بازار سهام

20 copy

تثبیت بورس در ابرکانال ۷۰۰

سه‌شنبه 72 درصد نمادهای بورسی با رشد قیمت همراه شدند، اما رالی صعودی سهام در نمادهای بزرگ چشمگیرتر بود؛ به‌طوری که شاخص کل بورس با رشد 4/ 2 درصدی 8/ 0 واحد درصد بیشتر از نماگر هم‌وزن صعود کرد. برخی کارشناسان رشد نرخ دلار نیمایی و همچنین معاملات روان‌تر سهام بزرگ‌تر با توجه به حجم مبنا را در تقویت تقاضا برای بزرگان سهام موثر ارزیابی کردند. از سوی دیگر، روند نزولی قیمت نفت و حتی منفی شدن قیمت یکی از قراردادهای آتی WTI منجر به نگرانی از احتمال واکنش وحشت‌زده سهامداران شده بود، اما این اتفاق دیروز در مسیر کلی بازار سهام تغییری ایجاد نکرد. در همین حال عده‌ای اثرات تورمی افت قیمت نفت بر اقتصاد کشور را بهانه دیگری برای تداوم صعود بورس می‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

20

اثر دوگانه ریزش نفت بر اونس

طلای جهانی دوشنبه در پی هیاهوی ایجاد شده در بازار نفت بیش از یک درصد رشد کرده بود و حتی در مقطعی به کانال 1700 دلار نیز دست یافت. اما سه‌شنبه با تقویت دلار آمریکا در برابر ارز برخی کشورهای وابسته به نفت اونس نزولی شد و تا ساعت 16 به 1669 دلار رسید. با وجود این، تداوم ریزش قیمت نفت و به دنبال آن نزول بازارهای سهام تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش داد و مانع از افت بیشتر طلای جهانی شد. البته به باور کارشناسان اثر ضدتورمی افت قیمت نفت می‌تواند در بلندمدت بر طلای جهانی فشار آورد. از سوی دیگر، برخی فعالان بازار جهانی انتظار دارند محرک‌های مالی جدید دولت آمریکا (نظیر بسته450 میلیارد دلاری برای کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک و بیمارستان‌ها) از قیمت فلز زرد حمایت کنند.

 

بازار نفت

20-03

ریزش نفت تداوم یافت

کمبود تقاضا و پر شدن روزافزون انبارهای نفتی منجر شد تا دوشنبه قرارداد آتی نفت آمریکا سررسید ماه مه تا منفی 40 دلار بر بشکه (کمترین قیمت تاریخ بازار نفت) نیز نزول کند. این در حالی بود که قراردادهای WTI با سررسید ژوئن و جولای که حجم معاملات بیشتری دارند بالای مرز 20 دلاری معامله می‌شدند. اما سه‌شنبه با سرایت فشار به سایر قراردادها بهای هر بشکه نفت خام آمریکا تا ساعت 16 با افت بیش از 20 درصدی به 16 دلار رسید. (صعودی شدن قیمت نفت در نمودار به دلیل انقضای قرارداد می است) اما کارشناسان برآورد می‌کنند حتی با اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس از حدود 10 روز دیگر، طلای سیاه همچنان طی هفته‌های آتی به دلیل کمبود مخازن ذخیره نفت تحت فشار بماند.