بازار سهام

قله‌نوردی بورس تهران

شاخص اصلی سهام هفته قبل نه تنها رکورد قبلی خود را شکست، بلکه با رشد ۱۲ درصدی در ارتفاع بی‌سابقه ۱۵/ ۱ میلیون واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد هم در بورس و فرابورس مجددا به سطحی بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان ارتقا یافت تا فعالان بورسی به فتح قله‌های جدید امیدوارتر شوند. تقویت قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و موج افزایش نرخ در صنایع مختلف بورسی منجر به تقویت مشارکت فعالان حقیقی بازار و ثبت خالص خرید بیش از ۳هزار میلیارد تومانی سهام شد و با تشکیل صف‌های طویل در روز چهارشنبه انتظار برای تداوم این روند در آخرین هفته کاری خرداد قوت گرفت. امکان جذب مضاعف نقدینگی با حمایت همه‌جانبه دولت و سیاست‌های تقسیم سود بنگاه‌ها از محرک‌های تقاضا در هفته پیش رو به شمار می‌روند که البته می‌تواند با فشار ناشی از شناسایی سود و عقبگرد قیمت‌های جهانی مواجه شود.

15-01

 

 

بازار سکه

آمادگی سکه برای ثبت رکورد جدید

بازار سکه در هفته گذشته همزمان با اوج‌گیری دلار و رشد قیمت جهانی فلز زرد مجددا به بالاترین سطح تاریخی خود صعود کرد. بهای هر سکه طرح جدید در هفته اخیر 160 هزار تومان افزایش یافت و سطح بی‌سابقه 7 میلیون و 600 تومانی را یک بار دیگر تصاحب کرد. در هفته‌ای که دلار به رشد 7/ 1 درصدی بسنده کرد، سکه با تقویت 3 درصدی اونس جهانی توانست به بازدهی 7/ 3 درصدی دست یابد و پس از بورس در رتبه دوم فهرست بازارها از لحاظ میزان بازدهی قرار بگیرد. نگرانی از آثار زیان‌بار موج دوم شیوع کرونا منجر به اوج‌گیری طلای جهانی و پیشروی اونس تا سطح 1740 دلار شد. در کنار چشم‌انداز مثبت طلای جهانی، عبور احتمالی شاخص ارزی کشور از سد ذهنی 18 هزار تومان حامیان سکه برای فتح قله‌های جدید در هفته پیش رو به شمار می‌روند.

15-02

 

 

بازار طلای جهانی

سیگنال‌های تورمی «فد» به طلا

قیمت هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه به سطح 1735 دلار صعود کرد. طلا هم مانند سایر بازارها معاملات پایان هفته را عمدتا در سایه نگرانی‌های بانک مرکزی آمریکا سپری کرد. با اینکه آمار اشتغال وضعیتی بهتر از پیش‌بینی‌ها داشت و شاخص قیمت تولیدکننده در ماه مه ‌قوی‌تر از انتظارات ظاهر شد، اما تصویر نگران‌کننده فدرال رزرو از آینده اقتصاد جریان انتقال سرمایه به سمت دارایی‌های امنی چون طلا را تشدید کرد. فدرال‌رزرو در اولین بیانیه خود در دوره کرونا با پیش‌بینی رشد منفی 5/ 6 درصدی و بیکاری 3/ 9درصدی برای سال جاری، موجب ثبت سنگین‌ترین شاخص‌های سهام از مارس شد. بانک مرکزی آمریکا گرچه اعلام کرد برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد، اما از خرید 120 میلیارد دلاری اوراق در هر ماه این سیگنال تورمی را به طلا فرستاد و زمینه رشد بهای این فلز گرانبها را فراهم کرد.

15-03

 

 

بازار اوراق مسکن

عقب‌نشینی اوراق مسکن از سقف سه ساله

اوراق مسکن که در هفته دوم خرداد تا بالاترین سطح قیمتی از شهریور 96 پیش رفته بودند، با تغییر مسیر بازارهای رقیب وادار به عقب‌نشینی شدند. بهای هر امتیاز وام مسکن دی 97 در هفته گذشته ضمن افت 6/ 12 درصدی به کانال 69 هزار تومانی برگشت. متوسط قیمت «تسه»ها هم در این هفته با کاهشی 14 درصدی، از محدوده 80 هزار تومانی به 68 هزار تومان سقوط کرد. ورود مجدد منابع خرد به بورس را باید در افت یکپارچه اوراق وام مسکن موثر دانست. در هفته‌های اخیر حرکت نقدینگی به سمت سهام عموما به معنای توقف روند صعودی بازارهای رقیب دانسته شده است که می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم بر بهای اوراق وام مسکن هم تاثیرگذار باشد. البته تنزل «تسه»ها می‌تواند دست‌کم تقاضای تکنیکی در این بازار را افزایش دهد و مانع افت بیشتر قیمت اوراق مسکن شود.

15-04

 

 

بازار نفت

فشار تقاضا بر طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 جمعه از کف روزانه جدا شد و به قیمت 5/ 36 دلار رسید. دریافت سیگنال‌هایی از ضعف تقاضا به همراه نگرانی از عواقب موج دوم شیوع کرونا در کنار تصویر ناامیدکننده رئیس بانک مرکزی آمریکا از آینده اقتصاد WTI را در روز جمعه تا 5/ 34 دلار عقب برد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی، ذخایر نفت خام آمریکا با رشد غیرمنتظره 7/ 5 میلیون بشکه‌ای به رکورد 538 میلیون بشکه رسید و تعداد مبتلایان آمریکایی کرونا در جهش اخیر خود از 2 میلیون نفر گذشت تا با وجود تمدید بزرگ‌ترین کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس شاهد تهدیدهای جدید تقاضا برای بازار طلای سیاه و فاصله بیشتر نفت از اوج سه‌ماهه باشیم. انتشار آمار هفتگی تعداد دکل‌های فعال نفتی در عصر جمعه که اکنون در کمترین سطح طی 11 سال اخیر قرار دارد برای بازار حائز اهمیت است.

15-05