بازار سهام

01

شاخص هموزن همرنگ بزرگان شد

شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه با سیر نزولی آغاز شد تا جایی که در مرز از دست دادن 4/ 1 میلیون واحدی قرار گرفت در ادامه با بهبود معاملات و افزایش تقاضا در سهام بزرگ این شاخص بورسی از کف روزانه فاصله گرفت. اما میزان تقاضا آنچنان چشمگیر نبود تا نماگر بورس را سبز کند سرانجام در تقابل خریداران و فروشندگان این نماگر با افت 3/ 0 درصدی در محدوده یک میلیون و 419هزار واحدی متوقف شد، اما شاخص کل هم‌وزن پس از پنج روز متوالی مثبت روز پرنوسان و منفی را پشت سرگذاشت و افت کمتری نسبت به شاخص کل داشت، در نهایت (3/ 0) کاهش یافت و روی رقم 472 هزار و 135واحدی ایستاد. روز گذشته معاملات خرد بورس به ارزش 12 هزار و 166 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت سهامی به ارزش 436 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی رقم خورد.

 

بازار سکه

03

قیمت سکه بهبود یافت

قیمت طلا و سکه در روز یکشنبه افزایش یافت. بهای هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹0۰ هزار تومان تعیین شده است که افزایش 50 هزار تومانی را نشان می‌دهد. تعطیلی زودهنگام بازارهای جهانی به‌دلیل کریسمس و آغاز سال نو میلادی باعث شد، اونس طلا تغییراتی در سه روز گذشته نداشته باشد و بازار سکه فقط از نوسانات نرخ ارز در داخل تاثیر پذیرفت و شاهد تغییرات کمرنگ این فلز گرانبها در نزدیکی محدوه 12 میلیون تومانی بودیم. افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی مدت زیادی دوام نداشت؛ دلار در حال حاضر توان عبور از کانال 25 هزار تومان را ندارد و این موضوع سکه را در کانال 11 میلیون تومانی حبس کرده است.

 

بازار طلای جهانی

04

طلا در انتظار شروع معاملات

به‌دنبال تضعیف ارزش دلار و در حالی که پس از انتشار آمارهای اقتصادی نگران‌کننده سرمایه‌گذاران امید بیشتری به نهایی شدن بسته محرک مالی آمریکا بسته‌اند، قیمت طلا روز پنج‌شنبه شاهد افزایش بود. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 4/  0 درصد افزایش، ۱۸۷9 دلار معامله شد تا ریزش 2/ 0 درصدی را در آخرین هفته معاملاتی به ثبت برساند و این فلز ارزشمند از ابتدای سال تا 24 دسامبر به 28 درصد رشد سالانه بسنده کند، به گفته کارشناسان به‌دلیل تضعیف ارزش دلار و مشاهده گونه جدید ویروس کرونا که می‌تواند روند ترمیم اقتصادی را از مسیر خارج سازد و سبب اقدامات محرک اقتصادی بیشتری شود. اگرچه مذاکرات کمک مالی کرونایی با اختلال روبه‌رو شده است، اما به‌زودی حل خواهد شد و این موضوع به نفع طلا است و از قیمت این فلز گرانبها پشتیبانی می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

05

تسه 9710 نیم‌بها شد

در معاملات دومین روز از هفته جاری اوراق تسهیلات مسکن در ادامه سیر نزولی هفته‌های گذشته بار دیگر 5 درصد کاهش یافت و در قیمت پایانی 41 هزار و 386 تومان معامله شد. با این رقم بهای تسه9710 از 19 مهرماه تاکنون 55 درصد کاهش یافته است. این اوراق تا پایان دی ماه به انقضای خود نزدیک می‌‎شود و این عامل ارزان شدن روزافزون را تشدید می‌کند، قابل‌ذکر است که اوراق یاد شده با رشد نزدیک 100 درصدی در مهرماه وارد کانال 90 هزار تومان شد و حتی برای رسیدن به نرخ 100 هزار تومان خیز برداشته بود. با این حال به‌نظر می‌رسد کاهش شدید حجم معاملات مسکن در آذرماه نشانه‌ای از شروع رکود در بخش مسکن، پس از چهار سال دوره تورمی است، رکود در بازار مسکن معاملات بازار اوراق را نیز از رونق انداخته است.

 

بازار نفت

06

نفت در انتظار باز شدن بازارها

بهای معاملات نفت خام آمریکا در روز پنج‌شنبه آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی افزایش یافت. معاملات هفته گذشته به‌دلیل تعطیلات کریسمس در روز جمعه کوتاه‌تر شد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۱۱ سنت افزایش یافت و در ۴۸ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه بسته شد؛ اما بهای نفت برنت اندکی افزایش یافت و به ۵۱ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید و برای کل هفته 2 درصد را کاهشی ثبت کرد. پیش از این نفت با خوش‌بینی معامله‌گران به عرضه میلیون‌ها دز واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهت و تقویت تقاضا برای نفت، به مدت هفت هفته متوالی رشد قیمت داشت. روند افزایشی قیمت نفت هفته گذشته در پی انتشار خبر شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلیس که ۷۰ درصد قدرت انتقال بیشتری دارد، متوقف شد اما در مسیر هشتمین رشد هفتگی متوالی قرارگرفت.