارد و سکه به دنبال تحکیم قیمت در حال جا‌به‌جایی از کانال 10 میلیون به 11 میلیون تومان است. سکه در جریان معاملات روز چهارشنبه روند صعودی را در پیش گرفت، روند رو به رشد سکه از روز سه‌شنبه آغاز شده است و دیروز در 5 شهریور 99 هر سکه طرح جدید با قیمت 10 میلیون و 870 هزار تومان معامله شد. کاهش نرخ اونس طلا در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار در داخل کشور تاثیر مستقیمی بر متعادل‌سازی نرخ سکه داشتند. قابل ذکر است که تمام بازارهای پولی و مالی کشور از دو روز گذشته روند صعودی به خود گرفته‌اند. کارشناسان و فعالان بازار سکه معتقدند با توجه به ماه محرم داد و ستد در بازارسکه کاهش پیدا کرده است.

 

بازار طلای جهانی

15-03

ادامه روند کاهشی طلا

بازار طلای جهانی در حالی روز‌های پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد که طی چند روز گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. سرانجام روز سه شنبه هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 16 با کاهش13دلاری به 1916 دلار رسید. همچنین قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز گذشته برای تحویل در ماه دسامبر با 59/ 0 درصد افزایش به 1934 دلار و 50 سنت رسید. با وجود تحقق نیافتن خریدهای وعده داده شده چین از آمریکا، مقامات ارشد تجاری آمریکا و چین بار دیگر بر تعهد خود نسبت به فاز نخست توافق تجاری تاکید کردند و همین مساله به رشد شاخص‌ها در بازارهای مالی کمک کرد. فعالان بازار اکنون در انتظار سخنرانی روز پنج‌شنبه رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست جکسون هول هستند. انتظار می‌رود وی در این سخنرانی نظر بانک مرکزی آمریکا در مورد تورم و سیاست‌های پولی را بیان کند.

 

بازار اوراق مسکن

15-02

ادامه اصلاحات در اوراق

اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه 9710 با کاهش قیمت در دو روز متوالی همراه شد. کمتر از چهار ماه از سررسید این اوراق باقی مانده است. پیش از این اوراق تسهیلات مسکن روند صعودی به خود گرفته بود. اوراق تسهیلات مسکن برای دومین بار در هفته جاری با نماگر بازار سهام غیر همسو شده و از دو روز گذشته بر خلاف شاخص کل وارد سیر نزولی شده است. هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در روز چهارشنبه با افت 24/ 4 درصدی همراه بود و با قیمت 75هزار و 16 تومان معامله شد که کاهش 3 هزار و 350 تومانی را  نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. نکته قابل توجه در معاملات این اوراق کاهش شکاف قیمتی بین امتیازهای مختلف است که در محدوده 75 تا 77 هزار تومان قرار گرفته است.

 

بازار نفت

15-01

هراس طلای سیاه از توفان لورا

بهای نفت روز سه‌شنبه در بالاترین سطح از پنجم مارس بسته شد و در معاملات چهارشنبه نیز ابتدا در همین محدوده باقی ماند، اما از ساعت 15 به بعد در محدوده کاهشی قرار گرفت. اخباری نظیر متوقف شدن 84 درصد تولید فراساحلی نفت خلیج مکزیک به دلیل وقوع توفان قریب‌الوقوع و همچنین کاهش تولید 3 میلیون بشکه‌ای پالایشگاه‌ها باعث شد بهای طلای سیاه به خوبی تقویت شود. با این حال، با ظهور احتمال اثرگذاری منفی بر تقاضای این منطقه و همین‌طور نگرانی‌ها از ادامه تاثیر پاندمی کرونا، فشار بر بهای نفت افزایش یافت. از سوی دیگر، موسسه نفت آمریکا (API) تخمین زده موجودی نفت و بنزین این کشور در هفته گذشته به ترتیب به میزان 52/ 4 و 39/ 6 میلیون بشکه کاهش یافته باشد که البته باید رسما تایید شود.