بازار سهام

15-01 copy

هفته قرمز نماگرهای بورسی

بازار سهام در معاملات آخرین روز هفته با افزایش عرضه در سهام شاخص ساز و تمایل سهامداران به خرید سهام کوچک‌ترها آغاز شد و شاخص کل بورس از همان ابتدا روند نزولی در پیش گرفت و در حفظ کانال 4/ 1 میلیون واحدی ناکام ماند و پس از 23 روز معاملاتی مجدد با افت یک درصدی روزانه روی رقم یک میلیون 397 هزار واحدی آرام گرفت. به این ترتیب هفته گذشته 5/ 3 درصد از ارتفاع شاخص کل بورس کاسته شد. شاخص کل هموزن به رغم شروع مثبتی که داشت، نتوانست در برابر فشار فروش دوام آورد و با افت یک درصدی در مجموع هفته مواجه شد تا بازار سهام هفته را با سرخ‌پوشی دو نماگر اصلی خود به پایان رساند. ضمن اینکه در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 2هزار میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

 

بازار سکه

15-03 copy

افت 9/ 1 درصدی سکه

بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز پنج‌شنبه به 11 میلیون و 760 هزار تومان رسید که 20 تومان افزایش را در مقابسه با روز معاملاتی قبل نشان می‌داد. علاوه بر قیمت جهانی اونس طلا، تغییرات نرخ ارز نیز باعث نوسانات افزایشی یا کاهشی قیمت طلا و سکه می‌شود. برهمین اساس نیز تغییرات قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی نوسانات قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در هفته گذشته تکرار شد. پس از اینکه قیمت‌های جهانی طلا یک درصد افزایش یافت و ازسوی دیگر نرخ دلار در بازارهای داخلی افت یک درصد را ثبت کرد، زمینه برای ثبات در بازار داخلی سکه و طلا‌شده فراهم شد. این مهم سبب آرامش نسبی و همچنین کاهش تقاضاهای سرمایه‌گذاری، در این بخش شد تا در مجموع هفته شاهد کاهش 9/ 1 درصدی بهای سکه‌ باشیم.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

بزرگ‌ترین رشد سالانه طلا در یک دهه

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت بیشتر ارزش دلار، جهش بزرگ‌تری را رقم زد و تحت تاثیر ابهامات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تدابیر محرک مالی گسترده دولت‌ها، بزرگ‌ترین رشد قیمت سالانه در یک دهه اخیر را در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۱۸۹8 دلار رسید. قیمت طلا در سال میلادی گذشته که بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان برای مقابله با پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای شان تدابیر محرک مالی و پولی گسترده‌ای را اجرا کردند، ۲9 درصد رشد کرد. در مقابل ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی 6درصد کاهش را تجربه کرد تا به این ترتیب یکی از بدترین سال‌های دلار در طول یک دهه اخیر به ثبت برسد. به گفته کارشناسان اگر واکسن کووید-19  نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشد رشد قیمت طلا محدودتر خواهدشد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

کاهش افت هفتگی اوراق مسکن

در معاملات چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن تسه 9710 برای دومین بار در دی صعودی شد و رشد 5 درصدی را به ثبت رساند و هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 41 هزار و 600 تومان بسته شد تا افت هفتگی خود را در مقایسه با 5 هفته گذشته افزایش دهد و به کمتر از 10 درصد برساند. درحالی‌که در روزهای ابتدایی هفته به زیر کانال 40 هزار تومانی رفته بود و افت هفتگی 22 درصد را به دوش می‌کشید. با افزایش قیمت و روند صعودی تسه‌ها در دو روز پایانی افت هفتگی 50 درصد بهبود یافت. حال که فقط چند روز تا پایان سررسید این اوراق باقی است تسه 9710 تغییر مسیر داده و روند صعودی به خود گرفته است. باید دید این مسیر تا چه زمانی ادامه دارد و چه عواملی می‌تواند روند را کند یا تشدید کند. 

 

بازار نفت

15-07 copy

افت 20 درصدی نفت در سال 2020

در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۰، بهای وست تگزاس اینترمدییت با اندکی افزایش، در ۴۸ دلار و 44 سنت در هر بشکه بسته شد. بازار نفت سال پر چالشی را پشت سر گذاشت. بهای نفت خام در آوریل سال گذشته تحت تاثیر فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه، به کف خود رسیده بود. شاخص نفت آمریکا به منفی 40دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در 21 سال گذشته محسوب می‌شد، اما از آن زمان با خوش‌بینی به ساخت واکسن کرونا اوج گرفت و بیش از دو برابر افزایش قیمت پیدا کرد. توزیع واکسن‌های کووید- ۱۹ در سه ماه اخیر از قیمت‌های نفت پشتیبانی و به احیای آنها به بالاترین حد در ۱۰ ماه اخیر کمک کرد؛ اما پرونده معاملات نفت خام آمریکا در سال 2020 با افت 20 درصدی بسته شد.