بازار سهام

20-01 copy

استراحت بورس و احیای امید

بازار سهام معاملات هفته گذشته را با رشد 4/ 11 درصدی شاخص اصلی پشت سر گذاشت. در این هفته برای اولین بار پس از 21 رشد متوالی شاهد عقبگرد نماگر بورس بودیم. از روز سه‌شنبه موج فزاینده‌ای از فروش در کل بازار شکل گرفت و ترمز جهش‌های متوالی سهام را کشید. اثر منفی این عرضه‌ها بیشتر در صنایع کوچک و متوسط نمایان شد. اما نکته جالب توجه و امیدبخش، خودنمایی تقاضای خرد و ادامه ورود مستمر سرمایه‌های حقیقی به بازار بود. عاملی که سبب ارتقای رکورد ارزش معاملات خرد سهام – بورس و فرابورس- به رقم خیره‌کننده 21 هزار میلیارد تومان بود. با وجود جذب بخشی از منابع از مجرای پذیره‌نویسی ETFها همچنان شمار زیادی از مردم مشتاق سهامداری مستقیم هستند. اشتیاقی که در مازاد 4 هزار میلیارد تومانی تقاضای چهارشنبه نمایان شد و امید به بازگشایی مثبت در معاملات شنبه را بالا برد. 

 

بازار طلای جهانی

20-04 copy

صعود اونس با سقوط اشتغال

هر اونس طلای آمریکا روز پنج‌شنبه با دریافت سیگنال‌های منفی از بازار کار آمریکا جهشی 2 درصدی را تجربه کرد و ساعت 16 دیروز به قیمت 1718 دلار معامله شد. آمارهای پنج‌شنبه نشان داد که اقتصاد آمریکا طی 7 هفته اخیر(از اواخر مارس) 5/ 33 میلیون شغل از دست داده است. انتظار برای تحقق نرخ 16 درصدی بیکاری و نگرانی در مورد از بین رفتن 22 میلیون شغل در بخش غیرکشاورزی آمریکا طی ماه آوریل هم ضریب احتیاط را در بازار جهانی بالا برد. تمام این داده‌ها انتظار برای کاهش نرخ بهره دلار به زیر صفر درصد را بالا برده و بر شاخص دلار فشار آورده است. وضعیتی که عمدتا به نفع طلا تمام شده است. البته اخبار مثبت از گفت‌وگوهای تجاری چین و آمریکا بخشی از منابع را به سمت سهام فرستاد و مانع رشد بیشتر طلا شد. 

 

بازار اوراق مسکن

20-05

«تسه»ها در آستانه مرز 50

معاملات اوراق وام مسکن هم در هفته قبل برای سومین بار متوالی صعودی به پایان رسید. بهای هر امتیاز وام دی 97 بانک مسکن(تسه9710) طی هفته گذشته بیش از 6 درصد افزایش یافت و روز چهارشنبه اندکی پایین‌تر از مرز 50 هزار تومان قرار گرفت. «تسه»ها در این هفته با سهام همگام شدند و تا روز سه‌شنبه به‌صورت یکپارچه رشد کردند و از مرز 51 هزار تومان – اوج یک‌ماهه- هم گذشتند. اما روز چهارشنبه در پی اصلاح سهام شاهد موج همزمان عرضه در بازار اوراق مسکن بودیم. با عقبگرد «تسه»ها در روز چهارشنبه، میانگین قیمت در این بازار به 50 هزار تومان بازگشت. افزایش تقاضای تکنیکی را می‌توان عامل صعود «تسه»ها در این هفته تلقی کرد. ضمن اینکه کاهش محدودیت‌های قرنطینه و امید به بهبود تقاضای فیزیکی در ماه پیش رو هم عامل حمایت از «تسه»هاست.

 

بازار نفت

20-06

حمایت‌های نفت زیر سقف یک‌ماهه

نفت خام آمریکا که پنج‌شنبه به‌طور ناگهانی از 6/ 26 دلار به 23 دلار بازگشته بود، روز جمعه افزایشی عمل کرد و ساعت 16 به 7/ 23 دلار رسید. ثبت کمترین رشد موجودی‌های هفتگی از نیمه مارس نشان داد که بازگشایی‌های قرنطینه اثر مثبتی بر تقاضای سوخت گذاشته است. افزایش 700 هزار بشکه‌ای واردات چین در آوریل در کنار افزایش غیرمنتظره صادرات این کشور در ماه گذشته از نفت حمایت کرد. از طرفی، لحن امیدوارکننده مقامات عربستان درخصوص افزایش 4/ 1 دلاری قیمت‌های فروش و همچنین کاهش تخفیف به مشتریان جهانی خود نیز حامی نفت برای فتح اوج یک‌ماهه شد. با وجود این، از دست رفتن 33 میلیون شغل در آمریکا طی 7 هفته اخیر موجب نگرانی بازارها شد و پنج‌شنبه بر نفت فشار آورد. جمعه سیگنال‌های مثبت از گفت‌وگوهای تجاری چین و آمریکا به کمک طلای سیاه آمد.