بازار سهام

6

بازگشت شاخص کل به‌مدار مثبت

در معاملات روز یکشنبه، بازار سهام برخلاف افت سنگینی که در آغاز هفته تجربه کرد، با بازگشت نمادهای بزرگ به مدار صعودی و در نهایت با رشد 1/ 0 درصدی شاخص کل پایان یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز روز گذشته در یک حرکت رفت و برگشتی از محدوده منفی به مثبت با رشد 1/ 0درصدی همراه شد. صعود کمرنگ دو شاخص نشان می‌دهد که بازار میل به روند صعودی دارد،شاخص کل بورس روز گذشته از سمت شاخص‌ساز‌ها حمایت شد که با روزهای گذشته متفاوت بود و با فروش حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها همراه نبود و همچنین متعادل و رو به مثبت بازار را به پایان رساند. روز گذشته در بورس سهامی به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان معامله شد و حقوقی‌ها ۵۴۳ میلیارد تومان حقیقی وارد بازار سرمایه کردند.

 

بازار سکه

8

کاهش تقاضای سکه

 بازار طلا و سکه در روزهای اخیر باتوجه به کاهش تدریجی قیمت ارز و تغییر نکردن بهای جهانی اونس طلا به دلیل تعطیلات آغاز سال نوی میلادی در روز پنج‌شنبه تغییری نداشته است. در چندروز گذشته کاهش تقاضا باعث ثبات بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید روز یکشنبه با 145هزار تومان افزایش، ۱۱ میلیون و ۸5۰ هزار تومان به فروش رسید. باتوجه به کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر، انگیزه خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه به شدت کاهش یافته و از طرفی در ایام فاطمیه خرید زیورآلات و جواهر نیز به حداقل خود رسیده و بازار در رکود شدیدی به سر می‌برد. در حال حاضر معامله‌گران تمایلی به خرید مسکوکات گرانبها ندارند و به همین دلیل نیز بازار از ثبات و رکود نسبی برخوردار است.

 

بازار طلای جهانی

9

گمانه‌زنی‌های رشد طلا در سال 2021

بهای اونس طلا در روز پنجشنبه هفته گذشته در1898 دلار بسته شد و باآغازسال نوی میلادی، قیمت جدیدی بر این فلز گرانبها به ثبت نرسیده است.طلا پس از عملکرد درخشانی که در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند، در پایین مرز ۱۹۰۰ دلار تحکیم شد و سال گذشته را با رشد قیمت 8‌2درصدی به پایان برد که بزرگ‌ترین رشد قیمت سالانه این فلز ارزشمند در یک دهه گذشته بود. برخی از تحلیلگران بر این باورند که فضا برای صعود طلا به رکوردهای بالاتر در سال ۲۰۲۱ فراهم خواهد شد. بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت طلا نظیر اقدامات محرک مالی، سیاست‌های پولی تسهیل، ارزش ضعیف‌تر دلار آمریکا، نگرانی‌های تورمی و نگرانی از سقوط ارزش پول همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند. اگر جهش تورمی اتفاق بیفتد، تا زمانی که بانک‌های مرکزی سیاست پولی را تحکیم نکنند احتمال صعود اونس طلا به ۲۵۰۰ دلار وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

10

صعود تسه‌ها شدت گرفت

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سهام برای پنجمین روز متوالی مثبت شد و مسیر صعودی خود را ادامه داد. هر فقره تسه 9710در قیمت پایانی 45 هزار و 856 تومان بسته شد که در مقایسه با قیمت روز کاری قبل 5 درصد افزایش داشته است. این افزایش‌های پی در پی درحالی اتفاق می‌افتد که بهای این اوراق در اولین هفته از دی ماه به زیر 40 هزار تومان نیز رفته بود که کاهش 50 درصدی را در بهای این تسه‌ها نشان می‌داد. اما در ادامه روزهای متوالی بهبود یافت و بعد از مدت‌ها با شاخص کل بورس هم مسیر شد. به نظر می‌رسد که متقاضیان این اوراق به دلیل پایان سررسید تسه یاد شده تمایل بیشتری به معامله دارند تا از زمان باقی مانده حداکثر سود را کسب کنند که این مساله به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

 

بازار نفت

11

کاهش18درصدی نفت در2020

در معاملات بازار جهانی از روز پنج‌شنبه با آغاز تعطیلات سال نوی میلادی همزمان با تعطیلات آخر هفته، قیمت جدیدی برای کالاها رقم نخورده است. قیمت هر بشکه نفت خام درآخرین روز معاملاتی سال گذشته 48 دلار و 40 سنت بسته شد. به این  ترتیب بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت در سال ۲۰۲۰ بیش از 18 درصد سقوط  داشته است. به گفته کارشناسان قیمت نفت تحت تاثیر شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر که تقاضا برای سوخت را ضعیف‌تر خواهد کرد، بعید است در سال ۲۰۲۱ بهبود قابل توجهی پیدا کند.عامل تاثیرگذار بعدی در قیمت نفت، برگزاری مذاکرات اوپک و متحدانش شامل روسیه برای بحث درباره افزایش تولید نفت در فوریه، در دوشنبه هفته آینده خواهد بود.