بازار سهام

افت ۴/ ۳ درصدی شاخص سهام

بورس دومین هفته معاملاتی خود را در حالی به پایان رساند که بازار سهام همچنان گرفتار روند اصلاحی است. ریزش‌های شدید قیمتی که در بستر فضای ابهام‌انگیز سیاسی خارجی و انتخابات ریاست‌جمهوری در حال وقوع است، سبب شده تا سهامداران خرد برای چهاردهمین هفته متوالی راه خروج را در پیش بگیرند و رکورد ارزش معاملات روزانه به کمترین مقدار خود از ۲۱ دی ماه ۹۸ برسد. به این ترتیب در هفته‌ گذشته شاخص سهام افت ۴/ ۳ درصدی را به ثبت رساند و سهامداران خرد نیز خالص فروش ۱۹۴۲ میلیارد تومانی را رقم زدند. به گفته کارشناسان، توام با تداوم فاکتور‌های فعلی، عملکرد شرکت‌ها می‌تواند با فرض رفع ابهام و ثبات در فضای حاکم در نیمه دوم سال، روند بهتری را برای بازار سرمایه به ارمغان بیاورد.

 

 

بازار سکه

روند نزولی سکه

نوسانات قیمتی سکه سبب شد هفته منفی برای این فلز گرانبها رقم بخورد. به‌رغم حرکت صعودی اونس طلا در روزهای گذشته، بهای سکه درگیر تغییرات قیمت دلار بوده که حاصل از اخبار و مذاکرات برجامی است. با توجه به این موضوع، سکه نیز ریزش نسبتا شدیدی را شاهد بود. هر قطعه سکه در آخرین روز کاری هفته به قیمت 10 میلیون و 600 هزارتومان کاهش یافت و افت هفتگی 7/ 4 درصدی را به ثبت رساند. بازار سکه به نوسانات قیمتی دلار دل بسته تا از حبس در دو محدوده 10میلیون و500هزار و 10میلیون و 800هزارتومان جدا شود و روند مشخص‌تری را برای خود تعیین کند. با توجه به نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان و سیر نزولی تقاضا به احتمال بالایی از مقدار حباب سکه کاسته شود و شاهد افت قیمت در محدوده حباب باشیم.

 

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا از سقف یک‌ماهه

قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر آمار اقتصادی مطلوب چین که امیدها به احیای اقتصادی سریع را تقویت کرد و به تقاضا برای خرید طلا به‌عنوان دارایی امن ضربه زد، کاهش یافت اما در مسیر رشد هفتگی بیش از یک درصد قرار دارد. بهای هر اونس طلا (در ساعت 19روزجمعه به وقت تهران) با 7/ 0 درصد کاهش، به ۱۷45 دلار و 60 سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج‌شنبه تا مرز ۱۷۵۸ دلار صعود کرد که بالاترین قیمت در بیش از یک ماه گذشته بود. افت دلار و بازده اوراق خزانه به همراه تاکید بانک مرکزی آمریکا بر اجرای سیاست‌های تسهیلی، قرنطینه‌های اروپایی و نتایج منفی واکسن کووید-۱۹ در آسیا، هفته جاری از قیمت طلا پشتیبانی کرد. از سوی دیگر، آمار اقتصادی مطلوب خارج از آمریکا باعث شد سرمایه‌گذاران پس از افزایش قیمت روز پنج‌شنبه در بازار طلا، به سودگیری بپردازند.

 

 

بازار اوراق مسکن

انتظارات 45 هزار تومانی برای تسه

در هفته گذشته فروردین ماه هر برگه تسه 9812 در بازار فرابورس تهران با از دست دادن بیش از 10 درصد بهای خود، از قیمت حدود 55 هزار تومان در ابتدای هفته تا 49 هزار و 500 تومان افت کرد. برخی کارشناسان معتقدند که با افت روزانه تقاضا برای این برگه سهام روند معاملاتی می‌تواند تا محدوده 45 هزار تومان کاهش یابد که این مقدار کمترین نرخ از زمان عرضه این اوراق است. با این حال احتمال می‌رود که پس از رسیدن به این سطح قیمتی، روند معاملاتی حرکت صعودی خود را آغاز کند. اما شرایط غیر‌اقتصادی کشور و رکود در بازار مسکن و تسهیلات جدید این بانک ممکن است حتی باعث عقب‌نشینی بهای این برگه سهام به کمتر از 45 هزار تومان شود. تسه 9812 طی معاملات هفته گذشته در فرابورس 5/ 12 درصد ارزش خود را از دست داد.

 

 

بازار نفت

افزایش ملایم نفت

قیمت نفت در اوایل معاملات روز جمعه بازار آسیا تحت‌تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار بالا رفت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با 2/ 0 درصد افزایش به ۵۹ دلار و ۷0 سنت در هر بشکه رسید. تضعیف دلار و کاهش بازده اوراق خزانه آمریکا کمک کرد تقاضای سرمایه‌گذاران در بازارهای کالا تقویت شود. دلار ضعیف‌تر نفت را که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شود برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرده و باعث تقویت تقاضا می‌شود. با این حال تحلیلگران انتظار دارند با بهبود روند رشد اقتصاد جهانی و شتاب گرفتن رشد تقاضا برای سوخت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، روند کاهش ذخایر جهانی نفت ادامه پیدا کند. اما نگرانی‌هایی درخصوص تجدید قرنطینه‌ها در بخش‌هایی از جهان برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ و مشکلات واکسیناسیون شکل گرفته که می‌تواند دورنمای تقاضا برای نفت را تغییر دهد.