بازار سهام

15-01

بورس زیر مرز 5/ 1میلیون

بورس تهران روز سه‌شنبه را نیز همانند دو روز گذشته معاملات در مدار منفی آغاز کرد و در همان ابتدای کار شاخص‌کل با افت حدود ۳2‌هزار واحدی مواجه شد تا کانال 5/ 1‌میلیون واحدی را هم واگذار کند. روز گذشته سومین روز از هفته جاری بود که شاخص بورس افت شدیدی را تجربه کرد و در نهایت با حمایت کمرنگ حقوقی‌ها از شدت ریزش کاسته شد و به افت 23‌هزار واحدی بسنده کرد تا شاخص‌کل به یک‌میلیون و 492‌هزار واحد سقوط کند‌. شاخص هموزن نیز با افت 3800 واحدی در محدوده 398 هزار واحد قرار گرفت، البته روز گذشته معامله‌گران حقیقی و حقوقی فعال‌تر شده‌ بودند و ارزش معاملات و در پی آن نقدشوندگی سهام بیشتر شد. ارزش کل بازار بورس حدود 5600 میلیارد تومان شد و حدود 1242 میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها از بازار صورت گرفت.

 

بازار سکه

15-03

افزایش قیمت سکه

روز سه‌شنبه در بازار آزاد هر قطعه سکه تمام‌‌ بهار‌آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و 580 هزار تومان معامله شد، همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به‌فروش می‌رسد، از طرفی قیمت طلای ۱۸عیار هر‌گرم به یک‌میلیون و ۲۹۴‌هزار تومان رسید. به گفته کارشناسان، افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از افزایش چشمگیر قیمت ارز است، تمام قیمت‌های طلا و سکه براساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و اگر با دلار نیمایی و ... محاسبه شود طلا و سکه از کشور قاچاق می‌شود. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید نسبت تقاضا در بازار سکه بیشتر از عرضه است،  همین موضوع موجب افزایش حباب سکه شده است.

 

بازار طلای جهانی

15-04

بهبود قیمت طلای جهانی

در حالی‌که ارزش دلار از بالاترین رقم 2 ماه اخیر پایین‌تر آمده و سرمایه‌گذاران منتظر اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ و همچنین تحولات مربوط به بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا هستند، قیمت طلا روز گذشته شاهد اندکی افزایش بود. هر اونس طلا روز سه‌شنبه  ساعت 19 به وقت تهران1890دلار معامله شد که در قیاس با روز دوشنبه 20دلار افزایش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت طلا در معاملات آتی روز گذشته و برای تحویل در ماه دسامبر با 38/ 0 درصد رشد به 1889 دلار و 50 سنت رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی روز گذشته اندکی کاهش داشت و از بالاترین رقم 2 ماه اخیر که در هفته گذشته به ثبت رسیده بود، اندکی فاصله گرفت. تضعیف ارزش دلار موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

روند کاهش قیمت تسه‌ها شدت گرفت

در جریان معاملات روز گذشته قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن که با نماد تسه9710 در بازار فرا‌بورس معامله می‌شود، بار دیگر کاهش را تجربه کرد. این دومین روز از هفته‌جاری است که این اوراق کاهش قیمت 3‌درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که قیمت این اوراق روز یکشنبه افزایش چشمگیری داشت و به حدود 87 هزار تومان رسیده بود. یکی از عوامل موثر بر قیمت اوراق مسکن همانند سایر نماد‌ها عرضه و تقاضای آن در بازار سهام است. گفتنی است که اوراق مسکن با کاهش قیمت رقم خورده در صف فروش منتظر بازشدن معاملات روز آتی است. تسه 9710 روز گذشته در 111 نوبت به ارزش حدود 784 میلیون تومان و با قیمت 81هزار و 912 تومان  در هر برگه معامله شد که نسبت به روز دوشنبه 17/ 3‌ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

بازار نفت

15-06

نوسانات نفت در قیمت 40 دلاری

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر ادامه نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر تقاضا اندکی کاهش یافت و بخشی از رشدی را که در معاملات روز دوشنبه تجربه کرده بود از دست داد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا ۲۲ سنت معادل 5/ 0درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و ۳۸سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت ۱۹‌سنت معادل 4/ 0‌درصد کاهش یافت و به ۴۲ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت به دلیل خوش‌بینی به رشد تقاضا برای سوخت و پایبندی قوی تولیدکنندگان به توافق محدودیت عرضه، در آگوست به بالاترین حد از اوایل مارس صعود کرده بودند‌ اما از آن زمان به دلیل نگرانی‌های پیرامون دورنمای تقاضا، حدود سه دلار کاهش داشته‌اند.