بازار سهام

Untitled-1 copy

روی خوش بازار پس از افت‌های شدید

بورس تهران در معاملات روز سه شنبه4 شهریورماه بامثبت شدن شاخص کل همراه شد و این نماگر با افزایش 41 هزار واحدی (59/ 2) درصدی به محدوده یک میلیون و 650 هزار واحد رسید. این در حالی است که شاخص طی سه روز گذشته مسیر نزولی را در پیش گرفته‌بود. سرانجام روز گذشته این نماگر سبز شد و بر مدار صعود پا گذاشت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران ثبت شد و در مقابل شرکت‌های فولاد خراسان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری شاهد با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. در این روز خالص تغییر مالکیت بورس تهران 2 میلیارد و 785 میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بوده است و ارزش معاملات خرد به 13 هزار و 757 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

سکه به دنبال تحکیم قیمت

بازار سکه در معاملات روز سه شنبه بار دیگر روند صعودی به خود گرفت. بهای هر سکه طرح جدید که روزدوشنبه با کاهش قیمت مواجه شده بود در جریان داد و ستدهای روز سه شنبه با 100 هزارتومان رشد در ارتفاع 10 میلیون و 800 هزار تومانی قرار گرفت. افزایش100هزار تومانی قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که نرخ دلار نیز در بازار ارز تهران افزایش را تجربه کرد، از طرفی کاهش قیمت طلای جهانی بر قیمت سکه تاثیر منفی نداشته، بلکه افزایش قیمت را در این فلز با ارزش شاهد هستیم. به نظر می‌رسد نوسانات سکه در کانال 10 میلیون تومان تا 11 میلیون تومان ادامه داشته باشد. به دلیل نوسانات بالای قیمت در طول هفته، تقاضا برای خرید سکه به شدت کاهش یافته و این موضوع باعث زیان مردم و فعالان صنف طلا شده است. 

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

افت 30 دلاری طلا

در معاملات روز سه شنبه هر اونس طلا در بازار جهانی تحت تاثیر ثبات ارزش دلارکاهش یافت و تا ساعت16 در محدوده  1929 دلار قرار گرفت. صعود بازارهای سهام روند رشد این فلز زرد رنگ رابا کندی مواجه کرده است. نرخ‌های بهره پایین، ارزش دلار و بازده اوراق قرضه را تحت فشار قرار می‌دهد در حالی که جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را افزایش می‌دهد. فدرال رزرو مجموعه‌ای از اقدامات مالی و پولی محرک رشد را به اجرا گذاشته و برای کاهش زیان‌های اقتصادی ناشی از کرونا نرخ بهره را کاهش داده است. این اقدامات موجب شده قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 28 درصد افزایش یابد.عاملی که روی معاملات بازار طلا تاثیر منفی گذاشت، خبر مثبت درباره درمان بیماری کووید- ۱۹ بود که به صعود سهام و دارایی‌های پرریسک دیگر کمک کرد. 

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

اوراق وارد فاز اصلاح شد

در جریان معاملات روز سه شنبه اوراق تسهیلات مسکن باز هم اندکی افت قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب هر برگه اوراق تسهیلات مسکن  با596تومان کاهش به78هزارو 341تومان رسید این در حالی است که روز دوشنبه قیمت پایانی این اوراق تا محدوده 79 هزار تومان نیز رسیده بود. مدت زیادی شاخص بورس با اوراق مسکن همسو بودند اما این همسویی شکسته شد و در روز‌های اخیر اوراق مسکن مسیر عکس روند شاخص بورس را طی می‌کند و در صورت صعودی بودن، منفی و در صورت نزولی بودن شاخص، مثبت می‌شدند. روز گذشته با وجود مثبت بودن شاخص کل،‌ اوراق تسهیلات مسکن نزولی بودند. اوراق تسهیلات مسکن در حالی نوسانات را پشت سر می‌گذارد که کمتر از 4 ماه از سر رسید این اوراق باقی مانده است. حالا متقاضیان تامین مالی مسکن چشم به تابلو قیمت اوراق دوخته‌اند. 

 

بازار نفت

Untitled-5 copy

طلای سیاه در انتظار توفان آمریکایی

تا ساعت 16 به وقت تهران، دو شاخص نفت خام آمریکا و برنت با رشد محدود چند سنتی مواجه شدند. بازار طلای سیاه در روزهای گذشته و احتمالا تا آخر هفته از مقیاس تخریبی که دو توفان لورا و مارکو در خلیج مکزیک ممکن است ایجاد کنند، تاثیر می‌گیرد. این موضوع به بسته شدن تولید 82 درصد نفت این منطقه (برابر 14 درصد کل تولید آمریکا) تا دوشنبه منجر شد. توقف تولید 5/ 1 میلیون بشکه نفت در روز از یک طرف به قیمت‌ها کمک کرده، اما از سوی دیگر، شیوع کرونا در آسیا و اروپا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. مسوولان دو کشور آمریکا و چین نیز دوشنبه در تماسی تلفنی توافق تجاری ژانویه را بررسی کردند و گفتند در مذاکرات پیشرفت دیده‌اند. علاوه بر این، انتظار می‌رود موجودی نفت آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کند.